-
Vad gillar du för namn?Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 11:39:47 följande:Ellen, Ella, Ayla, Mila och Saga är normala namn ja även om jag inte gillar dem.
-
Vad menar du med att Ellie är ett smeknamn på ett smeknamn? Är Ellinor ett smeknamn menar du eller vadå?Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 19:55:10 följande:Ella och Ellen är likvärdiga. Ellie är betydligt värre - det är ju ett smeknamn på ett smeknamn, d.v.s. man har tagit det ett steg till. Samt att namn som slutar på -ie eller -y är engelska smeknamnsformer, inte svenska. Det blir dubbelhemskt.
Så Ella, Ellinor och Ellen är då likvärdiga namn? Hur länge ska ett namn vara ett etablerat dopnamn för att inte längre klassas som ett smeknamn? -
Varför Ellen helt klart? Menar du att Ayla, Ella och Mila är utländska?Anonym (Maja) skrev 2022-05-30 23:14:29 följande:
Helt klart Ellen isåfall. utländska namn är givetvis ok om en förälder har ursprung utomlands men annars inte, tycker jag personligen
sen de andra namnen,
saga - berättelse
madicken- astrid Lindgren
-
Jag förstår! Har alltid tänkt Ellen som ett klassiskt gammalt namn och inte som ett slarvigt smeknamn?Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 23:45:05 följande:För att förtydliga ytterligare:
Det riktiga namnet är flerstavigt och har långa vokaler, eller både långa och korta vokaler. (Michael, Margareth)
Den första smekamnsnivån är enstaviga smeknamn med kort vokal (Mike, Meg)
Den andra smeknamnsnivån är tvåstaviga smeknamn, och båda stavelserna är korta (Mickey, Meggie)
Smeknamn som slutar på -ie eller -y är alltså andra gradens smeknamn, d.v.s. har en mer intim och barnslig klang än första gradens smeknamn. Och det är där vi hittar Ellie. Liksom Molly, Dolly, Polly, Dotty, Sally, Nellie, Nessie, Johnny, Ronny, Conny och Sonny...
Nu hoppas jag att du förstår, för jag kan nog inte förklara tydligare!
Är då namnet Liv ett smeknamn som är enstavigt? Eller det tidlösa namnet Elin, också smeknamn? Eller Elise, lika mycket smeknamn det som Ellen? -
Exakt så! Man måste se lite hur reaktionerna är. Jag ser också Ella som ett riktigt namn men många här verkar inte göra det ? Men alla tycker ju olika såklart. Ellen har fått flest röster men det kanske ses som mer ordentligt då det är ett lite längre namn? Svårt..Anonym (E) skrev 2022-05-31 07:25:49 följande:
Minnie36: sök på namnen så får du upp mycket historia. Även om namn börjat som smeknamn under 1800-talet så kan de ju ha etablerats som vanliga namn och även börjat kännas som klassiska.
Jag tycker Ella känns som ett ordentligt namn, kanske mycket tack vare ella fitzgerald.
Personligen tänker jag inte alls på Li som kinesiskt i första hand, men det har nog att göra med att jag har bekanta som heter det.(jag tycker att sammansättningarna Nova-li i olika former är en styggelse, men Li som eget namn är fint)
ett namn jag gillar men jag vet andra har svårt att se som namn och inte som dryck är Tea, förmodligen för att jag kände en Tea, och att Tea Leoni var en favorit ett tag.
alla har olika relation till olika namn så utgå mest från vad du själv känner, även om det såklart kan vara bra att testa lite vilken reaktion ett namn ger, för man vill ju inte låta barnet möta negativa reaktioner när det säger sitt namn.
-
Haha ja juste!mari123 skrev 2022-05-31 04:24:46 följande:
Tycker alla namnen är fina UTOM Ayla för då tänker jag på Grottbjörnens Folk och hela den där tantsnusk-serien.
