• Friger

Grannens staket buktar in på vår sida

Du får ha taggtråd för får. Hon var ju ändå lite snäll som inte enbart hade taggtråd! Jag hade använt taggtråd och landminor.

Du får väl ta ut lantmäteriet att mäta upp din tomt, kostar väl 30.000-40.000kr men sen vet du exakt vart tomtgränsen är. Är hon finurlig så väntar hon tills du drar det till domstol sedan flyttar hon stolparna några dagar innan rättegång.

Under förutsättning att du har rätt med dina centimeter. Lantmäteriet kan ju komma fram till att du har fel. Då kan hon flytta staketet mer in mot din tomt,

För övrigt... Har läst alla dina trådar. Rekommenderar att du flyttar någonstans där du inte har grannar.

• Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 08:07:35 följande:
    Du bor inte i Sverige, om jag förstått. Då kan jag berätta hur det fungerar. Varje ärende som skickas in, diariebokförs, man får ett ärendenummer. Sedan kan det mycket väl vara så att det finns både viktigare och ärenden av mer akut grad. Men då kan man som anmälare själv hålla koll på ärendet och påminna om det.
    Men i ts fall är det nog av sådan grad att det inte ens finns något att anmäla mot. Inget försvinner, men vissa ärenden, typ ett sådant, är nog väldigt lågprioriterat.
    Inte bara lågprioriterat.... Tror ingen bryr sig. Det är en typisk civilrättslig tvist som inte en jävel i myndighetssverige kommer att bry sig om.

Grannens försvar på alla frågor: "Staketet står på min mark". Sen är det upp till TS att bevisa motsatsen. Vilket är skitdyrt och grannen kan ju bara flytta staketet några centimeter om det visar sig att TS har rätt.

Vill man skapa dålig stämning går det alltid att göra utan att myndigheterna kan göra något särskilt åt saken. Därför man försöker vara kompis med sin närmsta omgivning.
  • Friger
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 15:46:50 följande:
    Det buktar även 20-30 cm in över tomtgränsen skriver hon, men oavsett om det är mindre än det så det jag undrade över från början är om det verkligen finns några fakta om att man inte får hjälp av myndigheter när det bara är lite. Att folk i tråden tycker att TS inte ska få hjälp är inte relevant för den frågan.
    Det är typiskt sett en civilrättslig sak... TS får stämma tanten att hon måste flytta staketet. Tills så sker har TS rätt till ersättning för intrånget. Regleras av jordabalken tror jag.

Den stora pucken är att visa att staketet faktiskt står på TS mark. Att TS är förbannad och anser att det är så utgör inget bevis. Där kommer lantmäteriet in. De kan avgöra den saken. Men gratis är det ju inte.

Problemet är att om tanten backar och flyttar på staketet innan det går till rättegång så har TS ingen rätt för ersättning för lantmäteriet och andra utgifter.

Ska man sammanfatta det hela... Vill du djävlas med en granne så går det utmärkt.

Jag är markägare. Har flera som inkräktar på min mark. Villaägare som med åren flyttat in på min mark. Någon har till och med ett skjul på min mark. Annars är det trädgården som blivit större. Sen någon avloppsanläggning utan servitut. Nu har jag rätt mycket mark och det påverkar inte mig på det stora hela. Grannarna är trevliga i övrigt så jag låter nåd gå före rätt. Men skulle de börja bråka med mig så har jag en hållhake. Det är så jag ser på saken.
  • Friger
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 16:32:14 följande:
    Jag förutsätter att TS har koll när hon skriver att stolparna står 5 cm från gränsen, buktar 20 cm in över gränsen osv. Alltså jag frågade utifrån de givna förutsättningarna. Men visst behöver TS vara säker för att driva det.

Då får du tänka på att om du låter det gå tillräckligt lång tid så kanske du inte har någon hållhake längre. Då kan det bli hävd.
    Visst, men min poäng var att även om TS är säker på sin sak så måste han fortfarande ta in lantmäteriet för att visa att han har rätt. För det är Lantmäteriet som är myndigheten som avgör en sådan sak.

Nä, har inte tänkt så. Rätt säker på att du inte kan ändra ägandet av mark via "gammal hävd". Att annektera mark från kommun, stat eller andra markägare är nog en svensk nationalsport bland villa-ägare.

Men så fort det blir för mycket eller det finns en orsak så åker inkräktaren på pisk i alla rättsinstanser som finns.

Värt att veta är att det lagras gamla flygbilder. Så det går att se bakåt i tiden när saker skett.
Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida