Inlägg från: Anonym (Hjördis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjördis)

Märta eller Märtha?

Fult namn 
    gamla utnyttjade pigor som heter så 

• Anonym (Hjördis)

Märthah 

• Anonym (Hjördis)
    inezin83 skrev 2022-06-23 09:16:09 följande:
    Säkert så, men vad jag vet så hette en svensk prinsessa det och hon var varken piga eller utnyttjad. Det fanns säkert massa pigor som hette Astrid också då det är ett gammalt namn.
    Märta låter som vårta 
  • Anonym (Hjördis)
    Grey Man skrev 2022-06-23 11:41:19 följande:
    Extremt vackert namn. Hjördis däremot låter som en överviktig kommun-tant alternativt en tant som jobbar i en glasskiosk. 
    Tycker du även om namnet Margaretha 
    gullbritt 
    valde nick för att illustrera vackerheten i namnet snärta 
  • Anonym (Hjördis)
    Grey Man skrev 2022-06-23 11:41:19 följande:
    Extremt vackert namn. Hjördis däremot låter som en överviktig kommun-tant alternativt en tant som jobbar i en glasskiosk. 
    Nej du Märta är och förblir ett kärringnamn sorry 
    tänker på nåt moderatwannabe par innanför tullarna med skitnödigt behov att återknyta till nån dassromantik. Välj ett gulligare/snyggare namn till tjejen! 
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-06-23 16:10:37 följande:
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-23 11:33:45 följande:
    Märta låter som vårta 
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-23 11:42:48 följande:
    Tycker du även om namnet Margaretha 
    gullbritt 
    valde nick för att illustrera vackerheten i namnet snärta 

Patetiskt med en stropp som du, som ser ner på andra, men samtidigt genom sin oförmåga att skriva korrekt svenska avslöjar sin totala brist på stil och bildning. Inte bara skriver du i stort sett utan några skiljetecken, utan dessutom särskriver du (moderatwannabe par), skriver namn med gemen i början (gullbritt) och använder hittepåord (vackerheten i stället för det korrekta skönheten).

Vad gäller namnet tycker jag Märta är ett fint och trevligt namn, som förekommer i såväl min släkt som i min bekantskapskrets och alls inte enbart är något namn för pigor. Inget ont om pigor för övrigt, då de var hårt arbetande människor värda all respekt, men rätt skall vara rätt.

Ja ursäkta att jag inte skriver korrekt när jag sitter med en osmart phone som felar till det. Intressant parallell där att jag saknar stil och bildning. Det vet du ganska lite om. Det var inte en ganska dömande kommenterar. 

Jaha, i din släkt alltså. Men då ändras min uppfattning om namnet som helhet. Det låter snyggt och ungdomligt.

Nä, det är inget fel på Kewin, Tindra, Sonny heller.
    Egentligen kan man ju bara dra ett namn ur en hatt. Det är ju faktiskt inget fel på några namn. 

• Anonym (Hjördis)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-06-24 00:03:05 följande:

Stenevi har för evigt "förstört" det namnet oavsett stavning.

Typ samma sak som att döpa sin unge till Adolf...

Hahaha verkligen 
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2022-06-23 22:28:07 följande:

Märt-ha?
    Hellre Märta, även om det är ett sjujäkla fult namn.

Varför kalla en stackars unge för................... Märta????????????

Låter precis som vårta 
    barbo är till och med gulligare Hahah 
  • Anonym (Hjördis)
    Xenia skrev 2022-06-26 14:02:49 följande:
    Jättedumt "argument". Tror du inte alla som hetat Märta har varit småflickor en gång? Liksom att alla dagens småflickor en dag kommer att bli "käringar" en gång.

När man mött några söta småflickor med namnet Märta (whatever) så förknippas inte namnet med "gamla kärringar" längre.'

Eller vill du bara provocera?
    Har har ju även hjördis och Barbro också varit - små flickebarn 

nej men undrar om ts är det förstår du för jag blir provocerad och ser det som en lindrigare fortlöpande barnmisshandel att ge vissa - Märta / märthah/ märthhahhh till ett barn 
  • Anonym (Hjördis)

Om 9 av 10 som bär namnet ser ut som i rökta lik eller 150 år gamla tanter är väl inte chansen så stor att man vill Ge barn detta namn annat än på pin kiv

vidsa äldre namn funkar så som Selma Viola osv tidlösa klassiska namn 

men Barbro Hjördis Märta Berta Maggan doris ulla Britta går wolfgand Hildegard osv går bort 

• Anonym (Hjördis)

Inrökta lik* 

• Anonym (Hjördis)

Det jag känner är att det är en typ av människor som döper sina barn till detta 
    och det äe
    intr för att namnet faktiskt är fint utan gärna lite fult 
    det är fjällräven kånken människor som gjort sk medvetna val nyttiga åk elit idioter som bor på rätt ställe och tycker rätt saker 
    är så trött på såna 
    såna får barn som heter melker, Göte Doris Märta (kanske till och med med annan stavning för att twista till det lite) själva har de enkla namn
    aå ja spyr lite i munnen 

• Anonym (Hjördis)
    Xenia skrev 2022-06-26 14:26:39 följande:
    Det där är förakt för gamla människor. Dvs att ge någon ett namn som en levande gammal människa är barnmisshandel. Man måste vänta tills alla med namnet dött innan man kan använda det.

Alla är ju inte gerontofober. Tänk om man har en älskad äldre släkting och vill uppkalla sitt barn efter den?

Inget fel på Barbro, en svensk form av Barbara (helgonnamn). Det kommer nog igen. Men inte för dem som hatar gamla människor.

Hjördis har jag träffat en hund som heter. Många hunder får människonamn. Så när folk vant sig vid Hjördis som hundnamn så kan det bli använt för flickor också. 

Kom nu inte och säg att namn som används för hundar bara kan användas för hundar. Jag känner hundar som heter Emma och Stella också.

Så det finns inga idag som heter Selma eller Viola mfl 
    eow 

för Att motbevisa fitt förskt för småflickor kan du ju döpa din son till brunt, flickan till misse eller skutte eller de Kanske redan heter så?! :) 

• Anonym (Hjördis)

Träffade faktiskt en livs levande Selma häromveckan wow wow 
    nu är jag tädd att bli kallad hästofob eller hundofob 

• Anonym (Hjördis)

Xenia är dock snyggt tycker jag 

• Anonym (Hjördis)
    fluu skrev 2022-06-26 14:47:22 följande:
    Nio och tre fjärdedelar av tio Märtor jag känner är under 15 år..... Läs på om namnstatistik innan du uttalar dig. Viola och Selma är lika lite tidlösa som Märta och Viola finns inte ens med på topp q00 bland barnnamn. 
    Jag glömde att de måste vara på topp tio för att gillas 
    dumt av mig 
    Ja men kör på med Märta där lycka till fint! 
Svar på tråden Märta eller Märtha?