• Anonym (:()

Orsak till att man inte gör mjölk allergi test på bebis?

Ja någon som vill förklara för mig varför BVC hellst avvaktar med att göra mjölkprotein allergitest?

Är det på grund av att det är dyrt, svårt att utföra osv osv?

Symtomen började redan vid 3 månaders ålder och nu är hon +8 månader och det blir bara värre med huden och nu spyr hon i floder! 

Att använda hydrokortison är inte långvarig lösning enligt mig!

Hälsningat en mamma som inte vill se sin dotter lida mer..

• Svar på tråden Orsak till att man inte gör mjölk allergi test på bebis?
    Anonym (Lästips) skrev 2022-05-25 19:13:14 följande:

Tydligen finns det två varianter av allergi och den ena syns inte på test. Läs mer här så får du kanske svar.

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkanslighet/komjolksallergi/

Har du provat utesluta mjölk? Vad säger Bvc då? 

Utesluta fick vi inte göra utan att en läkare ordinerar tydligen.. 
    Huden är hemskt, kinderna, armarna, ryggen och benen. (Rumpan och ryggen är dom ända områderna som är normala). Vi har fått massor med olika salvor utskriva och hydrokortison , men kortisonen är den enda som hjälper efter ca 2-3 dagar. Hon river upp huden blodig på en sekund om man inte är snabb nog, till ex när vi ska klä på rena kläder osv.

Hud tips behövs inte (allt är provat dvs olja osv osv).
    Och det här med spya, i början var det bara lite som en "vanlig bebis" kan spy, men nu kommer det i floder och direkt efter hon får ersättning.

Dom säger bara att kan vara atopisk eksem , vi avvaktar..
    Anonym (G) skrev 2022-05-25 19:43:48 följande:

Är det det ?generella? rådet att inte utesluta utan läkare ni fått eller är detta specifikt pga problematik för just erat barn? Handlar det om det första så skulle jag utan tvekan bara plocka bort all mjölk ett par veckor 

Läkaren sa till mig att det får man absolut inte göra när jag sa att kan vara värt att prova.

Vad ger man för ersättning då? Det var någon som sa att det är svindyrt (vad de då betyder) , barnets hälsa är ju nummer ett!

Annars är det en glad bebis, men ofta före den ordentliga spyan kommer upp så är hon väldigt missnöjd och man vet inte varför hon gråter. Men efter hon spytt är hon nöjd ifen. Ibland kommer de dock direkt efter eller under flaskmatningen, som de gjort mer nu senaste veckan. Men hon spyr inte upp annan mat (frukt, kött osv)
    Anonym (G) skrev 2022-05-25 20:00:34 följande:

Så ni får absolut inte testa att utesluta men de är heller inte villiga att ta ett prov?
    Kontakta sjukvården och be att få en förklaring till varför ni absolut inte får testa att utesluta.
    Tyvärr kan jag inte svara på frågan om ersättning mer än att jag vet att det absolur är dyrt om man inte får det utskrovet av sjukvården (vilket du kan få om läkare konstaterar allergi) 

Prov tar dom senare om det inte blir bättre. Men man undrar ju när... Nu har det ändå gått 5 månader och det blir värre och inte bättre.

Att utesluta i onödan kan tydligen orsaka allergi om hon inte har det nu. Men jag tycker bara vi ska ta testet nu! Funderar till och med på privat om vi bara har råd (vet inte hur mycket det kostar)
    Anonym (Eksem) skrev 2022-05-25 20:22:45 följande:

Om bebisen är 8+ månader så ska hon ju  ha ätit smakportioner ett tag ..man kan ju börja vid 3-4 mån med små små smakportioner för att runt 6 mån öka på till riktiga smakportioner?förutsatt att hon gillar det så är det värt att öka på till mer fulla portioner och ta bort ersättningen helt.
    Gillar hon det så kan man ge havregrynsgröt med fruktmos ( man kan koka med frukt/ bär samtidigt som man kokar gröten ) var bara försiktig med saltet? gör man den lös behövs ingen mjölk till

Att det inte ens vill kolla låter konstigt? framför allt eftersom det är hyfsat vanligt bland små barn o ofta växer bort runt 3-4 års åldern .men  ni kan ju alltid skriva en egenremiss till barnmedicin ..man måste inte alltid gå genom BVC ..

