• Friger

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Det som hänt är väl att högsta domstolen i USA kommit fram till att abort är en fråga för delstaterna själva att bestämma över... Inte en federal fråga, dvs något som bestäms ovanifrån.

Jag tycker att det är rätt. Låt delstaterna själva bestämma. Så vitt jag vet har både kvinnor och män rösträtt i USA. Låt dem själva bestämma över sina liv.

Fördelen med USA är ju att det är hyfsat enkelt att bosätta dig i en delstat som någorlunda avspeglar de värderingar du har. Du behöver inte byta land.

Tror även det är svaret på frågan "varför". Tror att det sker en viss sortering där människor med liknande värderingar i större utsträckning bosätter sig i samma delstater.

• Friger
    Aniiee skrev 2022-06-30 11:23:12 följande:
    Men där är ju också det att även inom staterna finns electoral college. Den enda orsaken just nu till att Texas är rött är för att fördelningen där gör det rött. Om popular vote bestämde hade Texas varit blått. 

Sen att just Texas GOP verkar ha fått en total knäpp går ju inte saken bättre... 
    Att skylla på sedan gammalt uppgjorda spelregler för att det för tillfället inte passar dig... Håller inte med dig där. Finns ju orsaker till varför man valde sådana spelregler också.

Nu är inte jag så insatt i flyttrörelserna men jag har förstått det som att Texas är en delstat som växer eftersom många vill flytta dit? Dvs trots all "galenskap" så gör de något rätt som lockar folk?

Själv skulle jag nog inte valt Texas om jag skulle flytta till USA. Men jag har respekt för deras demokratiska system.
  • Friger
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 12:24:15 följande:
    Alltså, det han ville ändra är ju att ta bort den nationella rätten att använda preventivmedel och låta det beslutas delstat för delstat istället.
    Det är ju faktiskt en jävla skillnad...

Helt ärligt. Hur många delstater har sagt att de tänker förbjuda preventivmedel? Är det någon ens? Finns det någon som överväger saken?
  • Friger
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 12:47:56 följande:
    Vad jag förstår gäller det tex saker som spiraler och akut p-piller, där vissa anser att de inte hindrar en gravitditet utan avbryter en.

https://www.pewtrusts.org/en/research-and-analysis/blogs/stateline/2022/05/19/some-states-already-are-targeting-birth-control

https://www.washingtonpost.com/nation/2022/06/24/birth-control-access-supreme-court-abortion-ruling/

Jo, det var någon som ansåg att det är okej att hindra spermie och ägg att mötas men inte avbryta när så är gjort.

Men svårt att säga hur förekommande det är... USA är ett stort land där alla har yttrandefrihet.

Du kan ju intervjua Naken-Janne och berätta att det är Sveriges position angående klädval.
  • Friger
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 13:42:08 följande:
    Naken-Janne är dock inte riksdagsledamot. Det var ju senatorer de pratat med där som önskat förbud.
    Jo, finns ett underbart klipp på en riksdagsledarmot som ifrågasätter varför bilar inte drivs av vindkraftverk monterade på taket. Tyckte jag var roligt. Vilket parti det gäller kan göra det samma. Poängen är att alltid hittar något orginal.

I vart fall anser jag att vi ska vara försiktiga att rikta våra pekpinnar till andra länder och jag är stark anhängare av att minska antalet regler.

Inför regler om det utvecklas till ett praktiskt problem. Inte för att någon har fel åsikt.

Då är jag ändå själv inte emot varken preventivmedel eller fri abort fram till en rimlig vecka.
  • Friger
    Aniiee skrev 2022-06-30 15:22:09 följande:
    Ja, det är många som är kritiska till att systemet inte speglar det folk röstar på. Så är det så klart.

Det är inte Texas-republikanerna som lockar folk, det är storföretagen. Den nya plattformen är dessutom för ny för att folk i allmänhet ska ha hunnit sätta sig in i den. De flesta är ju inte heller så intresserade av politik utöver "muh guns" och "muh religion". Överdrift naturligtvis..... Men ärligt, Smith är inte mer intresserade av att läsa parti-plattformar än Svensson och har förmodligen lika dålig koll på vad som står i det som Svensson har av vad som står i Moderaternas (eller vad de nu röstar på) partiprogram. Har du exempelvis läst någotdera? Det har du säkert. Jag har ingen aning om vad som står i de svenska riksdagspartiernas program, annat än vad jag hör/läser i nyheter och diskussioner. Som de flesta andra. Men jag har i alla fall läst Texas-republikanernas nya plattform, och det är stundvis ganska både skrämmande och konstig läsning med väldigt underliga, långtgående och ibland samhällsfarliga konsekvenser.
    Antar att de där "många" främst är de som förlorade valet. Har förstått det som att systemet är anpassat för att vikta in landsbygden. Annars är det risk för att det bara är städerna som bestämmer.

Är det som du säger så finns det ju ett nytt val om inte så lång tid. Är deras förslag så tokiga som du säger så vinner antagligen Demokraterna.

Jo, har förstått det som att Texas både har hög inflyttning och det går bra med företagsamheten. Det ska man inte ta ifrån dem.

Samhällsfarliga konsekvenser är rätt starka ord... Abortförbud är jobbigt för individen. Inte för samhället. Oönskade barn har mänskligheten fått leva med i alla tider ända fram till nu utan att gå under.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA