• Tom Araya

Joakim Lamotte lägger av

Joakim Lamotte, känd som amatör-journalist/-reporter har nu bestämt sig för att det nu räcker med hot mot honom och hans familj, han lägger av.

Man får tycka vad man vill om Lamotte som person och hans arbete och reportage, men det faktum att han lägger ner sin verksamhet just av dessa skäl anser jag är mycket oroande för det svenska samhället, frihet och demokrati.

Till er som gottar sig i denna nyhet som något positivt och tycker att Lamotte bara har sig själv att skylla; ni tillhör jordens åsiktsmässiga avskum.

• Svar på tråden Joakim Lamotte lägger av
  • Embla twopointoh
    Flash Gordon skrev 2022-06-16 15:14:55 följande:
    Själv tror jag att de mycket väl inser men inte har något problem med detta.
    Nja, det är min upplevelse av denna typ av människor att de faktiskt inbillar sig att de är öppna, toleranta och demokratiska. Sedan finns det säkert undantag, men de flesta tror ändå att de verkar för ett bättre samhälle genom att tysta meningsmotståndare.
  • Flash Gordon
    Embla twopointoh skrev 2022-06-16 15:31:45 följande:
    Nja, det är min upplevelse av denna typ av människor att de faktiskt inbillar sig att de är öppna, toleranta och demokratiska. Sedan finns det säkert undantag, men de flesta tror ändå att de verkar för ett bättre samhälle genom att tysta meningsmotståndare.
    Jo, men det motsäger ju egentligen inte det jag skriver.

Deras anledning till att tysta andra är förstås att de själva är goda och bara gör det för allas bästa.
    Blå och gul
  • Embla twopointoh
    Flash Gordon skrev 2022-06-16 15:45:53 följande:
    Jo, men det motsäger ju egentligen inte det jag skriver.

Deras anledning till att tysta andra är förstås att de själva är goda och bara gör det för allas bästa.
    Ja, vi kanske bara pratar förbi varandra.
  • Flash Gordon
    Anonym (Lisa) skrev 2022-06-16 16:00:05 följande:
    Jag tycker amatörjournalist är helt korrekt.
    (Influencer och tyckare är han, men inte journalist.)

www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/205...
    Han har jobbat på SVT med bland annat "Debatt" och "Uppdrag Granskning". Han har skrivit för Göteborgsposten.

Amatör, som i "okunnig" och liknande är nog det sista han är.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Faktum är att den arbetsmetod han använt de senaste åren: att åka ut till folk med en mikrofon i näven, det ägnade han såg åt redan när han var reporter på SVT Uppdrag Granskning.

www.journalisten.se/nyheter/ug-gor-nytt-besok-i-grums
    sverigesradio.se/artikel/6118801

"Nu har redaktionen för Uppdrag granskning bestämt sig för att återvända.

- Vi åker dit redan imorgon och tänker ställa mig utanför ICA klockan 16:00 för att prata med människor i Grums. Tanken är att detta ska sändas om ungefär en månad, säger reportern Joakim Lamotte till P4 Värmland."

Blå och gul
  • flygrl

Väldigt trist att Lamotte känner sig tvungen lägga ner som journalist men inte svårt förstå. Hoten han utsätts för är fruktansvärda och gäller inte bara honom själv utan även hans nära & kära, fruns kollegor och i sin tur t o m deras barn. :/

Som en som levat hela mitt liv i orten (Norra Botkyrka) kan jag bara säga han vart modig och ärlig som vågat skildra hur det är härute (dvs orten oavsett i vilken stad). Han har fattat och berättat det som många fiiina journalister och andra inte verkar fatta och det är att gängen fan inte representerat alla oss som bor här utan att vi tvingas dras med dom och även salafisterna, shiapoliser mm för att samhället väljer titta bort och låtsas som det inte ser ut så.

Han är ärlig och berättar hur det ser ut och låter alla komma till tals. En bra journalist m a o. Respekt till Joakim Lamotte!

