• Mischa123

Nytt jobb

Hej på er! Vi håller på försöker med barn nr 2, stora blir 3 nästa år så vill helst ha syskon så snart som möjligt. 

Mitt problem nu är att jag har blivit erbjuden nytt jobb till hösten (långtidsvikariat som förlängs var 3:e månad men med chans till fast tjänst sen) 

Jag har fast jobb nu men fördelen med att byta jobb är att jag kan jobba upp min SGI och få bättre föräldrapenning men känns samtidigt riskabelt att byta fast jobb mot vikariat om man ska bli gravid.

Hur hade ni gjort? Behöver lite råd ????

• Svar på tråden Nytt jobb
  • Mischa123
    Anonym (Chef) skrev 2022-05-31 07:42:04 följande:
    Hur ser resevplanen ut ifall du säger upp dig och sen inte får fast när du är gravid och vikariatet utlyses?
     Alternativet är ju att jobba på timmar i värsta fall till bebis kommer, det är sån brist på uskor så jag vet att jag hade kunnat jobba 100% ändå men självklart vill jag ju helst ha ett jobb att komma tillbaka till sen också.. dom ringde igår kväll så vi har inte hunnit tänka så långt än men dina frågor har absolut fått mig att tänka efter ordentligt :)
    Anonym (S) skrev 2022-05-31 07:05:59 följande:

Är det väldigt stor skillnad i lön? Hur många tusen pratar vi?
    Och hur ser arbetsmarknaden ut inom ditt område...om vikariatet inte förlängs är det då lätt att hitta nytt jobb?

Jag skulle personligen inte byta ett fast jobb till vikariat för jag gillar trygghet men om lönen skiljer sig  många många tusen så kanske det är värt det.. 

Det är kanske 2000 i skillnad, inte jättestor skillnad men finns chans att jobba extra och tjäna mer (vilket jag inte kan på mitt jobb nu) Jag är undersköterska så jobb finns det ju alltid men har inte jättestor lust att gå på timmar om dom inte skulle förlänga.. vikariatet jag får är en tjänst som ingen går på och eftersom det saknas över 100 uskor i kommunen är jag 99% säker på att jag skulle få fast tjänst men frågan är ju bara om dom förlänger om jag skulle bli gravid 
    Svår situation...
  • Mischa123
    Anonym (I) skrev 2022-05-31 07:41:33 följande:

Hur ser möjligheten till tjänstledighet ut för ditt yrke? Tänkte om du kan ta tjänstledigt från gamla jobbet för att testa det nya?

Det är samma jobb men olika arbetsgivare så tror det blir svårt att få tjänstledighet, annars hade det ju varit ett väldigt bra alternativ 
  • Anonym (D)

Nej aldrig i livet att jag hade bytt en fast tjänst mot vikariat. Särskilt inte för bara 2000 högre lön och speciellt inte om jag försökte bli gravid.

• Fiakakan

Får du föräldralön på ditt nuvarande jobb? Många kollektivavtal säger att man måste jobbat ett år för att få föräldralön.

• Anonym (Eva)

Byt inte ett fast jobb mot ett vikariat!!  Speciellt inte om du bara skriver på för tre månader i taget (är det så eller missförstod jag?) Ag kommer inte förlänga ditt vikariat när du blir gravid. Varför ska de ersätta dig med en vikarie när de kan ge vikarien ditt vikariat istället?

• Mischa123
    Fiakakan skrev 2022-05-31 14:40:46 följande:

Får du föräldralön på ditt nuvarande jobb? Många kollektivavtal säger att man måste jobbat ett år för att få föräldralön.

Fiakakan skrev 2022-05-31 14:40:46 följande:

Antagligen inte för det är ett privat företag som inte ens har friskvårdsbidrag..
  • Mischa123
    Anonym (Eva) skrev 2022-05-31 14:45:41 följande:

Byt inte ett fast jobb mot ett vikariat!!  Speciellt inte om du bara skriver på för tre månader i taget (är det så eller missförstod jag?) Ag kommer inte förlänga ditt vikariat när du blir gravid. Varför ska de ersätta dig med en vikarie när de kan ge vikarien ditt vikariat istället?

Ja det var 3 månader i taget men min fördel är att jag är utbildad undersköterska och det finns ingen personal inom äldrevården här, fattas över 100 uskor så frågan är om dom har nån att ersätta mig med, mycket därför jag tvekar över hur jag ska göra för jag har ju stor chans att få jobba ändå men man vet ju aldrig 
  • Söndag

Ställ på att du vill ha fast direkt för att tacka ja! Som du säger saknas de mycket folk så värt att testa :) 

• Jemp

Har den nya tjänsten nån fördel mer än lite högre lön? 

Jag har gjort just så, sagt upp mig från fast tjänst för vikariat. Skillnaden var dock rejäl löneskillnad och drömjobb vs skitjobb. Blev arbetslös ett par månader men fick upp både akassa, sgi och fick in foten till en ny karriär så chansningen lönade sig. 

Med så kort anställningstid och liten löneskillnad samt samma (som jag tolkar det?) uppgifter är jag dock mycket mer tveksam. 

• Jemp

Tillägg: kolla upp noga vad som händer med din rätt till a-kassa när du säger upp dig för en så kort anställning som 3 mån. Jag minns inte var gränsen går men är inte säker på att du har rätt till akassa utan spärrtid/extra karens eller vad det heter. 

• Mischa123
    Söndag skrev 2022-05-31 20:56:03 följande:

Ställ på att du vill ha fast direkt för att tacka ja! Som du säger saknas de mycket folk så värt att testa :) 

Smart, ska testa och se vad dom säger! 
  • Mischa123
    Jemp skrev 2022-05-31 21:01:20 följande:

Har den nya tjänsten nån fördel mer än lite högre lön? 

Jag har gjort just så, sagt upp mig från fast tjänst för vikariat. Skillnaden var dock rejäl löneskillnad och drömjobb vs skitjobb. Blev arbetslös ett par månader men fick upp både akassa, sgi och fick in foten till en ny karriär så chansningen lönade sig. 

Med så kort anställningstid och liten löneskillnad samt samma (som jag tolkar det?) uppgifter är jag dock mycket mer tveksam. 

Lite högre lön och chans att jobba extra för att få upp SGI, jobbar bara 75% nu så SGI är inte superhögt :) Sen också att jag inte trivs superbra på företaget jag jobbar på, mycket som inte är bra där så det är ju en bra chans att få byta jobb och trivas bättre. Hade inte varit orolig över att få vara kvar och få fast jobb om det inte var för att jag vill bli gravid. 

Men det smartaste är ju såklart att jobba kvar och byta sen men känns segt med 1 år till på mitt nuvarande jobb 
Svar på tråden Nytt jobb