Inlägg från: Anonym (Hold my beer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hold my beer)

Grannens staket buktar in på vår sida

Precis, plantera något som döljer skiten. Och ta kontakt med lantmäteriet, är ni helt hundra på att staketet står på hennes egen tomt...?

• Anonym (Hold my beer)
    RenLuft skrev 2022-06-13 21:27:43 följande:
    Varför skall man anpassa sig genom att plantera och blir illa tvungen att ''gömma'' den.
    Vad är alternativet? Jo, att skiten står där. Grannen har ingen skyldighet att rätta till en så liten buktning, som inte ens sträcker sig in på ts tomt.

Istället för att klaga på andras lösningar kan du komma med något konstruktivt.
  • Anonym (Hold my beer)
    Tow2Mater skrev 2022-06-13 22:14:48 följande:
    Nej, inte heller ogräset i krukan....
    För att inte tala om den malplacerade gröna pinnen där i hörnet av staketet. Kan man ens kalla det staket...? Jag trodde sådana alltid var gjorda av trä. Det där är ju mer ett galler.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Kfm) skrev 2022-06-16 12:08:57 följande:
    Kronofogden
    KF har inget med grannfejder att göra.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Kfm) skrev 2022-06-16 13:19:33 följande:
    Nej, men om någon har något på mark olovligt är det via kfm man kan få bort det.
    Möjligt, men nu står ju staketet på grannens egen tomt och inte på ts, och hänger inte in över tomtgränsen heller enligt beskrivningen.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-16 15:42:42 följande:
    TS har skrivit att staketet hänger 20-30 cm in över tomten.
    Har du sett bilden? Ts skriver i trådstarten att staketet står 5 cm in på grannens tomt, dessutom ska det hänga 20-30 cm in över ts tomt. Kollar man bilden ser det inte ut att röra sig om många cm, möjligen de där sista 5 cm till tomtgränsen och kanske lite till. Har ts stått med tumstock eller nåt....?

Sen är det så att det får bukta hur mycket det vill så länge det är på grannens sida, måste vara jättesvårt för ts att gå dit och putta över stängslet till rätt sida av tomtgränsen.... För fult kommer det vara i vilket fall så man behöver inte hetsa upp sig så mycket för några cm hit eller dit.

Nej, om ts vill slippa se det får hen sätta upp eget staket eller häck. Och som sagt, kolla exakt var gränsen går också. Jag tror få människor har sån järnkoll att de vet att staketet sitter 5 cm från gränsen.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Grannen) skrev 2022-06-16 12:04:35 följande:

Hennes staket ska inte hänga över på vår sida av gränsen. Jag har pratat med kommunen men hon pratar inte med oss, för hon vet att hon gör fel.

Varför ska vi sätta upp staket eller häck bara för att hon gör fel? 

Så frågan är Vart man ska vända sig?

Prata med kommunen igen. Och varför ska ni sätta upp staket eller häck? Ja, det beror på hur störande det är med det där stängslet (observera att det är stängsel och inte staket). Antingen är det ett problem eller så är det inte det, eller iaf inte tillräckligt stort och då får man leva med det. Eller så bygger man för. Men kommunen är rätt instans iaf.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-16 16:16:20 följande:
    Jag tycker också det ser ut som det, men jag gick på TS uppgifter när jag svarade dig, du skrev att det inte beskrivits vilket det ju hade. Så jag har ingen förklaring till bilden. Om man inte ska tänka att den är manipulerad.
    Ja jag hade missat ts kommentar där men som sagt, på bilden ser det inte särskilt illa ut. Med tanke på alla trådar ts startar om den där grannen kan man börja undra vem som börjat hela den här grannfejden....
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 10:58:52 följande:
    Ja då är ju några centimeter in på tomten faktiskt också över gränsen, rent krasst.
    Mm, fast nu står det där stängslet på grannens egen tomt, med några cm till övers enligt ts.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 15:46:50 följande:
    Det buktar även 20-30 cm in över tomtgränsen skriver hon, men oavsett om det är mindre än det så det jag undrade över från början är om det verkligen finns några fakta om att man inte får hjälp av myndigheter när det bara är lite. Att folk i tråden tycker att TS inte ska få hjälp är inte relevant för den frågan.
    Skriver hon ja. Men jag har läst ts andra trådar tidigare och dessutom sett bilderna tidigare i tråden och ärligt talat känns det som att ts är bråksjuk, jag ser verkligen inga 20-30 cm som buktar ut över tomtgränsen. Är buktningen verkligen ett så stort problem....? Skulle ts vara nöjd om det inte buktade alls? Det skulle jag inte alls tro, då skulle hon hitta nåt annat att gnälla på.

Om man får hjälp eller inte kan jag inte svara på men skulle gissa nej i det här fallet. Det ska väldigt mycket olägenhet till innan kommunen börjar skicka brev och ha sig (vet jag från andra fall). Nej, ts får leva med det eller flytta.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-06-17 16:22:51 följande:
    Det är typiskt sett en civilrättslig sak... TS får stämma tanten att hon måste flytta staketet. Tills så sker har TS rätt till ersättning för intrånget. Regleras av jordabalken tror jag.

Den stora pucken är att visa att staketet faktiskt står på TS mark. Att TS är förbannad och anser att det är så utgör inget bevis. Där kommer lantmäteriet in. De kan avgöra den saken. Men gratis är det ju inte.

Problemet är att om tanten backar och flyttar på staketet innan det går till rättegång så har TS ingen rätt för ersättning för lantmäteriet och andra utgifter.

Ska man sammanfatta det hela... Vill du djävlas med en granne så går det utmärkt.
    Fast ts säger ju att stängslet står på grannens tomt, inte på ts egen. Bara att det buktar.
  • Anonym (Hold my beer)
    Limpo skrev 2022-06-18 13:09:49 följande:

Är taggtråd tillåtet jag har för mig att det måste sökas tillstånd för att sätta upp. 

Verkar bero på höjden framför allt.

?Taggtråd är ett omdebatterat ämne och inte det lämpligaste att ha i områden där människor och djur vistas. Men i ett bygglovsskede-perspektiv, så är det svårt för myndigheterna att kontrollera, då staket under 1.1 meter eller högre men består av mer än 50 % luft, inte är bygglovspliktigt.?

viivilla.se/gor-det-sjalv/staket-grind/stor-debatt-om-taggtrad-over-staket/
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-06-18 13:37:31 följande:
    Verkar bero på höjden framför allt.
    Och om det är djur som är inhägnade eller inte:

Från och med 1 januari 2010 får i Sverige inte taggtråd förekomma för inhägnad av hästar och andra flyktdjur.[1]

sv.wikipedia.org/wiki/Taggtr%C3%A5d
  • Anonym (Hold my beer)
    huala igen skrev 2022-06-20 22:38:37 följande:
    Hur vet du att det är samma TS?
    Som jag ser det finns det inte på kartan att det skulle finnas två personer på FL med exakt samma problem som ts har med sin granne.
Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida