• Anonym (Bra idé?)

Bra idé?

Jag och sambon ska separera. Vi har hus och 2 barn. Vi bor i en av landets dyraste städer och jag kommer således inte ha råd att köpa ett boende som är stort nog för mig och barnen. Jag har dock eventuellt fått napp på en hyresrätt som känns okej för ett par år. 

Men nu till frågan. När vi säljer vårt hus kommer jag att ha ca 2 miljoner kontant avseddda för boende. Med höga inflationen är jag inte sugen på att låta dessa ligga på ett bankkonto. min plan är därför följande:

*köpa en bostadsrätt i ett attraktivt område och gå in med nästan alla pengar + låna lite för att kunna köpa en tvåa. 

*hyra ut denna bostad under något år och sen sälja och "skala Upp", successict köpa en större bostadsrätt i samma område 

*tanken är att amortera eventuellt överskott av hyresintäkt och att hyra ut möblerat för att kunna ta ut en extra avgift. Möbler köps billigt och begagnat men givetvis fräscha för framtida hyresgäst. 

*när jag lyckats köpa en tre eller fyra är tanken att jag och banren ska kunna flytta in där. Om trea får barnen egna rum och jag har sängskåp i vardagsrummet. 

*försäljning av lägenhet är tänkt att ske ca gång per år för att kunna köpa lite större och kapitalisera på eventuell vinst. 

denna process lär ta några år, men syftet är alltså dels att låta pengarna ligga i bostadsmarknaden även om vi inte bor i lägenheten själva till en början. Jag vill inte gå in med pengarna i börsen eftersom jag känner att jag är för mycket nybörjare och inte vill förlora pengarna. 

Vad säger ni? är det en bra idé? Något jag inte tänkt på? 

eftersom lägenheten köps i ett av Sveriges mest attraktiva områden med bostadsbrist ser jag inget problem att få den uthyrd. Tänker att man kanske kan hyra till bekant för att säkerställa att hyresgästen inte gör något fuffens 

• Svar på tråden Bra idé?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (H) skrev 2022-06-18 08:59:02 följande:

Låter lite krångligt. Hur ska du få lov av föreningen att hyra ut? Det får man ju inte bara sådär? Är det inte bättre att bo trångt med barnen något år?

Äganderätt. 
  • EpicF
    Anonym (Kalle) skrev 2022-06-18 18:48:41 följande:
    Äganderätt. 
    Det innebär inte att man får hyra ut utan föreningens godkännande. 
  • ElaineBenes

Men om du kan köpa en lägenhet i området där ni nu bor skulle jag lätt görs det om det medför att barnen får gå i samma skola. 
    Var ska barnens pappa bo?

• Anonym (A)
    Spucks skrev 2022-06-18 16:06:22 följande:
    Enklare lösning: ni behåller huset, köper/hyra en etta tillsammans och så bor ni (föräldrar) varannan vecka i huset med barnen.
    Bra ide.
  • Anonym (Bra idé?)
    ElaineBenes skrev 2022-06-18 20:16:33 följande:

Men om du kan köpa en lägenhet i området där ni nu bor skulle jag lätt görs det om det medför att barnen får gå i samma skola. 
    Var ska barnens pappa bo?

Vet inte än 
  • Anonym (Man51)

Förstår inte ditt resonemang alls 
    räntan på väg upp och priserna på lägenheter går ner och kommer göra det minst 1-2 år framåt 
    du förlorar ju pengar på att köpa och sälja den billigare om nåt år ?..
    lägg in 1.8 miljoner på en större lägenhet 
    och ta lån medans räntan är relativt låg 
    lån på 1 - 1.5 miljon får du lätt ta på banken
    när lägenheten är som en säkerhet för dem 

• exandthecity

Räkna inte med att husförsäljningen ska gå så geschwinnt som mäklaren låter påskina, till den prisnivå denne säger. 

• Anonym (Bra idé?)
    exandthecity skrev 2022-06-19 06:20:21 följande:

Räkna inte med att husförsäljningen ska gå så geschwinnt som mäklaren låter påskina, till den prisnivå denne säger. 

Jo, men lägenhetspriserna går ju också ner så det borde väl jämna ut sig... 
  • sextiotalist
    EpicF skrev 2022-06-18 20:08:07 följande:
    Det innebär inte att man får hyra ut utan föreningens godkännande. 
    Är det en äganderätt så går det. Det är ingen förening, utan man har en samfällighet.
  • Anonym (Bra idé?)
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 11:08:32 följande:

Eller köp en sommarstuga och äg den tills du behöver sälja den och köpa lägenhet. 

Jo jag tänkte tanken, men känner nog inte behovet. Vi åker hellre till barnens mormor och morfar när vi är lediga. Barnen älskar att vara där och vi behöver inte bil för att ta oss dit. Ett eget landställe skulle kräva mycket skötsel, tid som vi då inte kan spendera på släktingar samt behov av bil som jag helst vill slippa såhär i början. Det skulle vara om vi hyr ut det men vet inte, känns meckigare än en lägenhet. 
Svar på tråden Bra idé?