• fluu

Märta eller Märtha?

Visst är Märtha en etablerad stavning, men den tillför ändå en del krångel. Jag hade kört på enklast möjliga - Märta(älskar namnet btw).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-26 14:10:01 följande:

Om 9 av 10 som bär namnet ser ut som i rökta lik eller 150 år gamla tanter är väl inte chansen så stor att man vill Ge barn detta namn annat än på pin kiv

vidsa äldre namn funkar så som Selma Viola osv tidlösa klassiska namn 

men Barbro Hjördis Märta Berta Maggan doris ulla Britta går wolfgand Hildegard osv går bort 

Nio och tre fjärdedelar av tio Märtor jag känner är under 15 år..... Läs på om namnstatistik innan du uttalar dig. Viola och Selma är lika lite tidlösa som Märta och Viola finns inte ens med på topp q00 bland barnnamn. 
  • fluu
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-26 14:18:07 följande:

Det jag känner är att det är en typ av människor som döper sina barn till detta 
    och det äe
    intr för att namnet faktiskt är fint utan gärna lite fult 
    det är fjällräven kånken människor som gjort sk medvetna val nyttiga åk elit idioter som bor på rätt ställe och tycker rätt saker 
    är så trött på såna 
    såna får barn som heter melker, Göte Doris Märta (kanske till och med med annan stavning för att twista till det lite) själva har de enkla namn
    aå ja spyr lite i munnen 

Det är varken hippies,hipsters eller utbildad medelklass(vilka är grupperna som brukar börja med att använda äldre namn innan de blivit så vanliga och etablerade att de används av de flesta grupper) som använder kreativa stavningar på namn. Märta har varit tillbaka så pass länge(det har trots allt legat på topp 100 i över 15 år) att det inte längre är kopplat till en viss grupp. Som sagt, läs på.
Svar på tråden Märta eller Märtha?