Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Skev verklighetsuppfattning?

Självklart kan man köpa en cykel för 2000:- till sitt barn, men man får ofta vad man betalar för.

Jag tänker att om man cyklar nån timme om dagen så är det rimligt att barnet har en cykel som passar och så mycket pengar tycker jag inte 4500;- är för en cykel.

Är du som förälder en ordentlig cyklist och ni har en livsstil där ni är ute mycket är det rimligt att ha prylar som fungerar. 

Biltemas och Julas grejer är bra för att vara i den prisklassen.... Men det finns ju en anledning till att det fortfarande säljs andra cyklar.....

Att få parkerar sin dyra cykel vid järnvägsstationen säger mer om vikten av att ha en cykel som passar utifrån var man behöver parkera.... Fördelen med en äldre, sämre cykel är ju vanligtvis att de ej blir snodda först om de är låsta ....

• Lönnsirap
    Xlr8 skrev 2022-06-07 00:11:57 följande:
    Så köpte en 14" som passade perfekt, yngsta dottern kommer få ärva tids nog. 
    Var det verkligen en 14 tum du köpte? 
  • Lönnsirap
    Xlr8 skrev 2022-06-07 11:56:12 följande:
    Ja det vart en Scott contessa 14 tum.
    12 var för litet och 16 förstort. 14 tum är ovanliga på beg marknaden så där av ny.
    Då tycker jag inte att det var ett dugg märkligt att du betalade mer, eftersom det är en ovanlig ramstorlek och ett bra märke, som troligen kommer kunna säljas vidare när barnen haft den.

12 tums är pyttesmå och självklart är det svårt att få tag i en begagnad cykel i en udda storlek. 
  • Lönnsirap
    Xlr8 skrev 2022-06-07 13:50:36 följande:
    Ja vi drar väl in drygt en miljon per år. Har ljusår mer kunskap om cyklar än sambon så jag tänkte inte nå mer på det.
    Jag tänker att det är rimligt att barn har samma levnadsnivå som sina föräldrar. Köper du cyklar för mellan 20 000 och 100 000 så ska ditt barns cykel rimligen vara bra grejer!

Stör mig oerhört på föräldrar som kör dyra bilar, har stora hus vars barn får smulor. Det är inte rimligt.

En del av mig tycker att 4´5 är dyrt för en cykel, en annan del tänker på den 1000-lapp som går åt i månaden till skor eller bräda för min "lilla knodd".
  • Lönnsirap
    Tow2Mater skrev 2022-06-08 02:17:34 följande:
    Hmmmm..... har du samma syn på en dator som används av en vuxen att både jobba och spela på, då kan inte en billig padda räcka till fyraåringen, utan det ska vara en egen 10 000 kr dator?

Bor man i stor villa kan man inte kopa en lekstuga till fyraåringen, det ska vara minst en trädkoja i fyra våningar med tillhorade pool?

Det är stor skillnad vad sakerna används till; tävlingscykla och timtals träning av en vuxen jämfort med det lilla en fyraåring cyklar.
    Jag tänker att man naturligtvis inte behöver farliga prylar såsom en pool när man är 4 år, eller exakt samma speldator som sin förälder långt innan man rimligtvis kan uppskatta den.

Det jag menar är att jag reagerar på föräldrar som själva har en cykel för 100 000, och som har råd med vad tusan som helst och som ändå köper det absolut billigaste man kan hitta. Som exempelvis en cykel som inte passar.....
    .
    En 4 åring kommer naturligtvis växa ur en cykel på en säsong eller 2, men för en liten spelar saker som storlek och tyngd på cykeln väldigt mycket roll för hur lätt det är att faktiskt cykla. 

Tänker man att man vill cykla mycket, då kan man  köpa det man tror blir bra till sina barn. Man behöver förstås inte kasta upp samma summor, men varför tycker folk att barn ska ha så skruttiga cyklar.

Skulle TS köpt en cykel för 45'000 skulle jag kunna köpt dina exempel. Men hon har ju typ köpt en iPad. Eller en gungställning...
Svar på tråden Skev verklighetsuppfattning?