Aktuella bolåneräntor
Tänker ni amortera extra nu på era bolån?
Tänker ni amortera extra nu på era bolån?
Jag jobbar just med bolån. Alltså alltifrån lånelöfte, visningar, säljande av fastighet, köp av fastighet & slutligen bolån.
Det jag kan säga är att de rörliga räntorna ligger väldigt bra till i förhållande till de bundna. Däremot kommer räntorna att stiga. Så jag skulle rekommendera att låsa räntan i 3-4 år innan års-skiftet. Du vill inte sitta på rörliga räntor om repo-räntan höjs ytterligare.
Förövrigt är SBAB överlägset den bästa banken för folk som har ett småhus eller Villa.
Jag jobbar just med bolån. Alltså alltifrån lånelöfte, visningar, säljande av fastighet, köp av fastighet & slutligen bolån.
Det jag kan säga är att de rörliga räntorna ligger väldigt bra till i förhållande till de bundna. Däremot kommer räntorna att stiga. Så jag skulle rekommendera att låsa räntan i 3-4 år innan års-skiftet. Du vill inte sitta på rörliga räntor om repo-räntan höjs ytterligare.
Förövrigt är SBAB överlägset den bästa banken för folk som har ett småhus eller Villa.
Alla storbanker arbetar utifrån olika filter.
Det mönstret vi som arbetar bakom bankerna ser är följande ;
Många - extremt många. Har köp renoveringsprojekt, renoverat & vill sälja fastigheter. De har antingen använt eget kapitalt eller lånat till detta. Dessa ligger risigt till med en stundande lågkonjuktur. Detta har bildat en flaskhals som kommer driva priserna nedåt & räntorna uppåt.
Jag förstår att man är skeptisk till att binda räntorna men i en lågkonjuktur är det den bästa vägen man kan gå om man inte vill se sina räntor höjas med 3-4 %.
Om du har 700k i bolån så är detta väldigt bra. Har du värderat din bostad? Hur mycket av bostaden äger du & hur mycket är belånat?
Om du enbart har bolån, inget blanco eller krediter. Då kommer räntorna som höjs inte göra en jättestor inverkan på din livskvalité. Om du däremot har blancolån + rörlig bolåneränta - ja då bör du se över möjligheten att binda dessa kostnader. Ja kortsiktigt kostar det mycket pengar men långsiktigt är det smart om vi hamnar i en djup lågkonjuktur. Siffrorna pekar på att detta kommer inträffa, betydligt värre än vid 2008.
Beror på hur mycket lån man har. Vårt huslån idag ligger enbart på 160.000 kr eftersom vi amorterat ca 40.000/månad sista året. Vi behåller därmed rörlig ränta för att kunna amortera av resten på 4-5 månader.
Hade jag haft höga lånesummor och behövt veta att ekonomin räckte till, så hade jag kanske bundit i olika omfattningar
Tycker det är väldigt osäker med både bundet och rörligt. Binder man blir man ju fast i lånet även om räntan skulle sjunka eller nån annan bank har lägre ränta.
Tror vår bank har 1.89 i rörlig och bundet låg på ca 3,8
Men nu har de ju flaggat för mer höjning så kan ju dra iväg varsomhelst.
Är skralt här med siffror. Är ju intressant om vi kan se vad för erbjudanden folk de facto får idag på olika räntor.
Någon som har fått något erbjudande från Hypoteket till exempel?
Styrräntan upp idag med 1 procentenhet.
Listräntan 4,34 hos Swedbank idag.
En halv miljon kan behöva flytta om räntan fördubblas. Det blir nog många billiga hus ute på marknaden till våren.
3,37 idag på rörligt, Ica Banken.
1,86 upp sedan juni.
Vad tror ni framåt?
Vad tippar vi på för medelränta rörligt under 2023?
Någon som har rörligt på Hypoteket med bra rabatt?