Mtp hur lam och undfallande jag själv med egna ögon ser att polisen är mot gängen förvånar det mig fan inte att Lamottes anmälningar läggs ner direkt. Vi är många i orten som skulle önska mer polisiär närvaro och ffa att dom inte tog nån skit från gången utan rensade hårt så vi andra fick leva våra liv i fred. Det vore också bästa sättet förebygga rasism istf som nu där svenskarna förmodligen mer och mer börjar bunta ihop alla oss med invandrarbakgrund med dom kriminella. :/

Missförstå mig inte jag är inte mot polisen i sig men däremot att dom verkar passiva på gränsen till lamslagna. Det finns absolut bra poliser och all respekt till dom.
    Har själv haft ett av gängen så f*****g nära inpå att jag lever under hot och därför måste ligga jävligt lågt.

Som sagt Joakim Lamotte got some f*****g ballz. Tack för det du gjort och respekt!

Embla twopointoh skrev 2022-06-16 14:55:16 följande:

Jag har ärligt talat inte sett ett enda av Lamottes reportage (jag tror jag möjligen läst något han skrivit på typ Facebook, men inget som fastnat i minnet).

Men, de personer som nu jublar och säger att han drar på sig en offerkofta, de inser förmodligen inte att de är en del av problemet. Att tysta meningsmotståndare med våld eller hot om våld, eller att hylla dem som tystar, det är odemokratiskt.

Vad dessa människor troligen inte förstår är att i ett demokratiskt samhälle så har alla människor rätt att yttra sin åsikt, att berätta sitt perspektiv och göra sin röst hörd. De förstår inte heller att tolerans är att låta människor säga sitt även om man inte håller med. Visst kan man argumentera emot, men att försöka tysta obekväma röster är intolerant,

Kort sagt, de som nu hånar Lamotte och applåderar att han under hot ser sig tvungen att sluta sin verksamhet, de har ett totalitärt tankesätt, trots att de själva förmodligen ser sig som demokratins försvarare.

This.
    Det öppna demokratiska samhället ftw och då ska alla också kunna få säga sitt utan rädsla för utsättas för hot och våld. Att bara stå upp för dom som tycker som man själv är inte att stå på demokratins och yttrandefrihetens sida. Det är enbart totalitärt och enkelspårigt.
  • BreachMode
    flygrl skrev 2022-06-16 18:47:17 följande:

Väldigt trist att Lamotte känner sig tvungen lägga ner som journalist men inte svårt förstå. Hoten han utsätts för är fruktansvärda och gäller inte bara honom själv utan även hans nära & kära, fruns kollegor och i sin tur t o m deras barn. :/

Som en som levat hela mitt liv i orten (Norra Botkyrka) kan jag bara säga han vart modig och ärlig som vågat skildra hur det är härute (dvs orten oavsett i vilken stad). Han har fattat och berättat det som många fiiina journalister och andra inte verkar fatta och det är att gängen fan inte representerat alla oss som bor här utan att vi tvingas dras med dom och även salafisterna, shiapoliser mm för att samhället väljer titta bort och låtsas som det inte ser ut så.

Han är ärlig och berättar hur det ser ut och låter alla komma till tals. En bra journalist m a o. Respekt till Joakim Lamotte!

Mtp hur lam och undfallande jag själv med egna ögon ser att polisen är mot gängen förvånar det mig fan inte att Lamottes anmälningar läggs ner direkt. Vi är många i orten som skulle önska mer polisiär närvaro och ffa att dom inte tog nån skit från gången utan rensade hårt så vi andra fick leva våra liv i fred. Det vore också bästa sättet förebygga rasism istf som nu där svenskarna förmodligen mer och mer börjar bunta ihop alla oss med invandrarbakgrund med dom kriminella. :/

Missförstå mig inte jag är inte mot polisen i sig men däremot att dom verkar passiva på gränsen till lamslagna. Det finns absolut bra poliser och all respekt till dom.
    Har själv haft ett av gängen så f*****g nära inpå att jag lever under hot och därför måste ligga jävligt lågt.

Som sagt Joakim Lamotte got some f*****g ballz. Tack för det du gjort och respekt!

This.
    Det öppna demokratiska samhället ftw och då ska alla också kunna få säga sitt utan rädsla för utsättas för hot och våld. Att bara stå upp för dom som tycker som man själv är inte att stå på demokratins och yttrandefrihetens sida. Det är enbart totalitärt och enkelspårigt.
    Oroa dig inte.. Håller helt med dig om hur polisen beter sig nu förtiden.. 
Svar på tråden Joakim Lamotte lägger av