-
Xenia skrev 2022-05-31 13:55:53 följande:Är det något namn du funderar på till ett barn på väg? Eller funderar du bara i största allmänhet?
Jag röstade på Ayla men tycker lika bra om Saga. Det beror ju på vad ni är ute efter. Jag tycker att Ayla låter mjukt och vackert.
Ayla är ett turkiskt namn. Har ni inte turkiskt efternamn utan ett vanligt svenssonnamn så föredrar jag stavningen Aila. Eller varför inte Aili, kan förkortas Li. Annars gillar jag inte enstaviga namn.
Saga är ett gammalt nordiskt namn som betyder "vis kvinna", en fornnordisk gudinna. Det kan aldrig vara fel.Ja det stämmer!
Ja Ayla kanske inte passar då vi har ett väldigt svenskt vanligt efternamn. Aila var jättefint!
Saga är gulligt men är inte helt 100 än om det passar på en vuxen kvinna
-
Har alltid tänkt Ellen som ett klassiskt gammalt namn och inte som ett slarvigt smeknamn?Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 23:45:05 följande:För att förtydliga ytterligare:
Det riktiga namnet är flerstavigt och har långa vokaler, eller både långa och korta vokaler. (Michael, Margareth)
Den första smekamnsnivån är enstaviga smeknamn med kort vokal (Mike, Meg)
Den andra smeknamnsnivån är tvåstaviga smeknamn, och båda stavelserna är korta (Mickey, Meggie)
Smeknamn som slutar på -ie eller -y är alltså andra gradens smeknamn, d.v.s. har en mer intim och barnslig klang än första gradens smeknamn. Och det är där vi hittar Ellie. Liksom Molly, Dolly, Polly, Dotty, Sally, Nellie, Nessie, Johnny, Ronny, Conny och Sonny...
Nu hoppas jag att du förstår, för jag kan nog inte förklara tydligare!
Är då namnet Liv ett smeknamn som är enstavigt? Eller det tidlösa namnet Elin, är det också ett smeknamn? Eller Elise, lika mycket smeknamn som Ellen? -
Fint! Men lyckligt slut lät lite fel. Jag skulle hellre sagt att sagan började när hon föddesXenia skrev 2022-05-31 18:00:34 följande:
Klart Saga passar på en vuxen kvinna, gudinnan var ju en vuxen kvinna, inget barn.
Det är min dotters andranamn. När jag berättade för henne hur vi valde namnet så sa jag "vi tyckte det var som en saga med lyckligt slut när vi fick dig". Jag berättade också för henne vad namnet betydde (vis kvinna som kan se framtiden). Hon var mycket nöjd. //
-
Åh vad fintXenia skrev 2022-06-03 11:43:05 följande:Alla sagor brukar sluta "och så levde de lyckliga i alla sina dar". Här slutade sagan med "och så fick de äntligen ett barn och så levde alla lyckliga". Poängen var att hon var efterlängtad.
-
Har du en tråkig kväll?Anonym (Lo luo) skrev 2022-06-03 21:40:59 följande:
Ellienelaylah? Blir ju kombo av flera fina namn från listen här? Sagdicken (Som saga och madicken i samma) Eller madisaga?
ellenli? Sagmila? Milga? Ellga? Liga? ligdickellen?
-
Ja Ella är fint!! Vad är Madicken smeknamn för? Vilken är din generation?Anonym (Elisabeth) skrev 2022-06-03 22:22:24 följande:
Jag tycker Ella är ett fint namn därför röstade jag på det.
Li är helt ok också i mitt tycke.
Madicken är för mig ett smeknamn, Ellen heter väldigt många från min generation så jag tycker det namnet är uttjatat, Mila förknippar jag med Ukraina och andra östeuropeiska länder och det är jättefint om man är där ifrån men jag är inte så mycket för att sno andra kulturers namn utan tillknytning, Ayla gillar jag inte utan tycker bättre om Alin (men det är kurdiskt och inte turkiskt) och Saga har jag aldrig varit förtjust i men jag är inget fan av namn som också är ett ord (Bo, Lo, Sten).
-
Jaha var det!Lucius Vorenus skrev 2022-06-04 06:36:08 följande:I boken är det Margareta.
-
Jaha vad olika det kan vara! Jag vet ingen vid namn Ellen och känner till en som heter Elin men inte mer än såAnonym (Elisabeth) skrev 2022-06-04 20:14:33 följande:Margaretha i Astrid Lindgrens Madicken. Jag är född på 80-talet. Var inte om det var just i min stad så många då fick heta Ellen, Elin och Ellinor. Fina namn alla tre men väldigt vanligt när det fanns 3-4 stycken av varje.
-
Ella då?Anonym (Bara Saga) skrev 2022-06-03 22:03:39 följande:
Saga och bara Saga. Fint, nordiskt gammalt namn.
?Madicken??! Det är ju inget namn, det är ett smeknamn på en fiktiv karaktär. Typ som Tjorven, Pyssling, Skorpan, Pippi osv.
Ellen låter fel för mig, låter som en 40-årig kvinna.
Mila, Ayla och Li låter inte som namn.
-
haha. Nu kommer jag för evigt att tänka på margarin när någon heter MargarethaAnonym (XXX) skrev 2022-06-05 16:54:18 följande:Margaretha är ett typiskt 30-40-talsnamn, som borde vara på ingång snart igen, när de som heter det nu dör bort... Det är ett namn som aldrig kan vara helt fel, eftersom det har längd och stil och är ett gammalt drottningnamn i Sverige ("Treriksdrottningen" Margaretha Waldemarsdotter bland annat). Men personligen tänker jag alltid på margarin när jag hör det...
-
HahaAnonym (H) skrev 2022-06-05 18:25:50 följande:
Hade jag varit gravid hade nog Margareta varit en favorit. Klassiskt, men ovanligt nu. Det är ju roligt att hitta ett klassiskt namn som inte var femte barn heter.
-
Nej, att ge sin unge namnet Maggan hahaAnonym (H) skrev 2022-06-05 18:47:41 följande:Vad var det som var roligt? Att jag tycker urtjatade namn känns tråkigt?
-
haha!!Anonym (Lo luo) skrev 2022-06-05 21:51:55 följande:Fast iofs ändå inte Margaretha .. en nära vän heter det i andranamn och hon är väldigt fräsch men mår dåligt över?t
och min styvmorsa hette så. Hon var inte klok i huvet, nöp ungar, kallade dem för marodör osv, pratade falköpingdialekt, var bred som en ladugårdsdörr, hade alltid skyhöga stövlar och tung make up och parfym dito, hon skrek högljutt i sängen så grannarna klagade, drack vin varje kväll, började lipa för allt, spred ut sina pessarer i vår trånga lägenhet så vännerna snubblade på dessa, var vegeteriqn och prackade på alla människor detta, följde martinus flum Sten hårt osv .. så kanske inte bästa alternativet ändå .. -
Huu om 10 år? Nä det har jag svårt att tro! Jösses. Maggan och Gittan hahaAnonym (XXX) skrev 2022-06-05 18:49:54 följande:Du skrattar nu, men var så säker - om 10 år kommer det att springa runt massor av små Margarethor på gårdarna! Liksom Britta, Birgit, Lennart och Roland! :)
Men jag ska erkänna, att jag har fortfarande svårt att förstå att ungdomar i sin bästa ålder heter Emil, Albin, Alfred, Viktor, Vilhelm, Siri, Tyra, Alma och Vilma nu. De namnen får mig alltid att tänka på de då mycket gamla människor, som jag hjälpte när jag arbetade i äldrevården på 1980-talet. Men för de unga människor som fick barn runt år 2000, var de namnen förstås nya och fräscha. De hade aldrig träffat en gamling som hette det!