• Jonnynilsson

Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?

Läser nu hur gängvåldet flyttat ut i landsorten. I lilla Kalmar som vi för övrigt brukar besöka på vår väg till Öland varje år, har man nu fåt sitt tredje mord för i år. Och det har varit minst sex skjutningar vad man känner till.

Den lokala starke man Johan Persson S är upprörd och säger att:
    -Det är åt helvete!
    och
    -Plocka bort dessa kräk

Ja det behöver man inte vara högavlönad kommunpolitiker för att tycka.
    Men vad gör man åt det? Förmodligen inte speciellt mycket eftersom våldet fortsätter.

Vad tycker du? Klarar S av sitt uppdrag att förvalta Sverige eller har man helt tappat greppet?

Är det så att man helt enkelt inte såg det komma?
  • Svar på tråden Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?
  • Flash Gordon
    Anonym (U) skrev 2022-06-09 12:12:08 följande:
    Tack, jag har läst dessa. Och hittar inget som hade haft nämnvärd reell inverkan på skjutningarna om de haft makten senaste 2 mandatperioderna.
    Tror inte något parti har politik för enkom "skjutningar" men M har exempelvis dessa punkter för gängkriminalitet

Dubbla straff för gängkriminella
    Inför ett system med visitationszoner
    Inför ett system med anonyma vittnen
    Det ska vara straffbart att vara med i ett kriminellt gäng
    Ge Polisen kraftigt förstärkta möjligheter att avlyssna och övervaka gängmedlemmar
    Fler LVU-omhändertagande för att hindra att barn fostras in i kriminalitet
    En ny huvudregel i sekretesslagstiftningen: myndigheter ska dela all relevant information med Polisen
    Nya riktlinjer till samtliga relevanta myndigheter att aktivt bidra i det brottsbekämpande arbetet
    Fler gängmedlemmar ska utvisas från Sverige
    ”Go for the money” – det ska bli enklare att beslagta egendom från kriminella
    I säg ganska softa och mjuka saker de flesta men de fått verka i åtta år istället för den röd-gröna politik vi haft så hade nog även skjutningarna varit lägre. Därtill hade gränsen för "vad som är möjligt" förflyttats i en positiv riktning.
    Blå och gul
  • Anders 386

Det vi upplever idag är en naturlig följd av tidigare regeringars politik att ta emot enorma mängder flyktingar. (Det var bara SD som förutsåg det här när alla andra pratade om fördelen med ett "mångkulturellt" samhälle.)

Inget parti har möjlighet att bromsa utvecklingen på kort sikt.

På lång sikt måste man öka antalet poliser med kanske 30% - men det går inte eftersom det inte finns så många som vill bli poliser. Och det i sin tur beror på att poliser är för lågavlönade för att arbetet ska vara attraktivt. Och det beror på att nästan alla politiska partier vill undvika att höja skatterna eftersom man då garanterat inte vinner några väljare..

Dagens problem beror inte på politikerna - problemet är istället alla väljare som förväntar sig fullservice från alla myndigheter utan att man vill betala för det.

• Anonym (ja ä int bitter)
    Anders 386 skrev 2022-06-09 12:35:32 följande:

Det vi upplever idag är en naturlig följd av tidigare regeringars politik att ta emot enorma mängder flyktingar. (Det var bara SD som förutsåg det här när alla andra pratade om fördelen med ett "mångkulturellt" samhälle.)

Inget parti har möjlighet att bromsa utvecklingen på kort sikt.

På lång sikt måste man öka antalet poliser med kanske 30% - men det går inte eftersom det inte finns så många som vill bli poliser. Och det i sin tur beror på att poliser är för lågavlönade för att arbetet ska vara attraktivt. Och det beror på att nästan alla politiska partier vill undvika att höja skatterna eftersom man då garanterat inte vinner några väljare..

Dagens problem beror inte på politikerna - problemet är istället alla väljare som förväntar sig fullservice från alla myndigheter utan att man vill betala för det.

KANSKE räcker den polisstyrka vi redan har TILL för att hålla ordning om de får okej från ledningen? 
  • Jonnynilsson

Maggan uttryckte det som bra att Morgan Johansson får behålla sitt jobb.

Bara några timmar senare skedde nästa dödsskjutning. Han är bra på sitt jobb den där Mogge!

• Anders 386
    Anonym (ja ä int bitter) skrev 2022-06-09 12:47:53 följande:
    KANSKE räcker den polisstyrka vi redan har TILL för att hålla ordning om de får okej från ledningen? 
    Det finns en lösning förstås....
    Om alla blir ärligare. Om alla skulle sluta med att avsiktligt bryta trafikreglerna (fortkörning, fyllekörningar osv.) skulle man kunna frigöra många poliser där....

Men på riktigt....   Vi kommer bara att kunna minska problemen marginellt, även med fler poliser. Vi har inte mycket annat att göra än att bara se på och försöka avvärja en marginell del av alla skjutningar. Det som tidigare regeringar gjort kommer vi att få känna av i några generationer - det vi hade tidigare är omöjligt att återskapa. Politiker pratar om fler resurser till utsatta områden. Men har dom inte redan alla resurser som finns och som vi "gammelsvenskar" också har tillgång till? Dom har tillgång till samma barnomsorg, skolor, högskolor, idrottsanläggningar, social skyddsnät, gratis svenskaundervisning. Det svenska samhället har gjort vad det kan  - nu är det upp till våra kära invandrare och dra nytta av systemet och skaffa sig en ordentlig utbildning och ett arbete. Vårt samhälle serverar dom allt dom kan önska sig - nu är det upp till varje individ att hänga på och sluta förstöra för andra.

Det kvittar hur många miljarder man pumpar in - det går ändå inte att ändra på dom här sjuka individerna som bygger sitt eget utanförskap bara för att dom vill.
    Anders 386 skrev 2022-06-09 13:17:15 följande:
    Det finns en lösning förstås....
    Om alla blir ärligare. Om alla skulle sluta med att avsiktligt bryta trafikreglerna (fortkörning, fyllekörningar osv.) skulle man kunna frigöra många poliser där....

Men på riktigt....   Vi kommer bara att kunna minska problemen marginellt, även med fler poliser. Vi har inte mycket annat att göra än att bara se på och försöka avvärja en marginell del av alla skjutningar. Det som tidigare regeringar gjort kommer vi att få känna av i några generationer - det vi hade tidigare är omöjligt att återskapa. Politiker pratar om fler resurser till utsatta områden. Men har dom inte redan alla resurser som finns och som vi "gammelsvenskar" också har tillgång till? Dom har tillgång till samma barnomsorg, skolor, högskolor, idrottsanläggningar, social skyddsnät, gratis svenskaundervisning. Det svenska samhället har gjort vad det kan  - nu är det upp till våra kära invandrare och dra nytta av systemet och skaffa sig en ordentlig utbildning och ett arbete. Vårt samhälle serverar dom allt dom kan önska sig - nu är det upp till varje individ att hänga på och sluta förstöra för andra.

Det kvittar hur många miljarder man pumpar in - det går ändå inte att ändra på dom här sjuka individerna som bygger sitt eget utanförskap bara för att dom vill.
    FAST om vårt land blev krigsdrabbat och jag då av ngn extremt mystisk olycklig anledning hamnade som "flykting" (inte första säkra land på minsta vis men ändå)  i Syrien! så skulle jag genast söka mig till andra svenskar och absolut ha noll intresse av att bli syrier! men det är väl bara jag kanske?
  • Anonym ((R)ealist)
    Anonym (ja ä int bitter) skrev 2022-06-09 13:35:13 följande:
    FAST om vårt land blev krigsdrabbat och jag då av ngn extremt mystisk olycklig anledning hamnade som "flykting" (inte första säkra land på minsta vis men ändå)  i Syrien! så skulle jag genast söka mig till andra svenskar och absolut ha noll intresse av att bli syrier! men det är väl bara jag kanske?
    Givetvis är landsmän en trygghet i en okänd miljö. Svenskar utomlands träffas och firar midsommar etc, inget konstigt med det.

Stora skillnaden är gängkriminaliteten, myglandet, stenkastandet och bilbrännandet.
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-06-09 13:43:33 följande:
    Givetvis är landsmän en trygghet i en okänd miljö. Svenskar utomlands träffas och firar midsommar etc, inget konstigt med det.

Stora skillnaden är gängkriminaliteten, myglandet, stenkastandet och bilbrännandet.
    Jo men för mig som flytt till Syrien är ju inte det ett problem. Här får inte sådant trams hållas utan slås ner direkt. Inga syriska batiktanter så långt ögat når.
  • Anders 386
    Anonym (ja ä int bitter) skrev 2022-06-09 13:35:13 följande:
    Håller med. Men man kan skaffa sig en utbildning och ett arbete och ha ambitionen att vara ärlig trots att man flyttat till ett annat land. Man kan ha kvar sina värderingar också - men utan att bli kriminell.
  • Anonym (U)
    Flash Gordon skrev 2022-06-09 12:33:57 följande:
    Tror inte något parti har politik för enkom "skjutningar" men M har exempelvis dessa punkter för gängkriminalitet

Dubbla straff för gängkriminella
    Inför ett system med visitationszoner
    Inför ett system med anonyma vittnen
    Det ska vara straffbart att vara med i ett kriminellt gäng
    Ge Polisen kraftigt förstärkta möjligheter att avlyssna och övervaka gängmedlemmar
    Fler LVU-omhändertagande för att hindra att barn fostras in i kriminalitet
    En ny huvudregel i sekretesslagstiftningen: myndigheter ska dela all relevant information med Polisen
    Nya riktlinjer till samtliga relevanta myndigheter att aktivt bidra i det brottsbekämpande arbetet
    Fler gängmedlemmar ska utvisas från Sverige
    ?Go for the money? ? det ska bli enklare att beslagta egendom från kriminella
    I säg ganska softa och mjuka saker de flesta men de fått verka i åtta år istället för den röd-gröna politik vi haft så hade nog även skjutningarna varit lägre. Därtill hade gränsen för "vad som är möjligt" förflyttats i en positiv riktning.
    Högre straff är ingen lösning i sig. Det ser man inte minst i USA. Men än viktigare är att strafflängd är ointressant så länge ingen fälls.
    Gäller även gängkriminella. Hur M avser att lägga fram ett lagförslag för att bevisa att en person juridiskt kan bevisas tillhöra ett visst gäng är oklart. Det är bara vackra ord om du inte hittar juridiskt hållbara lösningar.
    Utvisningar sker idag men vare sig M eller SD har lösningar på ett av huvudproblemen, att ursprungsländerna inte erkänner dem som egna medborgare och därmed inte tar emot dem. Inga förslag all finns rörande stopp av nyrekryteringar i gängen vilket är ett av de viktigaste problemen.
    Bara för att nämna ett axplock.
Svar på tråden Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?