• Anonym (ts)

Kan hemmet väga upp en dålig skola?

Den enda grundskolan här i närheten är dålig. Den är tydligen t.o.m en av de 10 sämsta i Sverige som varit under någon sorts särskild utredning. "Snart" börjar barnen skolan och jag börjar fundera på det det där med valet av skola. Det känns inte jättebra att skjutsa flera mil för att gå i en bättre skola. Flytta innan dom börjar kan bli svårt iom att det ska tajmas in ekonomiskt, rätt gård plus att det dessutom ska finnas en bra skola i närheten. 

Det jag funderar över är om engagerade föräldrar kan väga upp för en kass skola? För få lärare, många elever per klass, stökig miljö osv går ju inte att påverka hemifrån, men räcker extra stöd med läxor? Prata extra om sådant dom sysslar med? Se till att prata generellt om allmänbildande och utbildande ämnen? Något man kan tänka på något/ett par år innan skolstart? 

Kanske finns det t.o.m någon lärare här som kan komma med lite input? 

• Svar på tråden Kan hemmet väga upp en dålig skola?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-08 07:34:35 följande:

Nej det tror jag inte, skolan har väldigt stort inflytande på barnen. Val av skola är väldigt viktigt tycker jag, för oss. Vare sig man vill eller inte lär barnen sig och tar efter massor från skolans värld.

Nej jag är ju inne på att det är som du säger, vilket gör mig lite orolig. Då får det antagligen bli pendling för barnen =/ 
    Anonym (jobbar i skolan) skrev 2022-06-08 07:36:10 följande:

Det räcker ganska långt, speciellt för yngre barn. (det finns mycket forskning just om hur ens socio-ekonomiska bakgrund påverkar studierna mycket).
    Vad som sker i tonåren däremot är oerhört svårt att styra över. Ungdomar som hänger i gäng där de kanske gör mindre bra saker kan locka mer än att sitta hemma med mamma/pappa och göra läxor, typ. Där beror mycket på hur det är på den ort man bor. Jag kommer själv från en mindre ort och högstadietiden var nog den "värsta" med tanke på hur vi var ute på helgerna, drällde omkring på stan, drack alkohol om någon fick tag i nån, osv. Jag var en välartad ungdom med bra betyg men den här miljön fanns ju rumt om. 

Har du barn som behöver mycket stöd i skolan, och skolan inte fungerar så bra, så kan det bli tufft redan i yngre år. 
    Jag arbetar själv på gymnasiet och vi har ett stort upptagningsområde. Man märker direkt vilka elever som kommer från "vissa skolor", där vi vet att det är rörigt, ytterskolor som inte har egen specialpedagog tex, utan det finns ett team som har flera skolor de besöker. På den typen av skolor är det oerhört viktigt att lärare/rektor   är snabba att ta in stödet när de ser ett behov. Jag som arbetar på en skola där det finns permanent specialpedagog och speciallärare ser att det är snabbare väg till den hjälpen när den finns i samma hus, varje dag. 

Om ni bor på liten ort så finns det samtidig kanske större möjligheter för föräldrar att hjälpa varandra, att stötta runt skolan, samverka mer med skolan om det är så att de flesta elever bor i närområdet. Man känner varann på ett annat sätt än där jag bor och vi får elever från så många olika områden. 

Risken är ju att om man kommer efter i början så hänger det med och märks, som du säger, när man börjar på gymnasiet och det känns väldigt trist att det ska kunna påverka hela barnets skolgång på det sättet. 

Ja, i teorin bör man ju kunna gå ihop, men jag får känslan av att det är svårt att "nå ut" till andra här och att det finns en stor risk att resultaten är så dåliga delvis för att föräldrarna är oengagerade.

Kanske är det ett vettigare alternativ ändå att låta barnen pendla lite och få en bättre start. 

Anonym (Anne) skrev 2022-06-08 07:41:01 följande:

Mina båda barn har gått i en sk stökig skola. När det var dags att gå från mellanstadiet till denna skola var det många föräldrar som bytte till andra skolor för att den hade så dåligt rykte. Många fick det jättebra. Men jag vet några stycken som bytte tillbaka efter en termin då de hade upplevt utanförskap och mobbing. DET skulle jag säga är det i särklass värsta som kan drabba ett barn i en skola. Lärare som bryr sig och en känsla av tillhörighet trumfar höga betyg alla dagar i veckan. 

med detta vill jag säga att man inte ska stirra sig blind på vilka skolor som anses bra. Om dessa skolor bara har kvar elever som trivs och övriga försvinner från skolan så påverkar ju det medelvärdet så att säga. 

Prata med andra föräldrar som har barn på skolan och fråga vad de tycker. Hur trivs barnen? Är lärarna schyssta? Det är den viktigaste faktorn för en lyckad skolgång. 

Ja, jag får göra lite mer reaserach. Tyvärr så låter det inte bra, speciellt efter att ha börjat googla nu. Dom verkar ha problem på alla fronter om man säger så..

