Inlägg från: Anonym (Ledsen och rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen och rädd)

Abort efter v 18

Hej,
    jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har letat ihjäl mig efter info men hittar inget konkret. Vi gjorde Kub i v 13 som visade förhöjd risk för trisomi 21. Fick göra Nipt. Väntade 17 (!!!) dagar innan de ringde från KH och berättade att provet inte gick att analysera. Fick åka in akut och lämna ett nytt. Jag frågade om det skulle gå fortare att få svar på omprovet men det kunde dom inte säga. Bad att få göra Fvp istället men fick blankt nej. 

Jag lämnade provet i torsdags och idag gick jag in i vecka 17. Vi valde att göra Kub just för att kunna avsluta om det fanns någon avvikelse. Visar det sig nu att inte nästa prov går att analysera heller och det också tar 17 dagar att få svar så är det ju försent sen.

ÄR trisomi 21 ett giltigt skäl till abort efter v 18? ÄR förseningen som blivit ett s.k särskilt skäl som ger oss rätt till abort även om vi passerat v 18?

Är det någon som varit i vår sits eller som vet hur det funkar?

Undanber mig alla diskussioner om abort och/eller Trisomi 21. Vill bara ha svar på mina frågor.

• Svar på tråden Abort efter v 18
    Fjäril kär skrev 2022-06-07 18:02:31 följande:

Alltså abort får du fortfarande göra men du behöver socialstyrelsens godkännande efter vecka 18. 

Jo men kommer dom godkänna det? Det är det jag undrar.
    Anonym (L) skrev 2022-06-07 22:10:05 följande:

Jag kände min bebis sparka i magen i vecka 18. 
    Hur genomför man ens en abort så sent, låter man bebisen ligga och självdö? De kan ju klara sig utanför magen i vecka 22. 

Jag vet inte. Du kan ju starta en egen tråd och ställa frågan så får du säkert svar från personer som genomlidit det. Eller så kan du skriva direkt till socialstyrelsen och fråga, det är ju dom som godkänner aborter efter vecka 18. Eller så tar du kontakt med vårdpersonal som jobbar med just detta. 

Jag startade tråden för att få svar på mina frågor. Har du inget svar att ge behöver du inte skriva mer här.

Anonym (Melinda) skrev 2022-06-07 23:46:17 följande:

Ja, aborterade foster får självdö utanför livmodern (grymt men så är det)

Det här är INTE en tråd om hur abort går till. Vill ni prata om det? Fine, starta en egen tråd.

Semlan3 skrev 2022-06-08 06:36:10 följande:

Ja, avvikelse hos barnet är skäl för sen abort/avbrytande. Vi gjorde ett avbrytande i vecka 19+4. Fick veta på rutinultraljudet i vecka 18+6 att det inte fanns något fostervatten och att huvudet var för litet. Problemet är att Socialstyrelsen bara beslutar om dessa ärenden på fredagar, alla ansökningar ska skickas in innan 15 på torsdagar. Så har man otur och får besked på en fredag eller måndag får man vänta länge på beslut.

Tack för ett konkret svar och beklagar å det djupaste. I ert fall gissar jag dock att det var en sån allvarlig avvikelse att det inte hade överlevt ändå? Det jag undrar är lite om sådana saker väger in i socialstyrelsens beslut.

Alltså, den som på något sätt inbillar sig att detta är ett lätt beslut har inte förstått någonting. Jag gråter mer eller mindre varje dag över hur jobbig hela den här situationen är. Hade allt gått som det ?ska? så hade vi redan haft vårt svar nu och den här tråden hade aldrig behövt skapas.

Semlan3 skrev 2022-06-10 21:00:36 följande:

Hur går det för dig TS?

Vi går fortfarande och väntar på provsvar? Det jobbigaste är att nu syns det verkligen att jag är gravid och flera på jobbet har varit framme och pratat med mig. Känns som jag lever en lögn typ. Det är då dumt bara. Vi fick en sannolikhet på 1/69. Det innebär i runda slängar att till 98% är fostret friskt. Ändå känns det som 50/50 eftersom provsvaret är antingen eller.

Dessutom har hela den här långa resan kantats av otur för oss så vi vågar inte längre lita på några siffror. Blev så chockade och glada när vår IVF lyckades i vintras. Det var första gången på 3,5 år som vi hade lite medgång.

Det här ska vara den bästa tiden i graviditeten och jag känner mig snuvad på den. Blir jag någonsin gravid igen kommer jag överväga att göra Nipt privat så tidigt som möjligt. Hade varit bättre med sämre siffror så vi hade fått göra Mkp eller Fvp direkt. 
    Anonym (Länk) skrev 2022-06-08 09:38:03 följande:

Hittade detta, ett förslag om ändring av lagstiftningen (förslaget avslogs), och förklaring om nuvarande lagstiftning där det framgår att downs syndrom är ett giltigt skäl för att få godkännande om sen abort. Det är föräldrarnas upplevelse om att de inte "kan" ta hand om barnet som styr, inte barnets diagnos/svårigheter/sjukdom eller någon objektiv persons syn på saken.

Länken: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/andrad-praxis-for-sena-aborter_H402836

Tack!
    Anonym (Vår) skrev 2022-06-10 21:21:54 följande:

Jag fick göra kubtest i Köpenhamn som visade förhöjd risk för avvikelser. Detta var 10 år sedan. Då fick jag göra någon extra undersökning (inte nipt, det var inte rutinen i Danmark då). Allt var ok på extra ultraljud och en fantastisk och dessutom frisk pojke föddes några månader senare. Denna underbara pojke är nu snart 10 år.
    Nu för snart ett år sedan föddes vår flicka. Genomgick kubtest med henne också men trots båda föräldrars relativt höga ålder( som också vägs in i kubtest) så var det ett normalt kubtest och därför gjorde vi inte nipt. En frisk flicka föddes.
    Det jag vill säga är att kubtest är statistik och inget du/ni ska bli alltför oroliga över.
    Jag blev också mycket ledsen först över pojkens kubtest men när jag fick förklarat vad det betydde och att det egentligen inte sa något alls utom att det indikerade möjligheten att få gå vidare med dyrare och mer precisa testningar. 
    Så min poäng är: dåligt kubtest innebär att man får frågan om att göra nipt. Det betyder inget annat.
    Ring din barnmorska och prata med henne också.

Men usch så jobbigt det är att vara gravid och orolig man är!
    Lycka till.

Åh jag vet. Man oroar sig för allt. Jag försöker bara förbereda mig på värsta tänkbara scenario. Försöker få någon sorts kontroll i en situation där jag känner mig helt hjälplös. Vill bara få kunna njuta av min graviditet nu!

Tänkte bara uppdatera att vi fick våra provsvar idag och dom var normala!!! Är sååå lättad! Nu ska jag bara njuta av den här graviditeten! Solig

Svar på tråden Abort efter v 18