Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

bli uppflyttad till bättre lag

miljömamma skrev 2022-06-17 16:17:03 följande:

Bäst hade nog egentligen varit om det funnits en mellannivå, men nu finns bara typ nybörjare och fortsättning som är avancerad och för de som vill satsa. Ska han inte satsa inom idrotten så får han nöja sig med att träna samma sak år efter år eller sluta. Synd att det ska vara så tufft, men det verkar ju väldigt vanligt att det är så, känns bara synd när jag som mamma , i min värld tycker att han ändå är ganska bra på sin idrott, synd bara att inte han får chansen. Men han är ju surrig och ingen nötare på rätt saker, dock kan han nöta men på fel saker, som bara är nästan rätt.

Låter jättetråkigt att det inte finns någon mellannivå. 

Jag är själv tränare i fotboll i stockholm där det är nivåindelat seriespel och där vi har lag på nivåerna svår-medel-lätt (dvs alla nivåer utom extrasvår och extralätt) och jag skulle säga att det är just de spelarna som spelat länge, har hög träningsnärvaro men ändå "inte riktigt når fram" som är de som är allra svårast att hantera. De lär sig tekniken, de lär sig att förstå instruktioner men det saknas något som gör att de ständigt blir ifrånsprungna i utvecklingen av de som börjat spela senare. 

Ibland är det känsla, hur mycket de än försöker så försvinner bollen iväg. Ibland är det speed, det är som att benen knappt rör sig när de springer. Men oftast är det inställning, det känns som att de aldrig egentligen blivit riktigt trötta utan de är lite bekväma och slutar ta i när det blir obekvämt. 

Vi har den typen av spelare på både medelnivå och lättnivå och de känner alltid själva att de borde vara en nivå högre upp samtidigt som vi tränare känner att för att vara en nivå högre upp så borde de utmärka sig på den nivån de är, inte vara "en i mängden". Men eftersom att de spelat länge och har hög träningsnärvaro så brukar vi ändå lyfta upp dem till en nivå högre än var de egentligen skulle vara sett till deras förmåga.

Undantaget är de som är gruppen att de saknar rätt inställning. Om de inte är beredda att ge det lilla extra och verkligen kämpa järnet utan kanske skyller på att de har ont i foten när det är dags för intervallträning men kan spela matchen direkt efter så får de spela på den nivå de hör hemma. 

När du pratar med din son så tycker jag du ska ha inställningen att han inte ska lägga någon vikt vid var han är utan att det är roligare att vara en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i den stora sjön. Men sedan kan du paralllellt prata med tränarna om hur han känner. Och om de anger att de tycker att han saknar inställning och "myglar" så borde de prata med honom om det. Inte som kritik utan som pepp. Och göra det löpande och berömma extra mycket när de ser att han kämpar. 

Och jag tycker definitivt att du ska ta upp det där om utrustning och träningsmöjligheter. Det känns helfel att man får sämre förutsättningar vad gäller material och träningsmängd om man inte blir uppflyttad. 
  • Kvittning
    miljömamma skrev 2022-06-19 08:11:36 följande:

Tidigare har föreningen alltid flyttat pojkar i min sons ålder till fortsättningsgruppen då de varit nästan själv i den åldern i gruppen, men nu är det annorlunda, de är flera i hans grupp/lag i den åldern, där de andra i samma ålder är nybörjare plus en till som trotsar och har svårt för idrotten. Dessutom vet tränarna att förutsättningarna för de äldre inte är så bra och även därför har de äldsta blivit flyttade för att ungdomarna ska fortsätta känna att de har ett mål att sträva mot, som är nåbart, ungdomar i samma ålder att träna med. Det känns nästan som min son får hålla taket för de äldsta i sin grupp som varje år flyttas upp till hans ålder. Det har varit lite jobbigt att se hur ungdomar/barn blivit uppflyttade till fortsättningsgrupp, som enligt mig är lika eller något sämre än min son för de är äldre eller haft brantare utvecklingskurva, bättre kontakter, som sedan med bättre förutsättningar, bättre utrustning och fler träningar går om sonen i utveckling eller slutar för det var för jobbigt. En plats som min son kunde haft. Det känns inte som att upp flyttningarna varit helt rättvisa i min värld som mamma. Men min son är fortfarande en surrare, vill inte nöta på helt rätt saker, är relativt bra på sin idrott.  Vad gör man? Kanske bara låter allt vara, så får man se chansen han har att lära sig en idrott bra, gå till spillo, men vad gör det egentligen i det stora hela... Skulle bara så himla gärna se att min son fick chansen, annars är risken stor att jag kommer vara besviken på föreningen och att han får gå med en känsla att han är dålig även om han fått bra betyg i Idrott. 

