• Mischa123

Nytt jobb

Hej på er! Vi håller på försöker med barn nr 2, stora blir 3 nästa år så vill helst ha syskon så snart som möjligt. 

Mitt problem nu är att jag har blivit erbjuden nytt jobb till hösten (långtidsvikariat som förlängs var 3:e månad men med chans till fast tjänst sen) 

Jag har fast jobb nu men fördelen med att byta jobb är att jag kan jobba upp min SGI och få bättre föräldrapenning men känns samtidigt riskabelt att byta fast jobb mot vikariat om man ska bli gravid.

Hur hade ni gjort? Behöver lite råd ????

• Svar på tråden Nytt jobb
  • Anonym (S)

Är det väldigt stor skillnad i lön? Hur många tusen pratar vi?
    Och hur ser arbetsmarknaden ut inom ditt område...om vikariatet inte förlängs är det då lätt att hitta nytt jobb?

Jag skulle personligen inte byta ett fast jobb till vikariat för jag gillar trygghet men om lönen skiljer sig  många många tusen så kanske det är värt det.. 

• Mischa123
    Anonym (S) skrev 2022-05-31 07:05:59 följande:

Är det väldigt stor skillnad i lön? Hur många tusen pratar vi?
    Och hur ser arbetsmarknaden ut inom ditt område...om vikariatet inte förlängs är det då lätt att hitta nytt jobb?

Jag skulle personligen inte byta ett fast jobb till vikariat för jag gillar trygghet men om lönen skiljer sig  många många tusen så kanske det är värt det.. 

Det är kanske 2000 i skillnad, inte jättestor skillnad men finns chans att jobba extra och tjäna mer (vilket jag inte kan på mitt jobb nu) Jag är undersköterska så jobb finns det ju alltid men har inte jättestor lust att gå på timmar om dom inte skulle förlänga.. vikariatet jag får är en tjänst som ingen går på och eftersom det saknas över 100 uskor i kommunen är jag 99% säker på att jag skulle få fast tjänst men frågan är ju bara om dom förlänger om jag skulle bli gravid 
    Svår situation...
  • Mischa123
    Långbenopluto skrev 2022-05-31 07:14:43 följande:

Jag hade aldrig våga byta fast jobb till ett vikariat.

Nä inte jag heller egentligen men nu är vikariatet en tjänst som ingen går på så jag är 99% säker på att det skulle leda till fast tjänst eftersom jag är undersköterska och det är jättestor brist på det här. Men ja, riskabelt är det ju..
  • Anonym (Chef)
    Mischa123 skrev 2022-05-31 07:28:07 följande:
    Nä inte jag heller egentligen men nu är vikariatet en tjänst som ingen går på så jag är 99% säker på att det skulle leda till fast tjänst eftersom jag är undersköterska och det är jättestor brist på det här. Men ja, riskabelt är det ju..
    Och när ag får reda på att du är gravid och ska vara fl? Kommer då ag förlänga vikariatet eller ta in en anna vikarie?
  • Mischa123
    Anonym (Chef) skrev 2022-05-31 07:33:30 följande:
    Och när ag får reda på att du är gravid och ska vara fl? Kommer då ag förlänga vikariatet eller ta in en anna vikarie?
    Det vet jag ju inte, därför jag velar över hur jag ska göra :)
  • Anonym (Chef)
    Mischa123 skrev 2022-05-31 07:35:47 följande:
    Kan ag vänta ett år utan ny vikarie när du är fl eller kommer de tillsätta platsen igen?

Om platsen tillsättas med ny vem av er kommer få den fasta tjänsten när den utlyses. Du eller den nya vikarien?
  • Mischa123
    Nu är jag ju inte gravid än heller utan vi försöker, men man vet ju inte hur lång tid det tar, det gick fort med ettan men kan ju ta längre tid den här gången :)
  • Anonym (I)

Hur ser möjligheten till tjänstledighet ut för ditt yrke? Tänkte om du kan ta tjänstledigt från gamla jobbet för att testa det nya?

• Anonym (Chef)
    Mischa123 skrev 2022-05-31 07:39:12 följande:
    Nu är jag ju inte gravid än heller utan vi försöker, men man vet ju inte hur lång tid det tar, det gick fort med ettan men kan ju ta längre tid den här gången :)
    Hur ser resevplanen ut ifall du säger upp dig och sen inte får fast när du är gravid och vikariatet utlyses?
Svar på tråden Nytt jobb