Anonym (Spiralbarn) skrev 2022-06-30 13:00:16 följande:
Det här får mig att tappa hakan. Får jag gissa? Du har din politiska hemvist höger om SD. Gissningsvis i AFS. Det är nämligen samma retorik som används i de leden. Kvinnor som inte jublar över att föda barn till fosterlandet har en psykisk störning. Det är en sådan idioti att det inte går med ord att beskriva.
Jag tycker det är ren idioti att man ska tillåta aborter i Sverige. Och att man vill införa det i grundlagarna är sjukt.
Varför ska man införa det? För att feministen skriker att kvinnan har rätt till sin egna kropp. Men vad som glöms bort är flera saker:
1. Fostret/människans rätt till liv.
2. Kvinnans egna ansvar.
1. Att avliva fostret med motivering att dess medvetande inte är tillräckligt utvecklat eller utvecklat är galet. Fostret har ju redan påbörjat en process som leder till medvetande. Det finns vuxna som på grund av sjukdomar eller deffekter mer eller mindre saknar medvetande. Tänk om vem som helst eller någon överhuvutaget mördade en sådan vuxen och sedan hänvisade till att individens medvetande eller intelligens är för låg eller obefintlig. Det är lika fel att avliva ett foster som saknar medvetande. Det är faktiskt ännu mer fel att göra det eftersom fostret med tiden kommer frå ett utvecklat medvetande.
2. Varför pratas det så lite om kvinnans egna ansvar? Det finns gott om preventivmedel hon kan använda. Det är hennes ansvar att göra det vid samlag. Och även om preventivmedlet inte skulle fungera till 100% och hon sedan blir gravid så är det henens ansvar att ta reda på den lilla risk som faktiskt finns. Och väljer hon att ha sex trots riskerna så har hon gjort ett val. Så enkelt är det. Hon har ett eget ansvar. Och vill hon inte riskera att bli gravid så kan hon sluta ha samlag. Sex med män är ingen mänsklig rättighet, utan en möjlighet.
Kvinnor har rätt att bestämma över sin egna kropp, men inte över en annan individs kropp, vilket är fostret. Fostrets rätt till fullständigt liv och att få bli en levande människa övertrumfar kvinnans rätt att slippa en graviditet eller förlossning. Detta med motivering att kvinnan har ett eget ansvar över sin kropp.