• Bruno97

Ställ frågor ni vill ha svar på!

Min fråga:

är det dåligt att gå på toa eller duscha direkt efter sex om man vill bli gravid?

• Svar på tråden Ställ frågor ni vill ha svar på!
  • Bruno97
    Anonym (E) skrev 2022-05-28 23:28:52 följande:

Det är väl inte dåligt men det rekommenderas ju ibland att man ligger kvar en stund. Sen finns det väl alltid de som det funkar för och de som det inte funkar för.

Jag blev gravid efter jag och min sambo tagit ett varmt bad och det rekommenderas man ju hålla sig ifrån.

Däremot är det bra att gå på toa och duscha efter sex för att minska risken för urinvägsinfektion och svamp,

Jag går alltid på toa och duschar direkt efter för att undvika sådant. Men de känns som att man ?tömmer sig? när man då gör de på en gång?
  • Bruno97
    Anonym (undrar) skrev 2022-05-28 21:22:35 följande:

Dåligt att simma/basta när man försöker bli gravid?

har läst men vet ej om de stämmer. Man ska inte duscha i varmt vatten så tänker att basta är nog inte de bästa att göra om man vill bli gravid heller då tänker jag.
  • Bruno97
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2022-06-05 15:02:20 följande:

Jag har en fråga.. jag hade ÄL den 26 maj. Myste den 22 och 23 maj. Reste iväg därefter så blev inget mer.. har de senaste dagarna haft väldigt ömma bröst och Vattniga flytningar ibland och vita flytningar ibland. Har även känt molvärk till och från. Gjorde tidigt test igår och förrgår som visade negativt. Min mens beräknas komma den 9 juni.

Jag undrar om någon annan haft liknande erfarenhet och plussat senare eller om ni tror att det är kört. Första gången vi testar att skaffa barn och jag fyller 31 i slutet av detta år så jag är rädd att det ska påverka... försöker dock tänka positivt

Man säger att efter äl kan man testa sig 10 dagar efter samlag. Visar de neg kan man pröva igen 2 dagar efteråt. Annars är det att vänta och se om mensen dyker upp eller inte. En lång väntan jag vet. Hoppas på det bästa,
  • Bruno97

När brukar man oftast få nidblödning?

hur ser de ut?

kan man testa sig när man blöder? Ifall man är osäker på om de är mens eller nidblödning?

• Bruno97

Hur många försök behövs de göras innan man kan få hjälp? För varje gång man försökt nu så händer det ingenting. Började i feb och det känns evigheter. Bör man boka tid för tips och råd också eller brukar folk bara sluta med ppiller och sen hoppas?

• Bruno97
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-06-27 15:59:14 följande:
    Jag tror man ska ha försökt aktivt i minst 1 år innan man kan söka hjälp, om man är över 35 år så tror jag det är efter 6 månader. Det är ju inte ovanligt att de tar tid, medeltiden är väll ca 6-7 månader har jag för mig. 

Det känns som en evighet men egentligen har ni ju inte försökt så länge ännu. Ja, man slutar med preventivmedel och sen är det bara att hoppas. En del behöver knappt försöka medens andra tar flera år. Lycka till! 
    Menas 1 år när man tror man har äl eller typ runt äl eller måste de vara testat för att se om man verkligen har äl? Jag går efter en app men som sagt hur mycket vet man om den stämmer? Och ibland har man inte sex på äl för man inte haft tiden så då kanske man har haft dagen efter men gills De som ett försök ändå?
  • Bruno97

läste något om man har en sjukdom i underlivet kan de påverka chansen att bli gravid och får därför söka hjälp tidigare? Är det sant och vad innebär sjukdom i underlivet? 

• Bruno97
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-07-10 19:10:01 följande:
    Hur länge har ni försökt? 

Har ingen aning om vad det är för sjukdom du syftar på? Vissa behöver hjälp på grund av diverse åkommor men oftast är det väll sådant som framkommer vid en ev utredning när man försökt 1 år Eller mer om man inte sedan innan fått besked om annat. 
    Vi har inte försökt så länge. var nyss inne på 6 försöket.

har en ganska ovanlig sjudom i underlivet som tyvärr kan leda till cancer om jag inte sköter de väl med salva. lichen någonting heter de. Och läkare vet så lite om detta så blir orolig ifall detta ska påverka görsöken.
Svar på tråden Ställ frågor ni vill ha svar på!