Blir arbetslös
Hej alla underbara!
jag är i skrivande stund gravid i v17 och blev idag uppsagt från jobbet inte pga graviditeten utan en prov anställning som skulle övergått till en fast tjänst.
mitt bekymmer och oro är att jag aldrig tidigare varit arbetslös och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt, har ej rätt till inkomstbaserad a-kassa ersättning utan är deras lägst nivå vad jag förstått det som (ej varit medlem i 12 månader) har en god sgi som jag tror skall vara skyddad pga tidigare jobb och mindre än 6 månader kvar till BF.
Så jag har förstått det som att jag sitter tryggt när bebis kommer (ekonomiskt)
haft regelbunden anställning senaste 10 åren. BF i slutet på november.
jag har tidigare varit sjukskriven pga psykisk ohälsa och tog väl detta jobb för tidigt för mitt psyke ( har en del ångest och går i terapi ) så nu känns det lite som att jag är nere på botten igen och att jag tagit 10 steg tillbaka i mitt mående!
ska höra med min läkare om det är möjligt att bli sjukskriven som arbetslös pga psyket.
mår i övrigt inte bra under grav heller har hyperemisis och gdb samt foglossning som gör att jag sover dåligt, och kissar på nätterna. men jag har bitit ihop så att säga för att jag haft ett jobb jag velat prestera på och fått förlängt på.
känner sån extrem ångest och panik inför att stå utan inkomst snart. får lön nu i slutet på månaden och ersättning för semester etc i juli så har trygghet i 1 månad till ungefär. och ja gravid och dålig i kroppen gör ju inte saken enklare att få ett nytt jobb. för som jag förstår det är det knappt någon som anställer en gravid person som kommer gå hem inom närmsta månaderna.
Någon som varit i liknande situation och vad gjorde ni ? Hur gick det för er ?
mvh Oroad