Likblek hud och svart hår, vad göra?
Jag har en väldigt olycklig kombination av gener, mamma är svensk och rödhårig (innan det blev grått, rött är hennes naturliga färg) med sån där fräknig ljus hudfärg rödhåriga har. Pappa är turk.
Jag har mammas hud fast med väldigt få fräknar, väldigt vit, beige, likblek. En vanlig svensk är mörkare än mig. Detta ihop med pappas svarta hår. Vilket får mig att se ut ungefär som ett spöke som lever i en brunn och dödar alla som sett ett speciellt videoband inom sju dagar.
Solar jag blir jag rosa. jag skojar inte. Så jag kan inte sola. Brun utan sol och min hud blir orange, lite som Donald Trump om jag försöker få till en lite djupare färg, annars blir jag hepatitgul om jag bara försöker "få lite färg". Jag gillar ändå mitt svarta hår, men vill inte se ut som flickan ur the ring, eller kanske grudge så fattar att jag behöver färga det. Tror inte jag kan få blont hår heller som ser särskilt naturligt ut genom färgning med mitt svarta?
Vilken färg passar bäst till sådan hud? Vilka färger på kläder passar när man är spöke?