• Anonym (Bra idé?)

Bra idé?

Jag och sambon ska separera. Vi har hus och 2 barn. Vi bor i en av landets dyraste städer och jag kommer således inte ha råd att köpa ett boende som är stort nog för mig och barnen. Jag har dock eventuellt fått napp på en hyresrätt som känns okej för ett par år. 

Men nu till frågan. När vi säljer vårt hus kommer jag att ha ca 2 miljoner kontant avseddda för boende. Med höga inflationen är jag inte sugen på att låta dessa ligga på ett bankkonto. min plan är därför följande:

*köpa en bostadsrätt i ett attraktivt område och gå in med nästan alla pengar + låna lite för att kunna köpa en tvåa. 

*hyra ut denna bostad under något år och sen sälja och "skala Upp", successict köpa en större bostadsrätt i samma område 

*tanken är att amortera eventuellt överskott av hyresintäkt och att hyra ut möblerat för att kunna ta ut en extra avgift. Möbler köps billigt och begagnat men givetvis fräscha för framtida hyresgäst. 

*när jag lyckats köpa en tre eller fyra är tanken att jag och banren ska kunna flytta in där. Om trea får barnen egna rum och jag har sängskåp i vardagsrummet. 

*försäljning av lägenhet är tänkt att ske ca gång per år för att kunna köpa lite större och kapitalisera på eventuell vinst. 

denna process lär ta några år, men syftet är alltså dels att låta pengarna ligga i bostadsmarknaden även om vi inte bor i lägenheten själva till en början. Jag vill inte gå in med pengarna i börsen eftersom jag känner att jag är för mycket nybörjare och inte vill förlora pengarna. 

Vad säger ni? är det en bra idé? Något jag inte tänkt på? 

eftersom lägenheten köps i ett av Sveriges mest attraktiva områden med bostadsbrist ser jag inget problem att få den uthyrd. Tänker att man kanske kan hyra till bekant för att säkerställa att hyresgästen inte gör något fuffens 

• Svar på tråden Bra idé?
  • Anonym (H)

Låter lite krångligt. Hur ska du få lov av föreningen att hyra ut? Det får man ju inte bara sådär? Är det inte bättre att bo trångt med barnen något år?

• Anonym (Bra idé?)
    Anonym (H) skrev 2022-06-18 08:59:02 följande:

Låter lite krångligt. Hur ska du få lov av föreningen att hyra ut? Det får man ju inte bara sådär? Är det inte bättre att bo trångt med barnen något år?

Har ingen jättelust att bo på 50 kvm eller mindre med två barn. Plus uthyrningen kan leda till en liten extra inkomst per månad till amortering. vad kan hända om man hyr ut utan tillstånd från föreningen? Där vi bodde förut hyrde våra grannar ut utan tillstånd i flera år. föreningen märkte inget  

Alternativet är att köpa en lägenhet i mindre attraktivt område men det har jag verkligen ingen lust med. Dels För att värdeökningen blir mindre men också för att jag inte vill bo i ett stökigare område med barnen. 

kan ett annat alternativ vara att köpa en mindre lägenhet kontant och inte hyra ut den? Men känns onödigt att låta en lägenhet stå tom 

• Anonym (M)

Du utgår alltså från att priserna fortsätter stiga? Med tanke på att räntorna kommer gå upp, och vart det slutar vet man ju inte, det kanske inte alls ger den avkastning du hoppas på. Så som det ser ut nu med ekonomin skulle jag själv vara försiktig i detta läge att köpa en bostad som en kortsiktig investering, hög inflation, ökade priser och räntor som kommer gå upp med resultatet sämre köpkraft vilket om det fortsätter kommer sänka bostadspriserna, jag skulle personligen känna att det skulle vara en för osäker investering i nuläget. 

• Anonym (Bra idé?)
    Anonym (M) skrev 2022-06-18 09:15:13 följande:

Du utgår alltså från att priserna fortsätter stiga? Med tanke på att räntorna kommer gå upp, och vart det slutar vet man ju inte, det kanske inte alls ger den avkastning du hoppas på. Så som det ser ut nu med ekonomin skulle jag själv vara försiktig i detta läge att köpa en bostad som en kortsiktig investering, hög inflation, ökade priser och räntor som kommer gå upp med resultatet sämre köpkraft vilket om det fortsätter kommer sänka bostadspriserna, jag skulle personligen känna att det skulle vara en för osäker investering i nuläget. 

