• cleoeme

Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

Malinskaya skrev 2022-06-05 12:59:30 följande:

Sambon verkar ju inte må bra alls. Kan du se till att han kommer i kontakt med psykiatrin?

Han får väl ta sitt eget ansvar och söka hjälp. Varför ska ts ta hand om sitt ex som ett barn?
    TS mår ju inte heller bra, men det är mest synd om mannen enligt dig. 
  • cleoeme

1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.

2. Du flyttar till ny bostad så får exet bo kvar. Lättaste alternativet.

3. Du upprättar ett kontrakt angående uppsägning/avhysning som ger honom 3 månader att hitta ny bostad. Bor han kvar efter 3 månader så kontaktar du KF, se länk. kronofogden www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-att-hyresgasten-eller-bostadsrattsinnehavaren-ska-flytta

Oavsett så måste du kontakta en jurist för att få hjälp vidare.

• cleoeme
    minst skrev 2022-06-05 01:00:27 följande:

Jag hoppas och tror att du förstår att din sambos personlighetsförändring troligtvis har med sina föräldrars bortgång att göra eftersom hans konstiga beteende har kommit efteråt. Att förlora en nära är ett trauma, att förlora båda sina föräldrar på en och samma gång kan få en människa helt under isen? Har han sökt hjälp? Är han med i någon sorg-grupp? Nu ska du absolut inte behöva ta ansvar för hans beteende men förstår han själv hur han beter sig, på något plan? Förstår han hur detta påverkar era gemensamma barn? Kan du söka hjälp hos socialtjänsten så att dom får möjlighet att prata vett med honom? Hur fungerar han på jobbet? Kan han få hjälp via företagshälsovården? Har du någon kontakt med hans arbetsgivare?

Kram och lycka till!

Varför ska TS kontakta socialtjänsten för att söka hjälp till sitt ex? Snälla, han är ingen bebis. Dessa kommentarer driver mig till vansinne. TS mår också dåligt, hon är stressad och har ångest. Vad gör hennes ex åt det? Ingenting! Det är han som är orsaken ju!
Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)