• Gojtan

Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?

Ja här jublade vi när vi fick en tid för pass den 2:a maj efter en mardrömslik tid där vi gett upp hoppet. 

?och då går maskin-f-n sönder i Finland där passen tillverkas!! 

Enligt Polisen, har våra pass inte ens börjat tryckas (säger man så? Tillverkas?) än! Det har gått FYRA veckor nu!

Tanken är att vi ska resa 22 juni. Det är inte utan att man börjar bli nervös?IGEN!!! 

Ni som nyligen fått era pass, hur lång tid tog det?! 

Vi uppdaterar Polisens hemsida dagligen och där står det upp till 5 veckor nu! 

• Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?
  • Gojtan
    fjanten skrev 2022-05-28 19:33:46 följande:

Gjorde också våra pass i början på månaden, inte hört något än, men vi ska inte resa förrän oktober dock så för oss är det ingen stress.

Ja det måste ju kännas lugnare! Och vilken tur att ni ansökte så tidigt!
  • Gojtan
    Drottningen1970 skrev 2022-05-28 22:02:32 följande:

Gjorde mitt 27/4

Inte dykt upp ännu.

Attans! Du kan väl skriva här när ditt dyker upp? Vår familj gjorde våra bara några dagar senare, dvs 2 maj.
  • Gojtan
    annabellelee skrev 2022-05-29 09:29:51 följande:

Det tog ca 5 veckor. Hade passtid  i april.

Det är ett helvete att få passtid nu. Så många timmar som gick åt till att leta passtid! 

Ja fast pass-tiderna har jag hört, blivit bättre nu?
    det som ställer till det nu, är väl leveransen av passen! Vi trodde vi garanterat skulle få passen i tid, när vi hade tid 2 maj och hade tänkt resa 22 juni. Nästan två månader! Men det känns ju rätt osäkert nu!
  • Gojtan
    Hunny B skrev 2022-05-29 10:28:21 följande:

26 april hade vi tid för pass, fick dom 23 maj så nästan fyra veckor tog det. Antar att våra hann göras innan maskinen gick sönder.

Ja den där fördömda maskinen! 2 maj hade vi tid och det känns ju osäkert om vi får dem innan den tänkte resan 22 juni!
  • Gojtan
    fjanten skrev 2022-05-29 11:03:57 följande:
    Hade jag också gjort om: barnpass inte bara höll i 3 (2,5) år, samt att vi kunnat se in i framtiden och vetat när Australien skulle öppna sina gränser
    Word! 
  • Gojtan

Någon som vet om tryckeriet jobbar på även på helgerna? ????????????

• Gojtan
    Kvittning skrev 2022-05-29 21:26:23 följande:
    Vi hade tid för pass dagen efter er och har inte fått våra så den måste gått sönder precis när våra skulle tryckas känns det som. Men då borde vi vara långt fram i kön när den är uppe och snurrar igen.
    Ja precis så, tänker vi också! Förhoppningsvis! 
  • Gojtan
    annabellelee skrev 2022-05-30 05:57:49 följande:
    Vi förnyade våra pass, de som gick ut, under Corona. Men ett av barnens pass går ut till sommaren - skulle vi förnyat det 1år i förväg menar du?
    Det är nog ingen som kunnat förutspå exakt konsekvenserna av Covid 19. 
  • Gojtan

Vet inte om någon fortfarande följer denna tråd, men jag pratade med Polisen idag som sa att väntetid på leverans, har ?mattats av? eftersom passmaskinen nu funkar igen. Det är förvisso 6 veckors väntetid och det kommer nog öka ytterligare, men inte lika fort. Puh! 

• Gojtan
    Vinnen skrev 2022-05-31 23:18:40 följande:

Ringde polisen idag. De sa att de nu håller på med de som som ansökte i slutet av april. Vi sökte 6 maj och skulle resa nu i helgen men är kört. 

Åh fy vad trist! Vi har vår resa 22 juni och hade tid 2 maj. Håller tummarna för att vi hinner få dem!

Du kan väl uppdatera här när ni får era pass? Glad
  • Gojtan
    LaFontaine skrev 2022-06-01 07:41:17 följande:

Om någon står i valet och kvalet mellan pass och nationellt id-kort, kan jag upplysa om att våra id-kort blev klara på tre arbetsdagar. 

Med facit i hand, så skulle vi ha valt det. Nu är det nog för sent. 
  • Gojtan

Någon med pass-tid i slutet av april som fått sina pass?
    Vi med pass-tid 2 maj, hoppas på vår tur SNART! 

• Gojtan

Åh vad härligt! Då håller jag tummarna för att våra snart kommer också! 

• Gojtan

Idag ändrades vår order från distribueras till tillverkas! Jippiiii! Men! Vi fick en snabb tid i Alingsås imorgon för att ansöka om nationellt id-kort och eftersom det gäller på Kanarieöarna, så börjar vi slappna av! Förmodligen kommer pass och id-kort nästan samtidigt, hälsade polisen jag talade med. Tyst

• Gojtan
    Ankica83 skrev 2022-06-06 22:52:26 följande:

vart kan man se om passen tillverkas? Måste man ringa eller kan man se det någonstans? Vi hade tid 9 maj, känner mig så stressad just nu. 

Jag har ringt Polisen. De kan ge svar på vilka datum som tillverkas just nu samt hur långt i processen ditt/dina pass har kommit.
  • Gojtan
    TomH skrev 2022-06-07 21:16:07 följande:

Hej, sitter i liknande situation, ansökte om pass till barnen 11 maj och ska resa 22 juni. (Ska resa utanför EU så bara pass som gäller) Meddela gärna när ni fått era pass så man vet om det finns hopp eller inte. Gojtan: Fick du reda på status tillverkas genom att ringa polisen? (Skönt att det ser ut att lösa sig för er och hoppas ni får en riktigt härlig semester)

Japp! Fick info om hur långt i kön våra pass kommit.
    Vi ska också resa 22 juni. Men eftersom Kanarieöarna räknas som Spanien, och nationellt ID funkar där, så har vi fixat det också. Förmodligen kommer pass och ID ungefär samtidigt. He he!
  • Gojtan

IDAG kom smset vi väntar på! Passen är klara att hämtas! 

Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?