bli uppflyttad till bättre lag
Bäst hade nog egentligen varit om det funnits en mellannivå, men nu finns bara typ nybörjare och fortsättning som är avancerad och för de som vill satsa. Ska han inte satsa inom idrotten så får han nöja sig med att träna samma sak år efter år eller sluta. Synd att det ska vara så tufft, men det verkar ju väldigt vanligt att det är så, känns bara synd när jag som mamma , i min värld tycker att han ändå är ganska bra på sin idrott, synd bara att inte han får chansen. Men han är ju surrig och ingen nötare på rätt saker, dock kan han nöta men på fel saker, som bara är nästan rätt.
Jag är själv tränare i fotboll i stockholm där det är nivåindelat seriespel och där vi har lag på nivåerna svår-medel-lätt (dvs alla nivåer utom extrasvår och extralätt) och jag skulle säga att det är just de spelarna som spelat länge, har hög träningsnärvaro men ändå "inte riktigt når fram" som är de som är allra svårast att hantera. De lär sig tekniken, de lär sig att förstå instruktioner men det saknas något som gör att de ständigt blir ifrånsprungna i utvecklingen av de som börjat spela senare.
Ibland är det känsla, hur mycket de än försöker så försvinner bollen iväg. Ibland är det speed, det är som att benen knappt rör sig när de springer. Men oftast är det inställning, det känns som att de aldrig egentligen blivit riktigt trötta utan de är lite bekväma och slutar ta i när det blir obekvämt.
Vi har den typen av spelare på både medelnivå och lättnivå och de känner alltid själva att de borde vara en nivå högre upp samtidigt som vi tränare känner att för att vara en nivå högre upp så borde de utmärka sig på den nivån de är, inte vara "en i mängden". Men eftersom att de spelat länge och har hög träningsnärvaro så brukar vi ändå lyfta upp dem till en nivå högre än var de egentligen skulle vara sett till deras förmåga.
Undantaget är de som är gruppen att de saknar rätt inställning. Om de inte är beredda att ge det lilla extra och verkligen kämpa järnet utan kanske skyller på att de har ont i foten när det är dags för intervallträning men kan spela matchen direkt efter så får de spela på den nivå de hör hemma.
När du pratar med din son så tycker jag du ska ha inställningen att han inte ska lägga någon vikt vid var han är utan att det är roligare att vara en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i den stora sjön. Men sedan kan du paralllellt prata med tränarna om hur han känner. Och om de anger att de tycker att han saknar inställning och "myglar" så borde de prata med honom om det. Inte som kritik utan som pepp. Och göra det löpande och berömma extra mycket när de ser att han kämpar.
Och jag tycker definitivt att du ska ta upp det där om utrustning och träningsmöjligheter. Det känns helfel att man får sämre förutsättningar vad gäller material och träningsmängd om man inte blir uppflyttad.