Anonym (Ert val) skrev 2022-06-08 07:43:41 följande:

Hänger väl på varför skolan är dålig och hur det drabbar era barn.

Kommer det sakna akademisk stimulans så kan ni säkert bidra mycket
    Är det däremot mobbing och skolan inte kan hantera det blir det svårare att komepensera hemifrån

Är nu flytt eller annan skola inget alternativ måste ni försöka kompensera på något sätt. Era barn kommer gå på skolan.

Skulle et alternativ vara att en av föräldrarna flyttar till mindre bostad nära bra skola och sen tar ni stora flytten på sikt?

Ja, det är lite det jag är inne på. Det akademiska är relativt lätt att väga upp, men hur blir det med stora, stökiga klasser, för få vuxna och en stökig miljö i allmänhet som ju bäddar för mobbing och utanförskap.. 

Troligtvis får det bli pendling för barnen tills vi kan flytta. Att vi skaffar ytterligare en bostad och bor som särbos är inte ett alternativ varken för barnens skull eller vår livssituation (skulle ju vara som att låta barnen bli skilsmässobarn med varannan veckas-boende och liknande =/ ) Då blir det bli billigare att faktiskt flytta "på riktigt".

Anonym (Mia) skrev 2022-06-08 08:20:23 följande:

Både och.
    Skolan är inte sämre än alla de personer som på daglig basis utgör skolan. Inkluderat eleverna. 
    På det sätt man talar om en skola kan det till slut bli en självuppfyllande profetia och det är inte bra. "Alla" vet och tycker att skolan är kass men många går inte ens där själva utan det bara är så. Nu verkar er skola ha haft en del problematik men det behöver inte vara så idag.
    För mig beror mycket på ledningen men för mitt eget barn: på läraren och klassen
    Vi hoppas att vår yngsta ska få gå i samma skola som hans äldre syskon gått i, en kommunal skola här i närheten. Men det är ett par år kvar och mycket kan hända. Skolan är bra men han kan hamna i en stökig klass eller med en dålig lärare. Eller så kan vi flytta och hamna i en annan skola som på pappret är usel men där hans klass och lärare fungerar jättebra.

Jag tror tyvärr att den kommer vara dålig om ett par år också. Den är med på listan över skolor som legat i botten kontinuerligt under minst 10 års tid och det är nog inget som bara försvinner på ett år eller så.

Efter lite googling så har dom problem både med låg gymnasiebehörighet bland 9-orna, för få lärare, dålig möjlighet till stöd, stökig miljö på lektionerna, mobbing/hot/bråk på skolan.. Det har gått marginellt framåt, tex från ca 60% behörighet till lite högre men fortfarande under rikssnittet.. Och ännu värre känns ju själva miljön på skolan där problemen tydligen går ner långt i klasserna. 

Det får helt enkelt bli pendling tills vi kan flytta. 

Men jag håller med dig om att inte bara stirra sig blind på siffror utan kolla hur barn och föräldrar trivs. Här verkar det ju vara problem inte bara med studieresultat, få behöriga lärare och sådana saker som ser dåligt ut på papperet utan även saker som gör att det är en riktigt dålig miljö att placera barnen i =/ 

• Anonym (ts)
    Anonym (Ylva) skrev 2022-06-08 09:28:33 följande:

Jag tänker att det finns en anledning att folk flyttar till områden med bra skolor. Och att priserna på bostäder är högre där....

Ett barns utveckling beror på så mycket och att faktiskt försöka göra det bästa kan många gånger räcka mycket långt. Det finns naturligtvis elever på "sämre" skolor som får tillräckligt bra förutsättningar att lyckas, precis som det finns elever i välfungerande skolor som inte får tillräckligt, eller snarare passande stöd.

Ni får ju själva avgöra hur illa ni tycker det är och se vilka möjligheter ni har att bo någonstans nära en bra skola. Jag tänker att det är ett ganska stort steg, men är det tillräckligt dåligt på skolan är det kanske rimligt att flytta. Men då blir ju frågan ibland omvänd, kan en bra skola väga upp ett väldigt trångt boende? Eller en kraschade ekonomi? 

Ja, det hänger absolut ihop. 

Ja precis, det är ju inte så att 100% av eleverna på en bra skola lyckas och tvärt om på en dålig, men man vill ju ge sina barn de bästa förutsättningarna och då känns det ju dumt att simma motströms.. 

En kraschad ekonomi är aldrig ett alternativ, det tror jag är sämre för barnen än en lite sämre skola. Nu blir alternativet att pendla en bit eftersom den här dåliga skolan inte känns som ett alternativ nu efter jag googlat lite mer.

