Inlägg från: Kockobello |Visa alla inlägg
  • Kockobello

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (oOo) skrev 2022-06-26 22:41:04 följande:
    Viljan finns inte i USA. Det finns alldeles för stora ekonomiska och religiösa intressen som går före att människoliv ska anses viktiga.

Du ville inte svara på det lidande tvångsgraviditeter kommer att innebära? Du vill inte svara på om du är okej med det övergrepp det är att tvinga någon genomgå en graviditet mot sin vilja?

Jag har genomgått en abort. För att jag ville. För att jag inte vill ha barn. För att det är MIN kropp och MITT liv.

Vad är du okej med att andra bestämmer över din kropp och ditt liv?
    Fast det är ingen mänsklig rättighet att FÅ saker.
  • Kockobello
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 09:43:40 följande:
    Fast detta är ju bara relevant, om denne "någon" som tvingar kvinnan enligt dig, även har tvingat kvinnan till samlag, alternativt bundit fast henne i en gynekologstol och inseminerat henne. Har hon frivilligt gått och lagt sig med en man, så VET hon ju (ja även i USA) att det kan vara början på en biologisk process, som kommer att vara i nio månader. Det kan hon inte skylla Högsta Domstolen för, utan det borde hon ha tagit med i beräkningen.

Man kan för övrigt inte tilltvinga sig NÅGRA medinska ingrepp. Även i Sverige är det någon annan som bestämmer om du ska få en blindtarmsoperation i förebyggande syfte när du ska ut i vildmarken, ett kejsarsnitt utan medicinsk indikation, en fetmaoperation, en ansiktslyftning, eller en smalare och finare näsa. Begreppet "bestämma över sin kropp" kan INTE utsträckas till, att man i sin tur ska kunna tvinga en läkare att utföra något ingrepp på ens kropp, som han inte vill göra, eller inte får göra enligt lagen i landet där han är verksam. Det där uttrycket "bestämma över sin kropp" har missuppfattats av feministerna.
    Exakt det jag menade, orkade inte förklara. 
  • Kockobello
    Anonym (oOo) skrev 2022-06-27 00:54:58 följande:
    Det är en rättighet att få bestämma över sin kropp. Förstår inte vad du menar med vad du skriver. Enligt FN finns det en hel uppsjö av rättigheter. Kolla upp punkt 16, 22 och 25 i FNs deklaration om mänskliga rättigheter.

Vad som INTE är en rättighet är att eliminera andra människors möjlighet att uppsöka och få vård.
    Nej.
  • Kockobello

Det ligger ju i tiden rent generellt, att folk bara ska ha och ha. Bara rättigheter, inga skyldigheter. Ha och ha. Få och få. Gratis. Nu. 

• Kockobello
    Anonym (Astrid) skrev 2022-06-27 11:52:37 följande:
    Det finns tyvärr inga vettiga abortmotståndare. Har man vett förstår man att abort är ett nödvändigt ont.
    Lol
  • Kockobello
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 12:14:48 följande:
    Fast lagliga aborter är en mycket ny företeelse i världshistorien, och även då bara i vissa Västländer. Då menar du att alla människor utanför vår lilla bubbla av rum och tid (ja utom vissa häxor och kloka gummor då, som erbjöd - eller försökte erbjuda - denna tjänst trots att det var olagligt), har varit "ovettiga"?
    Ah merparten av världen är ovettig när man lever i en liten ankdamm och ingentlng vet.
  • Kockobello

I skyddad verkstad. Haha.

• Kockobello
    Anonym (Maria) skrev 2022-06-27 12:24:14 följande:
    Jaså. Men det var ändå dåtida Sovjetunionen som var första landet i världen med att legallisera aborter. 
    1920. Visst en ny företeelse om man ser i ett historiskt långt perspektiv. Men ändå inget västland iallafall. 
    Typiskt nog i ett kommunistland.
  • Kockobello
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 12:53:51 följande:
    Tillägg till detta: Sovjetregimen betraktade även kvinnor som arbetskraft. De behövdes på kolschoserna och i fabrikerna, för att upprätthålla femårsplanerna. Kommunistregimen ville därför inte att kvinnorna skulle föda för många barn, gå upp i modersrollen och stanna hemma. I stället införde man "veckodagis" där barnen bodde och sköttes av betald personal, och de fick bara komma hem på helgen (eller alternativt att föräldrarna kom och hälsade på på helgen). Och periodvis även aborter, som sagt. 
    Intressant. Tyckte att det var lite motsägelsefullt. De skulle ju behöva folk, slavar, till Samhällsbygget och då lät det konstigt med abort. Nu är jag med.
  • Kockobello

Likaså det sjuka med dagis, kommer säkert också därifrån. Till och med mammor tvingades gå och slava.

Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA