Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?

Anonym (suck!) skrev 2022-06-01 22:31:47 följande:
    Nej han menar att det står ingenstans i någon lag att hon får bestämma vart hon vill bo. Han är rädd att betala underhåll tror jag. Vår andra dotter ville inte heller bo där så hon flyttade hem till mig och då kontaktade jag fk så han fick betala underhåll. Men då bröt han nästan kontakten helt med henne . Så nu vägrar han släppa min yngsta dottern till mig. Han betalar inget underhåll nu eftersom min andra dotter är äldre nu. 

Det står inte i någon lag att hon inte får bestämma heller. vill han gå via domstol så kommer de tycka att en 16-åring ska få bestämma själv. men tror du ens att han kommer vilja göra det? Kommer han dra igång en process verkligen? 

Sen undrar jag om det verkligen BARA handlar om pengar för hans del. Även om hon är hos sin pojkvän mycket så bör hon väl kosta något mer än de 500 han ger henne? Hur som helst så tycker jag hon ska flytta till dig om det är vad hon själv vill. Hans kostnader för underhåll kommer ändå vara lägre än vad han rimligen bör betala nu och det är rätt absurt att kräva av en 16-åring att hon ska bo varannan vecka. De flesta tonåringar slutar med det i den åldern, kontakten kan man hålla ändå. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Wut?) skrev 2022-06-02 06:59:10 följande:
    Jag fattar att det är tufft att vara sjuk och ha dålig ekonomi men ärligt talat, 1200 kr i månaden plus extra pengar för surf, nöjen, hygien & kläder?
    Det är ju orimligt mycket, ens i en familj med god ekonomi.
    Vår dotter (som är 17) har 2000 kr i månaden+abbonemang med fri surf (familjedeal) och får inte en krona till, är pengarna slut är pengarna slut, och betalar sina egna kläder (undantaget 1 vinterjacka/skor och en sommarjacka/skor vartannat år, och då i födelsedagspresent eller dylikt), vi har det gott ställt.
    Fast så säger alla rika. Sen när man tittar närmare så hoppsan! I det där får inte en krona över månadspengen så ingår väldigt ofta restaurangbesök med familjen, stora släkter som ger presenter, utlandsresor, skidresor, skolresor, körkort samt ett hushåll där det finns allt man någonsin kan behöva. Sen jämför man det med ett delat rum i en hyresrätt, en ärvd telefon och inte en enda upplevelse utöver Mac Donalds. Och kommer fram till att man lär sina barn hushålla. :D

Har för övrigt aldrig fattat familjer som skryter över att de har jättemycket pengar men barnen ska inte få ta del av detta. 1. De får visst ta del av det. 2. varför vill man inte dela med sig av det man har till sin egen familj?

Folk som har sämre ställt är mindre snåla mot sina barn har jag märkt.  
Svar på tråden Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?