• Anonym (:'()

Hemsk PMS? Hjälp!?

Jag har aldrig haft så hemsk PMS som jag har nu! Snälla,  finns det något som hjälper? Hur länge brukar det vara?

Jag är inte mig själv... Jag får konstiga raseri utbrott på min man och vänner och normalt är jag den där "snälla, lugna och tysta" . Jag är först arg sen börjar jag gråta för fullt, aldrig varit såhär förut i alla mina 20 år med mens!

Sedan jag födde barn har jag haft mens 8 gånger och regelbundet, knappt mensvärk ens förutom första mensen. 
    Kan det ha med förlossningen att göra ändå?

Annars går allt bra med bebis, så jag har ingen "burn out" eller vad man säger, får sova osv..  Annars hade jag såklart tänkt att det beror på lite sömn osv.

• Svar på tråden Hemsk PMS? Hjälp!?
  • Anonym (B 6)

Allt som har mens menscykeln att göra kan förändra sig bara pga åldern och definitivt efter att man fött barn. Om du upplever pms:en extrem kan du söka hjälp på V.c och kanske få nån antidepp utskrivet. Det kan funka. På egen hand kan du testa Pyridoxin- alltså B vitamin 6- och agnuscastus (munkpeppar).

Anonym (B 6) skrev 2022-06-11 13:51:31 följande:

Allt som har mens menscykeln att göra kan förändra sig bara pga åldern och definitivt efter att man fött barn. Om du upplever pms:en extrem kan du söka hjälp på V.c och kanske få nån antidepp utskrivet. Det kan funka. På egen hand kan du testa Pyridoxin- alltså B vitamin 6- och agnuscastus (munkpeppar).

Ja jag får väll se om detta upprepas nästa månad, för såhär kan det ju inte fortsätta.. Jag är inte mig själv alls, säger så elaka saker som jag aldrig normalt skulle göra.. :/

Jag är 33 och fick min mens tidigt dvs jag var 10 år, alla dessa år har jag klarar mig utan pms men nu så... :/
  • Anonym (B 6)

Gå inte och tjura i onödan om detta fortsätter utan sök hjälp då. Kraftig pms är vanligt och det finns mediciner att testa. Om du inte vill köpa B 6 först receptfritt på apotek. 

• Anonym (Clara)

Hej, 
    Jag förstår dig verkligen? hade också hemsk PMS i tre år. Så pass att jag inte längre kände för att leva. Jag är 32 år och fick min PMS efter andra barnet. Men jag är fri från PMS sedan 1 år tillbaka tack vare p-pillret Slinda. Det är framtaget mot PMS och efter att jag provat i princip allt räddades mitt liv av Slinda :) 

Nu har jag mått mycket bättre tack och lov,men dom dagarna var läskiga! Hade till och med tankar om att jag inte vill leva :O och som jag beskrev tidigare att jag var elak mot mina nära och kära! 

Men , om detta händer en gång till så söker jag hjälp.. inte bara för min egen skull utan även för nära och kära.

• Anonym (A)
    Anonym (B 6) skrev 2022-06-11 18:48:56 följande:
    Gå inte och tjura i onödan om detta fortsätter utan sök hjälp då. Kraftig pms är vanligt och det finns mediciner att testa. Om du inte vill köpa B 6 först receptfritt på apotek. 
    Håller med
  • vithea
    Anonym (Clara) skrev 2022-06-16 22:25:06 följande:

Hej, 
    Jag förstår dig verkligen? hade också hemsk PMS i tre år. Så pass att jag inte längre kände för att leva. Jag är 32 år och fick min PMS efter andra barnet. Men jag är fri från PMS sedan 1 år tillbaka tack vare p-pillret Slinda. Det är framtaget mot PMS och efter att jag provat i princip allt räddades mitt liv av Slinda :) 

Jag  ett inte hur man "taggar" någon så jag hoppas att detta når fram till denna personen ändå,trots att det är länge sedan som tråden startade och om andra har svar på min fråga, så tar jag tacksamt emot!

