cosinus skrev 2022-06-16 13:02:31 följande:
I min grupp har jag två äldre killar som kommer vara 6-7 år äldre än många i höst. Jag har klurat mycket på hur jag/vi ska lägga upp det till hösten för ofrånkomligen så kommer jag behöva lägga rätt mycket energi på de nya. Sen har jag en som är bättre i ålder än de här två men är duktigare och därmed sticker ut på sitt sätt. Han är näst på tur att flyttas upp men inte riktigt redo. Så socialt är den senare enklare men träningsmässigt svårare.
Det som ofta händer när man har äldre killar med mindre och de inte får nog med utmaningar är att de tar på sig hjälpledarrollen. Får de ändå inte riktigt göra vad de skulle behöva och vilja blir de lite stillasittande och så börjar de hjälpa till ist. Det är fantastiskt bra när de har vettig input men också ett underbetyg till mig som ledare för det är inte därför de är där.
Min lösning till hösten blir att försöka göra en hemläxa till de äldre killarna. De kommer få ta fram själva vad de anser att de behöver öva på och vad de vill uppnå inom olika områden. Så när det bara inte går att ge dem den tiden de skulle behöva så vet både jag och dem vad de ska träna på och så får vi givetvis följa upp hur det går, både samma träning och över tid, så de känner att det ger något.
Vi brukar också ha vissa samarbeten mellan de olika nivåerna så man kan få prova att träna med den svårare gruppen en dag i veckan till en början.
Jag tycker du ska fråga igen ur det här perspektivet.
Hur kan vi jobba tillsammans så att han inte behöver repetera allt år efter år.
Hur ska vi hindra att han känner att han inte får den tiden och stimulansen han behöver så att han börjar hjälpa de mindre ist
Hur ska vi jobba mot att han kan flytta upp. Är en dag i veckan ett alternativ
Att jag skriver -vi- beror på att både ni men framfrörallt han kanske behöver vara med och tänka här.
Om det är så att han faktiskt trivs med att lära ut, kan han vara hjälptränare i den yngre gruppen och få träna själv med den äldre (det här kan vara en väg in för det brukar ofta vara ont om ledare)
supertack jättebra svar. Jag är lite rädd att ledaren i fortsättningsgruppen inte gillar min son, efter alla dessa år har tanken väckts och jag försöker vifta bort den, men det blir svårare att inte tänka så. Dessutom har ledaren mycket att säga till om så jag tror att denne kan vara hindret för min son att bli en hjälpledare, för han vill nog kunna tjäna extrapengar och hjälpa till som ledare, men på något sätt är jag rädd att de återigen kommer svara att han inte platsar. Jag vet inte hur jag kommer runt detta problem, men förmodligen är det jag som måste tänka om. dessa frågor var jättebra. Jag tar med mig dem och ska nog ställa dem. Sist på en avslutning såg jag tydligt hur han coachade andra yngre än honom istället för att öva själv, vilket jag tycker är synd. Det där med lite i taget är ju bra, brukar var det som kan leda till förändring. Sonen är lite rädd att börja i fortsättningsgruppen för han tycker att de flesta där är kalla mot honom för han bara går i den yngre gruppen, så han är rädd att de ska skratta ut honom och att han inte hittar någon kompis.