Min 4-åriga dotters kommentar
Jag hade en mamma som visserligen tog hand om mig, men som aldrig gjorde något med mig i fokus. Jag fick hänga med och roa mig på egen hand på hennes jobb när vi inte hade barnomsorg, jag fick leka i trädgården när hon fixade i rabatten och sitta och rita vid köksbordet när hon lagade mat. Min pappa å andra sidan läste mängder med böcker med mig, pratade, lekte. När han lagade mat gjorde vi det tillsammans, och när vi bytte däck på bilen eller åkte till tippen involverade han mig och vi umgicks under tiden. Nu är jag medelålders och jag har aldrig riktigt lyckats etablera en fin och nära relation med mamma som jag har med pappa.
Det behöver så klart inte vara så med er, men med tanke på dotterns ord så kanske du ska fundera på hur mycket uppmärksamhet du ger dina barn. Självklart ska du också syssla med din trädgård, men din dotter kanske behöver tid för sig också? Gör ni något tillsammans som är bara er tid? Annars kanske det är läge att fundera på balansen.
Det kan självklart också bara vara något hon sade för att hon kände så i just det ögonblicket utan att det har bäring på resten av tiden. Det vet du säkert själv.