Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
Trådgalgens tid är tillbaka, inse det.
Nej, du hävdar att du är god. Jag är så in i norden less på alla abortförbudsförespråkare som skriker sig hesa över MEN DET LILLA LIVET DÅ. Och som totalt ignorerar kvinnans liv. Som är befintligt. Man skapar, vad ni anser, ett moraliskt orörbart argument.
Att många kvinnors liv kommer förstöras av det är collateral damage. De lever, så då spelar det ingen roll om deras liv blir absolut förstörda eller om de tar livet av sig av sorg. Det är ett så vansinnigt cyniskt sätt att se på saken.
Liv är inte till varje pris i vårt samhälle. Avvägningar görs hela tiden. Se bara covid nu senast där ventilatorerna kunde vara färre än behövande och vissa valdes bort. Vi stänger livsuppehållande maskiner. Vi räknar med ett visst antal döda i trafiken. När det gäller (andra) djur är vi ännu hårdare, där kan vi avliva för det mesta.
I fallet abort är däremot allt liv, även potentiellt sådant (du vet inte om embryot du tog bort i v 7 hade klarat sig) totalt okränkbart och viktigare än allt annat, enligt de som förespråkar ett totalt abortförbud. Spelar ingen roll om det får mamman att gå under. Spelar ingen roll om det sätter en familj i kras med flera barn som blir fattigare och får sämre liv. Spelar ingen roll om mamman tar livet av sig. Spelar ingen roll om mamman dör.
Jag håller inte med om det perspektivet.Du får kalla mig kall, cynisk och en mördare om du vill, det rör mig inte i ryggen.
En annan sak jag retar på: i mainstream-media framställer man de här stora amerikanska företagen, som lovar att bekosta abortresor åt sina kvinnliga anställda till andra stater, om de bor i stater där abort blir förbjudet nu - som goda företag.
Man fattar inte, att de inte gör detta av sitt hjärtas godhet, utan för att en gravid och mammaledig kvinna (där är det ofta arbetgivaren som bekostar föräldrapenningen också - kvinnan får helt enkelt behålla en viss procent av lönen enligt avtal), och sedan en utmattad, ofokuserad småbarnsmamma som aldrig kan jobba över - är en liabilitet. Företaget tjänar massor på att ge henne abortresan i stället!