Ett mindre boende är inte heller ett alternativ eftersom vi behöver flytta till en annan gård i så fall pga vårt arbete. Det gör ju allt lite mer komplicerat eftersom det inte dyker upp särskilt många passande boenden över huvud taget, och när det sedan ska passa med barnens skola, fritidsintressen mm så blir det svårare. Vi håller hela tiden utkik men det kan dröja ett bra tag till. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-06-08 10:07:27 följande:

Jag har 2 tonåringar, vi har stora möjligheter att välja skolor.
    Ungarna vet att betyg och val av utbildning är viktigt och att teoretisk gymnasieskola är en bra grund.

Du skriver gård och flera mil till nästa skola, då tänker jag på vad de sa om ungdomarna i Dalsland. (kommer inte ihåg vilken ort)
    De var inte studiemotiverade eftersom de skulle jobba i farsans firma, skaffa barn tidigt, alla kom ändå in på den praktiska utbildning de tänkt sig.
    Att din skola har låga omdömen behöver inte betyda att den är dålig
    Olika orter har olika förutsättningar och kräver olika förmågor.
    Tror ändå det är familjer som skapar förutsättningarna för att barnen ska lyckas.

Jag hoppas vi lyckas uppfostra våra barn till att bli motiverade. Jag ser det absolut inte som självklart att dom ska arbeta i, eller ta över, vårt företag utan hoppas jag kan lyckas inspirera dom att följa sina egna drömmar. För att kunna göra det tycker jag det är viktigt med en bra utbildning som grund, då låser  man sig inte. Sedan vet man ju aldrig vad barnen vill. Dock kan vi ju styra lite där, utan utbildning så får dom inte automatiskt jobba hos oss, av lättja ;) 

Fast i det här fallet är den tyvärr dålig. Den är, och har länge varit, i botten och granskas därför extra av skolinspektionen. =/ 
    Anonym (Ert val) skrev 2022-06-08 10:15:26 följande:
    Det här kommer ni på nu, tre månader innan skolstart? Problemet måste varit känt för er länge.

Nej, vem har pratat om tre månader innan skolstart? 
    Anonym (Ylva) skrev 2022-06-08 10:50:07 följande:
    Självklart vill man ge barnen bästa förutsättningarna, men man behöver ju också vara realist om vad som fungerar och inte.
    Pendla riktigt långt kan vara kostsamt och skapa utanförskap som inte heller är alltid så lätt socialt. Det kan bli att barnen/familjen uppfattas som konstigt såväl av andra barn i närområdet, eller barn i skolan en bit bort.

En skola är ju mer än bara resultat och är det också fritidsintressen och en gård inblandat, så är det ju lite mer komplicerat än att köpa en lägenhet i ett bättre område....
    Det skulle i så fall bli ca halvtimmes resa, men det är ju absolut något jag funderat över. Sambon, som är uppvuxen kring där barnen i så fall skulle gå i skolan, berättade att det var väldigt vanligt när han var liten att det var många som kom utifrån så det verkar åtminstone  helt ovanligt att pendla här. 
    cosinus skrev 2022-06-08 10:58:23 följande:

Personligen skulle jag säga att lågstadiet kan man kompensera. Det handlar till största del om att lära sig skriva, läsa och räkna.

förskole-klass - inte ett problem
    lågstadiet - går att kompensera
    mellanstadiet och upp - njä. Där skulle jag prioritera en väl fungerande skola.

Överväger fördelarna för familjen stort så låt barnet/barnen börja skola nära och jobba extra hemma och ha en plan för flytt senast årskurs fyra.

Ja, det låter vettigt. Det optimala hade ju varit till årskurs 1, så dom kan följa med sin klass från start, men det känns inte realistiskt att allt hinner klaffa tills dess. Eller så får vi försöka hitta en bra skola inom rimligt pendelavstånd och sedan försöka leta gård i närheten där, men då kan det nog ta tid. Man får ju äta upp nu att man inte tänkte på skolor som barnlös när vi flyttade.. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Kanske) skrev 2022-06-08 12:44:38 följande:

Som någon var inne på så beror det på anledning till att skolan är dålig. Är det mycket mobbning? Kaos bland personalen? Vad är det för typ av barn/föräldrar som går på skolan? Vår son går i en skola i socioekonomiskt utsatt område. Betygen är urusla på skolan men det sätt in massa resurser. Rent kunskapsmässigt gynnas min son av skolan. Han är duktig, har lätt för sig och aldrig till problem för lärarna. De låter han jobba på och vi stöttar hemma och förklarar. Rent kompismässigt är det tuffare. Det är ett oerhört tufft klimat bland barnen med vårdnadshavare som inte har kapacitet eller kunskap i vad de förväntas göra. Skolan jobbar stenhårt för att kompensera. 

Jag vet inte exakt eftersom jag bara läst om det som kommit ut i media. Dom har stora problem med för lite personal, oklart om det är problem med antalet utbildade lärare också, och det verkar inte finnas resurser till de som behöver. Stora problem med mobbing och våld även långt ner i årskurserna. Det verkar vara allmänt stökigt. Det är en skola i ett mindre samhälle och jag hr fått intrycket att det inte är jättemycket problem med invandring. 
Svar på tråden Kan hemmet väga upp en dålig skola?