Jag har diagnoserats med pmds för cirka ett år sedan. Nu har jag ätit slinda I 6 månader och,en del saker är sämre, som att jag är torr och kliig i underlivet, vilket inte är pga slinds enligt gyn, sexlusten är under noll,så illa att jag känner obehag när min man rör mug visa gånger, börjat få vibrationer i kroppen rätt som det är. Mina tidigare symtom är kvar,lite mildare ibland,värre andra gånger. 

Min gyn vill att jag ska fortsätta på dessa, för att de så småningom kanske blir bra, då jag inte har blödning alls,ingen mellanlandning eller så heller, men får fortf ont både vid mens och äl. 

Hur lång tid tog det för er som de har funkat för att bli "normala" elr vad man ska kalla det? 

kram till oss kämpar!
  • Anonym (Anna)
    vithea skrev 2023-11-29 17:03:13 följande:
    Jag  ett inte hur man "taggar" någon så jag hoppas att detta når fram till denna personen ändå,trots att det är länge sedan som tråden startade och om andra har svar på min fråga, så tar jag tacksamt emot!

Jag har diagnoserats med pmds för cirka ett år sedan. Nu har jag ätit slinda I 6 månader och,en del saker är sämre, som att jag är torr och kliig i underlivet, vilket inte är pga slinds enligt gyn, sexlusten är under noll,så illa att jag känner obehag när min man rör mug visa gånger, börjat få vibrationer i kroppen rätt som det är. Mina tidigare symtom är kvar,lite mildare ibland,värre andra gånger. 

Min gyn vill att jag ska fortsätta på dessa, för att de så småningom kanske blir bra, då jag inte har blödning alls,ingen mellanlandning eller så heller, men får fortf ont både vid mens och äl. 

Hur lång tid tog det för er som de har funkat för att bli "normala" elr vad man ska kalla det? 

kram till oss kämpar!

ja, kvinnoproblem i ett nötskal.. jag har också kraftig pms.  Och har också blivit rådd av gynekologer att testa igen med p-piller (vilket jag historiskt aldrig fixat då det förstör mitt mående och sexlust) eller lyckopiller (vilket också sägs döda sexlusten).

vad fasen för man?! Min man tycker min pms är mycket jobbig. Men han ÄLSKAR vårt aktiva sexliv. 

Önskar man kunde forska mer på detta så man kan få adekvat hjälp utan att behöva offra delar av sitt liv..

• vithea
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-29 17:27:25 följande:

ja, kvinnoproblem i ett nötskal.. jag har också kraftig pms.  Och har också blivit rådd av gynekologer att testa igen med p-piller (vilket jag historiskt aldrig fixat då det förstör mitt mående och sexlust) eller lyckopiller (vilket också sägs döda sexlusten).

vad fasen för man?! Min man tycker min pms är mycket jobbig. Men han ÄLSKAR vårt aktiva sexliv. 

Önskar man kunde forska mer på detta så man kan få adekvat hjälp utan att behöva offra delar av sitt liv..

Ja, jag är så trött på det, 2023 och det gar inte blivit mer "känt" eller så..
    Jag har redan för 3 år sedan bett om total hysterektomi men blir nekad. 
    I USA är det jätte vanligt, men i Sverige ska man kontrollera när folk i så lång utsträckning som det går. 

Min gyn sa "en del fått pmds, det är tufft, men det finns 3 val, hormonspiral, ppiller eller antidepressiva. De finns inga lyckopiller för kvinnor" Jag blev så förbannat arg. .. och ledsen 

Jag är inte ute efter lyckopiller, jag vill må bra, jag vill kunna gå till jobbet alla dagar i månaden, inte skälla ut min familj för ..ingenting..slippa ha ångest, oro, katastroftankar och allt annat skit..:/
Svar på tråden Hemsk PMS? Hjälp!?