Jag tycker som sagt att du ska prata med tränarna. Det kan mycket väl vara så att de inte uppfattar din son som så intresserad och tänker att han mår bättre i den grupp han är och att avsaknaden av uppflyttning är av omtanke. Och då är det ju bra att de får kännedom om sonens tankar kring det. 
  • Kvittning

På det du beskriver så låter det ju inte riktigt som att din son faktiskt är så intresserad. Mer att OM han nu prompt måste gå på någon idrott så är det den han väljer men att han gärna inte skulle idrotta alls. 

Kanske det är något annat han borde ägna sig åt? Om det är så att han behöver det för att han annars är stillasittande så kanske skaffa gymkort och gå till gymmet tillsammans eller något annat där man rör sig utanför den organiserade idrotten. 

• Kvittning
    miljömamma skrev 2022-09-23 16:17:49 följande:

Hej! Jag vill bara tacka för alla tips och råd och  berätta att med hjälp av dem har sonen blivit uppflyttad nu och verkar nöjdare med sin träning och något mer intresserad av sin sport än tidigare och det jag tycker r bäst är att han ser piggare och friskare ut med lite mer träning och verkar nöjdare med sig själv. 

Tack för uppdateringen och kul att höra. Jag tycker som tränare om att höra hur barnen känner inför olika nivåer för att antingen agera eller ordentligt motivera varför det inte passar att flytta upp. Men majoriteten av de tränare jag haft kontakt med (för att vi varit tränare tillsammans eller för att de varit tränare åt mina barn utan att jag varit med) har sina egna idéer och väljer ut spelare lite baserat på om de kommer bra överens med föräldrarna eller om de gillar spelaren baserat på helt andra saker än det sportsliga. Och ibland har de helt enkelt inte tillräckligt bra koll på vad som krävs på vissa positioner så de helt missar vilka spelare som egentligen passar bäst där.

Men kul att det löste sig!
  • Kvittning
    miljömamma skrev 2022-10-15 07:10:37 följande:

Hej och tack för svar. Nu har vi fått ett problem. Jag har fått samtal av tränaren om att min son bryter ihop på träning och sitter vid sidan av mycket. De vill att jag ska vara där och stötta när sonen gör detta för det tar bort fokus från träningens syfte och fler riskerar hänga på när de ser att detta går att göra. Att han bryter ihop är inget ovanligt och jag tror det är ett sätt att inte behöva träna typ mygla lite. Tränarna vill ha en grupp med jättemotiverade barn som alltid är med på allt och att ha såna som sitter vid sidan av skapar obalans. Fortsätter det på det här sättet kanske duktiga talangfulla barn i gruppen tappar sugen, vilket är synd medan jag hade önskat att tränarna ställde lite lägre krav på sonen och tyckte att det är ok om han går ifrån för sig själv, men kommer tillbaka senare. Han är nästan ungdom nu och sköter sitt skolarbete själv klarar ansvar bra osv och jag tror han kommer att hålla på länge med denna sport så länge han inte får för höga krav. Hur hade ni gjort?

Ja det är ju det som är när man kommer upp i en bättre grupp, det ställs högre krav. Och kraven är ofta mer kopplade till att göra sitt bästa än till talang. 

Det är nog så att det kanske inte var det bästa för din son att flytta upp i den gruppen. Gillar han verkligen sporten om han när han är där försöker att undvika den? Börja med att följa med till träningen och att prata med honom om han verkligen har kul av att hålla på med den sporten. Om inte är det nog bättre att göra något annat. 
  • Kvittning

Jag har två barn. Det ena älskar idrott och satsar järnet. Det andra är mer som ditt barn. Han är duktig men har egentligen inte intresse av någon sport. För honom är det mycket bättre att gå på gymmet med mig och i skogen med pappa. Om han ska börja på någon aktivitet igen är det nog snarare scouterna eller något som passar honom. 

Organiserad idrott är inte för alla och man får nog acceptera när ens barn kanske inte riktigt har motivationen för det. 

Svar på tråden bli uppflyttad till bättre lag