• spettakel

Aktuella bolåneräntor

Tror inte hushållen klarar så hög ränta, ärligt talat. Då kraschar väl samhället, ingen konsumtion, företag mister inkomster, konkar, arbetslöshet, etc.

Kockobello skrev 2022-06-30 14:33:01 följande:
    Jag har den själv. Det är 65-70% belåning. Jag har inga andra lån alls, förutom studielån. Tack och lov. 

Jag tänker att om man nu ska minska inflationen, borde inte räntorna överstiga denna? Och inflationen är väl ca 7% nu?Tror inte 
  • spettakel

Tycker det är väldigt osäker med både bundet och rörligt. Binder man blir man ju fast i lånet även om räntan skulle sjunka eller nån annan bank har lägre ränta. 

Tror vår bank har 1.89 i rörlig och bundet låg på ca 3,8

Men nu har de ju flaggat för mer höjning så kan ju dra iväg varsomhelst.

• spettakel
    FulFörDig skrev 2022-07-01 13:24:18 följande:
    Mitt tips är att du inte ska amortera extra.
    Inflationen gynnar den som lånar pengar. Lånet sjunker i värde när pengarna blir mindre värda.Då blir det ju lättare att betala av lånet.
    Jag har rörlig ränta på 1.20% på Handelsbanken och tänker inte binda någon ränta trots hög belåning.
    Vi har ju ett topplån som amorteras, enligt banken borde det vara klart om 3 år i nuvarande takt. Men tankarna går ju på att lösa ut del av lånet för att lättare komma bort från den skyhöga räntan. Är det dumt tro?
Svar på tråden Aktuella bolåneräntor