• Anonym (Vab)

Får en arbetsgivare klaga på att man vabbar?

Min sambo har börjat jobba på ett av de större bemanningsföretagen och det är ett helvete helt enkelt. Det tas ingen hänsyn till familjeliv och privata omständigheter utan man ska ställa upp på beordrad övertid flera kvällar i veckan, med kort varsel. Han fick höra att han vabbat för mycket, han har tagit ut 5 dgr och jag 21 sedan barnet började på fsk i mars. Jag har varit mer hemma än på jobbet i maj, och jag börjar tröttna. Min sambo menar att jag har mitt på det torra som har fast. Han är omtyckt och de har sagt att han kommer vara kvar om de börjar varsla, men han är livrädd för att de ska ändra uppfattning. Oavsett hur barnet mår borde vi testa att skicka iväg det ändå tycker sambon. Jag har blivit uppringdcav förskolan ett par ggr och fått hämta, pinsamt eftersom jag är i samma bransch själv. Tydligen har någon som vabbat en del fått gå på hans jobb. Är det verkligen så det går till? Får det
    gå till så? Visst jag har fast, men ska byta jobba efter sommaren och vill inte heller ge ett första intryck att jag alltid vabbar. Delar man blir det ju rättvist i alla fall. För mig kommer barnets bästa först, men jag har väl svårt att sätta mig in i hans situation. att e

• Svar på tråden Får en arbetsgivare klaga på att man vabbar?
  • SaraL77

Jobbar du på ett bemanningsföretag så omfattas du sällan av de skyddsnät som du normalt omfattas av som tillsvidareanställd. Givetvis får de inte säga upp någon för att personen vabar mycket, men självfallet anger de inte det som anledning om de låter den personen gå utan de hittar på någon anledning (typ att din sambo är svår att samarbeta med). Ni får helt enkelt avgöra vad som är viktigast. 

• Törnrosa41

Nej, så får det INTE gå till!
    Tyvärr beter sig såna här företag som de vill. Din sambo får leta nytt jobb och samtidigt se till att facket får reda på vad som föregår på arbetsplatsen. Göra det lite besvärligt för skit arbetsgivaren helt enkelt. 

• Anonym (Chef)
    Anonym (Vab) skrev 2022-06-07 12:48:02 följande:
    Får en arbetsgivare klaga på att man vabbar?

Min sambo har börjat jobba på ett av de större bemanningsföretagen och det är ett helvete helt enkelt. Det tas ingen hänsyn till familjeliv och privata omständigheter utan man ska ställa upp på beordrad övertid flera kvällar i veckan, med kort varsel. Han fick höra att han vabbat för mycket, han har tagit ut 5 dgr och jag 21 sedan barnet började på fsk i mars. Jag har varit mer hemma än på jobbet i maj, och jag börjar tröttna. Min sambo menar att jag har mitt på det torra som har fast. Han är omtyckt och de har sagt att han kommer vara kvar om de börjar varsla, men han är livrädd för att de ska ändra uppfattning. Oavsett hur barnet mår borde vi testa att skicka iväg det ändå tycker sambon. Jag har blivit uppringdcav förskolan ett par ggr och fått hämta, pinsamt eftersom jag är i samma bransch själv. Tydligen har någon som vabbat en del fått gå på hans jobb. Är det verkligen så det går till? Får det
    gå till så? Visst jag har fast, men ska byta jobba efter sommaren och vill inte heller ge ett första intryck att jag alltid vabbar. Delar man blir det ju rättvist i alla fall. För mig kommer barnets bästa först, men jag har väl svårt att sätta mig in i hans situation. att e

Är man ny på jobbet och har en osäker anställningsform så är det inte konstigt om man vill vara till lags. Speceillt om man har svårt att få nytt jobb.

Du får väl förklara för honom att det är ok fram till du får nytt jobb, sen får han ställa upp för dig och ta mer Vab.

Nej, man får inte säga upp någon pga mycket vab. Däremot kanske inte en provanställning förlängs eller kontrakt förnyas.

Arbetsgivare har rätt att beordra övertid men det finns regler för dygns och veckorvila samt max hur många timmar. Sen blir ersättningen bättre så det kostar en del för ag också.
Svar på tråden Får en arbetsgivare klaga på att man vabbar?