• sextiotalist

Grannens staket buktar in på vår sida

Anonym (Taggtråd) skrev 2022-06-16 12:15:15 följande:

Stängslet är dåligt uppsatt men det jag reagerar över är taggtråden. Undrar om det till och med inte är tillåtet att använda numera. 

Det är nog det som ts kan driva 
    Annars är det nog mer att ts får dölja detta.
    Vissa strider är inte ens värda resultatet 
  • sextiotalist
    Anonym (Kfm) skrev 2022-06-16 13:19:33 följande:
    Nej, men om någon har något på mark olovligt är det via kfm man kan få bort det.
    Men inget staket som buktar in
  • sextiotalist
    Anonym (Kfm) skrev 2022-06-16 13:30:07 följande:
    Vart ska man vända sig då om grannen vägrar, tingsrätten?
    I det här fallet så skulle jag inte ens ta striden. Jag hade byggt ett eget staket, så man hade sluppit se eländet. 
    Ts har ju rätt att putta tillbaka det som hänger över hennes tomt. 
  • sextiotalist
    Anonym (Kfm) skrev 2022-06-16 13:38:10 följande:
    Men om man nu vill ta striden, vart vänder man sig?
    Börjar väl med plan- och byggnadskontoret och stämmer av med vilka regler de har. Bryter grannen mot något av det regelverk som kommunen har, så får de ta över bollen. Efter grannen inte gjort något lagbrott, så skulle endast det kunna bli en civilrättslig (och väldigt dyr) tvist i tingsrätten.
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 00:27:47 följande:
    Nej. Det är bara hur jag skulle göra.
    Men jag jobbar inte på svensk myndighet, de kanske har ett system där en del kan försvinna i semesterkaoset, efter det vandrat runt mellan en handfull handläggare i några månaders tid.
    Du bor inte i Sverige, om jag förstått. Då kan jag berätta hur det fungerar. Varje ärende som skickas in, diariebokförs, man får ett ärendenummer. Sedan kan det mycket väl vara så att det finns både viktigare och ärenden av mer akut grad. Men då kan man som anmälare själv hålla koll på ärendet och påminna om det.
    Men i ts fall är det nog av sådan grad att det inte ens finns något att anmäla mot. Inget försvinner, men vissa ärenden, typ ett sådant, är nog väldigt lågprioriterat.
  • sextiotalist
    Anonym (M6) skrev 2022-06-17 10:11:58 följande:
    Var går den gränsen?
    Nästan helt säker på vad som kan hanteras inom rådande regelverk och lagar. När det gäller träd och andra växter finns det ett regelverk som man kan utgå ifrån. När det gäller fasta objekt på en fastighet, så är jag rätt säker på att det också finns ett regelverk som reglerar detta.
    Staket finns det också ett regelverk, men en lutande stolpe (som utan problem skulle kunna justeras utan att något förstörs) så är jag rätt säker på att det får man hantera helt själv.
Svar på tråden Grannens staket buktar in på vår sida