Jojjans skrev 2022-07-24 20:45:28 följande:
föestår inte riktigt din fråga. Tempa gör man för att bekräfta att äl skett, och då mer exakt veta när bim lär bli plus att man för bättre koll på sin cykel.
det funkar genom att när en lyckad ägglossning gått igenom så utsöndras progesteron vilket gör att kroppstemperaturen höjs. Om man mäter basal kroppstemperatur (alltså vilotempen man har på morgonen direkt när man vaknat, innan man varken öppnat munnen eller gått upp) så kan man tydligt se att den från mens fram till ägglossning är lite lägre, för att sen höja sig ca 0,5 grad från äl fram till mens. Är man även gravid så fortsätter tempen vara hög hela graviditeten.
när man får positivt äl-test så betyder det bara att kroppen försöker ägglossa, man kan aldrig veta med säkerhet att den lyckats. Men om man fått en temp-höjning så vet man garanterat att ägglossning har skett (och ungefär när).
Jaa okej, då förstår jag :) Trodde att man fick bekräftat med ägglossningsticka att ägglossning skett därför undrade jag varför man skulle tempa med, fick inte ihop meningen med det. Men nu vet jag :)