Anonym (:() skrev 2022-05-25 20:37:33 följande:
Ja alltså egentligen skulle hon klara sig utan ersättning så, för hon är väldigt matglad och hon äter 4-5 måltider per dag fast föda (kött, grönsaker, frukt ja allt man får ge) och ordentliga portioner blir det!
Ibland har de vart lite svårt att klämma in ersättning för hon är mätt på annan mat, men BVC sa att de är viktigt att hon får minst 600ml per dygn (ibland blir de bara 400ml för hon är mätt helt enkelt.
Angående huden har vi dock fått bra råd och tips av hud läkare, dock är det bara hydrokortison som hjälper tyvärr..
Nya rådet var att tvätta henne i oljebadet med salva och efter smörja in ordentligt när huden fortfarande är blöt. Går bra ca 1-2 dagar men på dag 3 är vi på ruta 1 igen .. Vi har fått ordinerat 3+3 dagar först vanliga tjocka salvor 3 dagar, sen kortison 3 dagar osv osv. Men ja , hydrokortison är ju inte lösningen på lång sikt.. jag är rädd att hennes hus kommer bli för tunn.
Hon kan inte vara alls utan kläder, river upp direkt! Jag är ju orolig hur vi ska lösa detta på sommaren..
Men, det som jag tycker är konstigt (och bra) är att hon kliar sig inte alls med kläder på eller är inte missnöjd pga hude då, men så fort man tar av kläder börjar hon låta och kkliar som bare den!
Är hon mätt o växer som hon ska finns ingen anledning att försöka trycka i henne ersättning också ….om inte för att få i henne vätska..många barn som ammas vill inte längre ha bröstet mer än för lite gos o mys när de börjat äta ordentligt av
riktig mat…aldrig hört någon BVC sköterska tjata på om att man måste
truga i barnet en viss mängd bröstmjölk då…
tyvärr verkar ni dragit en nitlott då det gäller BVC sköterska

( om hen inte är jättebra på andra sätt såklart )
Det där med 3+3 känner jag ingen.. gjort samma själv i perioder..o är det eksem så funkar det…men det gäller att hålla i efter att eksemen börjar lugna sig o inte börja fuska med de mjukgörande

O tyvärr…oavsett orsaken till eksemen så lär de komma tillbaka med mer eller mindre jämna mellanrum
Till sommaren skulle jag rekommendera tunna luftiga bomullskläder …i vävt tyg ,typ skjorttyg ( kommer inte ihåg vad det heter ) inte så mycket trikå…det viktiga är att hon inte blir för varm..för värme i sig triggar klåda …till ett av mina egna barn som till viss del ärvt min hud och var väldigt torr som bebis använde jag en ganska okonventionell lösning för att hålla hen sval…jag la hen på en kylbädd för hundar