Olika ägandeskap i hus
Det är olyckligt att du redan är med barn. Annars skulle jag ha rått dig att lämna, men nu är det inte längre bara att göra det. I alla fall behöver du hans stöd och hjälp de första tre-fyra åren, det blir oerhört tungt annars. Vidare är det bra för barnet att få minst ett helsyskon.
Nej, den där husaffären skulle jag inte ha gått med på. Att kvinnan tar större delen av föräldraledigheten ser jag inte som något konstigt, men det förutsätter att man har alla pengar tillsammans, och inte sitter och räknar procent på kvitton...
Ni borde gifta er och ha alla pengar tillsammans, nu när ni ska ha barn. Men samtidigt är detta något som man måste ta upp INNAN man blir gravid, eller ens flyttar ihop. Har någon av er barn sedan förr? I så fall är det lite annorlunda, då kan jag mera förstå att han inte vill dela hela sin ekonomi med dig. (Har han barn sedan förr, så har han rätt att säkra upp deras levnadsstandard och deras ekonomiska framtid. Har du barn sedan förr, så är det inte juste att du kan få ut en massa pengar som han har slitit ihop, och som det barnet sedan får leva gott på samt ärva.)
Men med enbart gemensamma barn borde det vara en självklarhet, att man gifter sig och har alla pengar tillsammans. Det låter ju som att det är en planerad graviditet också, och inte något som du har lurat på honom?