• Lilyarose74

Är det OK att byta namn på barn 1 år+9 mån??

Vi har ångrat dotters namn och vill byta till det andrahandsvalet vi hade när hon föddes. Vi båda känner att namnet nu känns så fel och passar inte henne alls. Hon svarar när man ropar på henne med det namnet då det är ganska likt hennes nuvarande namn. Frågar man henne vad hon heter så svarar hon bara "lillan"som är hennes smeknamn. 

Min familj säger att hon är alldeles för stor och att dom aldrig kommer att kalla henne för ett annat namn än det hon har nu. 

Hon är ju bara 1 år och 9 månader. När hon är 8 år är det ju säkert bortglömt att man ens bytte.

Vill gärna höra era åsikter?

• Svar på tråden Är det OK att byta namn på barn 1 år+9 mån??
  • Tow2Mater

Det är ju del av henne nu, hon kan byta sen om hon vill själv. Det ska ju nu vara hennes eget val.

• Sockerikaffet

Byt namn om ni vill. Det kommer vara ovant och konstigt för henne och alla runt omkring i ca en vecka sen är alla vana vid det nya. Det är ingen stor grej. 

• Anonym (Va)

Vad respektlöst av familjen, så om barnet byter igen sen när det är 10 så kommer familjen fortfarande kalla det samma som det hette när det var 1? Byt om ni vill. Jag känner folk som bytt tidigare och senare, det har inte varit nåt problem.

• Gullvivor

Sluta "känn efter" om namnet ni redan valt åt ert barn är rätt eller inte utan acceptera valet, så kommer det sedan kännas rätt ändå när hon vuxit i namnet. 

Hon är snart 2 år och då tycker jag inte det är okej, då namnet är en del av henne nu. 

• Anonym (XXX)

Här skulle man vilja veta vilka namn det handlar om, för att kunna ge ett bra råd. I princip tycker jag inte att man ska byta namn på barn, utan det de heter - det heter de. Tills de eventuellt väljer att byta namn själva när de blir 18, men det är inte bra det heller. Det blir en enda röra om folk håller på och byter namn. 

Men om ni har gett henne ett helt tossigt namn, som bara kommer att orsaka henne lidande livet igenom, och ni nu har mognat och insett detta... Ja, då kan det vara värt ett byte. 

• Anonym (H)

Man prioriterar saker olika om vad som är viktigt. För mig känns det tramsigt, ilandsproblem. 

• Lilyarose74

Absolut inget namn som väcker reaktioner. Det är ett mycket fint namn men vi har ångrat oss och det är fel namn för vårt barn. Tänker skylla på hormonerna. 
    Jag kommer gå i resten av mitt liv och ångra mig, tänker dagligen på det andra namnet. 

Jag tänker att det är nu eller aldrig för hon byter förskola efter sommaren. Men jag kanske är så blind i det hela att jag inte förstår att det är alldeles försent. 
    Läste i Aftobladet om en svensk influencer ( Vanessa Lindblad) som bytte namn på sin dotter som var 2 år och tänkte att vi också kanske bara ska göra det.

Min familj gör mig velig då de säger att de aldrig kommer sluta kalla henne för det nuvarande namnet och att jag bara borde lägga ner.

• Lilyarose74
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-10 09:24:41 följande:

Här skulle man vilja veta vilka namn det handlar om, för att kunna ge ett bra råd. I princip tycker jag inte att man ska byta namn på barn, utan det de heter - det heter de. Tills de eventuellt väljer att byta namn själva när de blir 18, men det är inte bra det heller. Det blir en enda röra om folk håller på och byter namn. 

Men om ni har gett henne ett helt tossigt namn, som bara kommer att orsaka henne lidande livet igenom, och ni nu har mognat och insett detta... Ja, då kan det vara värt ett byte. 

Fast hon är så liten och vet ju egentligen inte vad hon heter eftersom att hon har såå många smeknamn som hon svarar på när man ropar och svarar enbart Lillan när man frågar vad hon heter. 
  • Anonym (om)
    Lilyarose74 skrev 2022-06-08 20:37:48 följande:
    Är det OK att byta namn på barn 1 år+9 mån??

Vi har ångrat dotters namn och vill byta till det andrahandsvalet vi hade när hon föddes. Vi båda känner att namnet nu känns så fel och passar inte henne alls. Hon svarar när man ropar på henne med det namnet då det är ganska likt hennes nuvarande namn. Frågar man henne vad hon heter så svarar hon bara "lillan"som är hennes smeknamn. 

