bli uppflyttad till bättre lag
Jag tränar en sådan grupp i en idrott och vi har som värst haft ett spann på 8 år mellan äldst och yngst.
Min äldsta dotter har själv varit i ett läge där hon varit äldst med råge eftersom hon började sent.
Nu kan det säkert skilja mellan olika idrotter men i det jag kan relatera till handlar det om följande saker när vi flyttar upp.
Hur snabbt ett barn lär sig. Har vi en som lär sig väldigt snabbt och kommit till en viss nivå kan vi liksom räkna med att det tar 10 träningar och sen är denne i fas med nästa grupp. Då kan denne flyttas upp snabbare än en som man kan förvänta sig att det tar 1 år innan denne fixar nästa grupp utan allt för mycket specialanpassningar.
Mognad. Ofta kräver en högre grupp att barnet klarar av att vara mer självgående, ta instruktioner och göra uppgifter mer självgående. De yngsta grupperna är av naturliga skäl en icke försumbar del barnvaktning medans de i senare grupper förväntas kunna stå i en grupp, få uppgifter, gå och plocka fram (med hjälp av varandra) och komma igång.
Rent krasst påverkas mycket av hur det ser ut med plats i nästa grupp. Slutar många i en högre grupp kan det bli så att 5 ungar flyttas upp och sen är det stopp nåt år innan det släpper igen. Det innebär att man måste ha lite tur med timing också.
Vi försöker att i de riktigt extrema fallen anpassa så vi kan flytta upp de äldsta men det är inte lätt. Det är ju oftast så att de kräver specialanpassningar av hur man lägger upp träningen för att de ska utvecklas.
Optimalt hade varit att ha två spår där man kan ha en grupp för äldre på en lite lägre nivå men då ska man ha ledare till det också.
Jag tycker du ska ta en dialog med sonens tränare och fråga vad som krävs för att sonen ska bli aktuell att flytta upp (utan att vara anklagande). Jag skulle tro att tränarna har goda anledningar men att de inte är uppenbara för varken dig eller sonen. Vis av erfarenhet kan jag säga att varken barn eller vuxna brukar vara kapabla att vara objektiva när de ska jämföra med de som flyttas upp.