Köper skulle ske tidigast om ett halvår och då har vi förmodligen en klarare bild av marknaden. Tänker att jag givetvis inte paniksäljer om lägenheten har gått ner i värde. Kan ju istället ses som en långsiktig investering då. Om jag får en hyresrätt så Finns ju inget akut behov att sälja. dessutom kommer ju alla lägenheter ha gått ner, och då blir det ju ännu billigare att köpa en större i det Fallet. iom att större lägenhet är syftet i framtiden är jag inte jätteorolig över en nedgång så länge jag köper och säljer på samma marknad 
  • Anonym (Zäta)

Som övriga säger.
    För det första kan det bli stora problem att hyra ut om föreningen inte godkänner det.
    För det andra finns det lagar om hur mycket hyra du får ta ut och det är inte jättemycket extra för möbler. Du måste ju även betala ränta och amortering så frågan är om du kommer tjäna särskilt mycket på det här. Tar du ut för dyr hyra kan du bli återbetalningsskyldig till dun hyresgäst.
    Med inflationen som är nu kanske du kommer sälja med förlust, priserna går ner nu, inte upp.

• Anonym (Lgh)

De allra flesta hyreslägenheter är reglerade att du inte får äga ett annat boende. Dvs dels bor du i hyresrätt fast du inte får, du hyr ut din brf fast du inte får. jag skulle säga att det är ett för stort risktagande när man har två små barn. Det du kallar mindre bra områden tycker säkert andra är bra områden. Låter ju inte som du hamnar i Rinkeby men kanske utanför innerstan. Där finns många bra områden. Oavsett vilken av våra stora städer du bor i. 

• Anonym (S)
    Anonym (Bra idé?) skrev 2022-06-18 08:50:27 följande:
    Bra idé?

Jag och sambon ska separera. Vi har hus och 2 barn. Vi bor i en av landets dyraste städer och jag kommer således inte ha råd att köpa ett boende som är stort nog för mig och barnen. Jag har dock eventuellt fått napp på en hyresrätt som känns okej för ett par år. 

Men nu till frågan. När vi säljer vårt hus kommer jag att ha ca 2 miljoner kontant avseddda för boende. Med höga inflationen är jag inte sugen på att låta dessa ligga på ett bankkonto. min plan är därför följande:

*köpa en bostadsrätt i ett attraktivt område och gå in med nästan alla pengar + låna lite för att kunna köpa en tvåa. 

*hyra ut denna bostad under något år och sen sälja och "skala Upp", successict köpa en större bostadsrätt i samma område 

*tanken är att amortera eventuellt överskott av hyresintäkt och att hyra ut möblerat för att kunna ta ut en extra avgift. Möbler köps billigt och begagnat men givetvis fräscha för framtida hyresgäst. 

*när jag lyckats köpa en tre eller fyra är tanken att jag och banren ska kunna flytta in där. Om trea får barnen egna rum och jag har sängskåp i vardagsrummet. 

*försäljning av lägenhet är tänkt att ske ca gång per år för att kunna köpa lite större och kapitalisera på eventuell vinst. 

denna process lär ta några år, men syftet är alltså dels att låta pengarna ligga i bostadsmarknaden även om vi inte bor i lägenheten själva till en början. Jag vill inte gå in med pengarna i börsen eftersom jag känner att jag är för mycket nybörjare och inte vill förlora pengarna. 

eftersom lägenheten köps i ett av Sveriges mest attraktiva områden med bostadsbrist ser jag inget problem att få den uthyrd. Tänker att man kanske kan hyra till bekant för att säkerställa att hyresgästen inte gör något fuffens 

Rent ekonomiskt så tycker jag inte att bostadsmarknaden är säker på så kort sikt. Vi har en tid med ökande räntor framför oss, vilket pressar ner priserna. 

Sedan anser jagat man inte ska lägga alla äggen samma korg, dvs investera alla sina pengar i en lägenhet. Dessutom binder du dina pengar under oöverskådlig framtid.

• Anonym (S)
    Anonym (Bra idé?) skrev 2022-06-18 08:50:27 följande:
    Bra idé?

Rent ekonomiskt så tycker jag inte att bostadsmarknaden är säker på så kort sikt. Vi har en tid med ökande räntor framför oss, vilket pressar ner priserna. 

Sedan anser jagat man inte ska lägga alla äggen samma korg, dvs investera alla sina pengar i en lägenhet. Dessutom binder du dina pengar under oöverskådlig framtid.

• EpicF

Det är rätt dumt att köpa en BR och sedan hyra utan att ha föreningens godkännande. Det kan stå dig dyrt. Och det kan vara svårt att få godkänt en andrahands uthyrning. 

• Kvittning

Kan du inte köpa en större lägenhet eller radhus i ett mindre attraktivt område för att bo i istället? Mindre attraktivt behöver ju inte betyda slummen, utan bara kanske lite längre från centrum men fortfarande mysigt och bra för barn att växa upp i. Eller är även de för dyra för dig?

Skulle inte rekommendera ditt upplägg då det helt enkelt inte brukar vara tillåtet varken från bostadsrättsföreningen sida eller hyresvärdens sida. Vilket innebär att du kommer sätta dig i en sits med konstant stress att bli påkommen och där det kanske leder till att du blir av med din hyresrätt som du bor i.

Svar på tråden Bra idé?