Min familj säger att hon är alldeles för stor och att dom aldrig kommer att kalla henne för ett annat namn än det hon har nu. 

Hon är ju bara 1 år och 9 månader. När hon är 8 år är det ju säkert bortglömt att man ens bytte.

Vill gärna höra era åsikter?

Om hon inte själv är så förknippad med sitt namn redan så skulle jag inte tveka. Det vore skillnad om hon liksom var klar över att hon heter "Alma" och ni vill byta till "Ester" utan att hon fattar vad det är som händer. Men om hon själv tycker att hon heter sitt smeknamn just nu så kan ni byta. Men passa på innan hon fattat vad som är hennes namn. 
  • Giovanna
    Lilyarose74 skrev 2022-06-10 14:26:19 följande:
    Fast hon är så liten och vet ju egentligen inte vad hon heter eftersom att hon har såå många smeknamn som hon svarar på när man ropar och svarar enbart Lillan när man frågar vad hon heter. 
    Jag kan nog förstå hur ni tänker här men som jag tolkar det bryter Skatteverket mot barnkonventionen, svensk lag sedan 2020, om de godkänner namnbytet. Även om praxis ser annorlunda ut idag.

Enligt barnkonventionen har barnet rätt till ett namn samt att behålla sitt namn som en del av sin identitet. Alla åtgärder som rör barnet ska också utgå ifrån barnets bästa.

Läs gärna artikel 3, 7 och 8 i FN:s konvention om barnets rättigheter. 

unicef.se/barnkonventionen/las-texten
  • Lilyarose74
    Giovanna skrev 2022-06-10 16:03:16 följande:
    Jag kan nog förstå hur ni tänker här men som jag tolkar det bryter Skatteverket mot barnkonventionen, svensk lag sedan 2020, om de godkänner namnbytet. Även om praxis ser annorlunda ut idag.

Enligt barnkonventionen har barnet rätt till ett namn samt att behålla sitt namn som en del av sin identitet. Alla åtgärder som rör barnet ska också utgå ifrån barnets bästa.

Läs gärna artikel 3, 7 och 8 i FN:s konvention om barnets rättigheter. 

unicef.se/barnkonventionen/las-texten
    Intressant, visste ej detta. Vi hade tänkt behålla hennes nuvarande namn som andra namn och inte ta det ifrån henne helt.
  • Anonym (Gick det bra?)

Hur gick det TS? Hoppas det löste sig. 

• AndreaBD
    Lilyarose74 skrev 2022-06-10 14:23:28 följande:

Absolut inget namn som väcker reaktioner. Det är ett mycket fint namn men vi har ångrat oss och det är fel namn för vårt barn. Tänker skylla på hormonerna. 
    Jag kommer gå i resten av mitt liv och ångra mig, tänker dagligen på det andra namnet. 

Jag tänker att det är nu eller aldrig för hon byter förskola efter sommaren. Men jag kanske är så blind i det hela att jag inte förstår att det är alldeles försent. 
    Läste i Aftobladet om en svensk influencer ( Vanessa Lindblad) som bytte namn på sin dotter som var 2 år och tänkte att vi också kanske bara ska göra det.

Min familj gör mig velig då de säger att de aldrig kommer sluta kalla henne för det nuvarande namnet och att jag bara borde lägga ner.

Om det ändå är ett fint namn - varför byta? Du tycker att det inte passar just henne? För gulligt och hon är lite mer av en tuffing? Jag tycker inte man behöver ändra då. Antigen kommer kompisar ändå kalla henne för något smeknamn eller så kommer det att vara lite av en intressant kontrast. Det där med att det måste passa är lite överdrivet. 
  • Anonym (Ja)

Klart man kan byta. Hellre nu än senare.

• Anonym (L)

Beror väl lite på hur van hon är vid sitt namn, hon är ju ändå snart 2. Min dotter visste definitivt vad hon hette i den åldern och det hade blivit askonstigt att börja kalla henne något annat. Reagerar hon på namnet så hade jag inte bytt, om inte det andra namnet var väldigt snarlikt. Typ Ellen/Ella/Elle

• Anonym (råger)

aldrig hört talas om att någon bytt namn,  att man bytt tilltalsnamn om tex barnet
    har 2-3 förnamn vet jag flera men att ta ett helt nytt ?  never heard b4

Svar på tråden Är det OK att byta namn på barn 1 år+9 mån??