Anonym (M6) skrev 2022-06-17 15:46:50 följande:
Det buktar även 20-30 cm in över tomtgränsen skriver hon, men oavsett om det är mindre än det så det jag undrade över från början är om det verkligen finns några fakta om att man inte får hjälp av myndigheter när det bara är lite. Att folk i tråden tycker att TS inte ska få hjälp är inte relevant för den frågan.
Det är typiskt sett en civilrättslig sak... TS får stämma tanten att hon måste flytta staketet. Tills så sker har TS rätt till ersättning för intrånget. Regleras av jordabalken tror jag.
Den stora pucken är att visa att staketet faktiskt står på TS mark. Att TS är förbannad och anser att det är så utgör inget bevis. Där kommer lantmäteriet in. De kan avgöra den saken. Men gratis är det ju inte.
Problemet är att om tanten backar och flyttar på staketet innan det går till rättegång så har TS ingen rätt för ersättning för lantmäteriet och andra utgifter.
Ska man sammanfatta det hela... Vill du djävlas med en granne så går det utmärkt.
Jag är markägare. Har flera som inkräktar på min mark. Villaägare som med åren flyttat in på min mark. Någon har till och med ett skjul på min mark. Annars är det trädgården som blivit större. Sen någon avloppsanläggning utan servitut. Nu har jag rätt mycket mark och det påverkar inte mig på det stora hela. Grannarna är trevliga i övrigt så jag låter nåd gå före rätt. Men skulle de börja bråka med mig så har jag en hållhake. Det är så jag ser på saken.