Sedan vad det gäller huden? om det nu skulle vara atopiska eksem så hjälper kortison kortsiktigt?men  samtidigt gör det huden väldigt tunn och skör så det är jätteviktigt  att smörja med feta krämer varje dag? essexkräm med karbamid , oljebad - där man inte torkar huden torr e utan bara duttar  torrt ..gå utan blöja så mycket som möjligt om utslagen är där, bomulls kläder och tunt får absolut inte bli för varm , luftiga kläder inget som sitter åt
    har ni inte redan gjort det så sluta med alla parfymerade tvättmedel/ sköljmedel ..Neutral brukar ofta vara det bästa märket på tvättmedel , använd duscholja istället för duschkräm ? sedan är det tyvärr så att skulle det vara atopiska eksem så är det oerhört svårt att få reda på orsaken..man får oftast prova sig fram o se vad som triggar det?
    o eftersom det handlar om eksem så ser man inte alltid reaktionen på engång..det kan ta någon nå dagar ibland.
    ( jag har själv levt med just atopiskt eksem i 40+ år o har en låååång lista på livsmedel jag inte kan äta och vilka hygienprodukter jag kan använda och vilja material i kläder jag kan ha ..apropå det?ni tvättar självklart alla nya kläder när ni köpt dem..tar jag på mig ett nyinköpt plagg utan att först tvätta det så kommer klådan som på beställning ?
    Atopiskt eksem kommer ofta i perioder?jag var jättedålig fram till 5-6 års åldern..sedan var det lugnt o i princip borta till tonåren då jag var tvungen att bada oljebad o sola för att få bukt med eksemen..efter det har jag kunnat hålla eksemen i schack genom att smörja o smörja ..numera använder jag apotek hjärtats mjukgörande hudkräm med karbamid för mycket torr hud ..oparfymerad såklart då även en parfym kan trigga eksemen ) 

Ja alltså egentligen skulle hon klara sig utan ersättning så, för hon är väldigt matglad och hon äter 4-5 måltider per dag fast föda (kött, grönsaker, frukt ja allt man får ge) och ordentliga portioner blir det!

Ibland har de vart lite svårt att klämma in ersättning för hon är mätt på annan mat, men BVC sa att de är viktigt att hon får minst 600ml per dygn (ibland blir de bara 400ml för hon är mätt helt enkelt.

Angående huden har vi dock fått bra råd och tips av hud läkare, dock är det bara hydrokortison som hjälper tyvärr..
    Nya rådet var att tvätta henne i oljebadet med salva och efter smörja in ordentligt när huden fortfarande är blöt. Går bra ca 1-2 dagar men på dag 3 är vi på ruta 1 igen .. Vi har fått ordinerat 3+3 dagar först vanliga tjocka salvor 3 dagar, sen kortison 3 dagar osv osv. Men ja , hydrokortison är ju inte lösningen på lång sikt.. jag är rädd att hennes hus kommer bli för tunn.

Hon kan inte vara alls utan kläder, river upp direkt! Jag är ju orolig hur vi ska lösa detta på sommaren..
    Men, det som jag tycker är konstigt (och bra) är att hon kliar sig inte alls med kläder på eller är inte missnöjd pga hude  då, men så fort man tar av kläder börjar hon låta och kkliar som bare den!

Funkar inte att citera någon nu.

Någon skrev havremjölk, menar du då helt vanlig till exempel oatly? :)

Ja alltså, hon skulle nog lätt klara sig utan ersättning med tanke på all mat hon får i sig och det ibland känns som vi måste "klämma in en flaska med ersättning" som kan bli svårt.
    Hon gillar att ta flaskan innan läggdags, men kan ju ta välling istället (som vi gjort ibland) . Känns inte som innehållet spelar roll, utan mer "tryggheten", att få va i famnen osv. 

Ska prova mer mer "skjort tyg" som någon skrev (jag vet vad du menar men minns inte heller vad det heter).

Tack alla som svarat och tipsat, så snälla ni är!

Ska absolut prova att utesluta! 

Man är så osäker och försiktig såhär som mamma för första gången och jag märker ju att man blir lite känslig när BVC säger "emot" en, som till exempel att prova att utesluta osv. 

Börjar redan imorgon! Så får vi se on de blir bättre.

Dum nog trodde jag ju på BVC att hon måste få ersättning fast hon äter ordentligt men fast föda, men har läst en del nu att väldigt få ens ger de.. 

Tänkte uppdatera...

Jag tjatade och grät över att få göra allergitest tillslut, och det fick vi.

Testet visade dock ingen allergi MEN jag ville prova utesluta mjölk och efter nu är huden bra..(?) Den har inte varit såhär fin sen hen var 3 månader!

Är lite förvirrad nu.. Men så glad över att huden äntligen är bra! 

Aniiee skrev 2022-07-18 01:01:33 följande:
    Test visar inte alltid vad kroppen visar. Ibland ar uteslutningsmetoden och/eller allergi medicin (om det är typ pollenallergiker) det som avgör, hur negativa pesten än är.

Bra att ungen mår bättre. Bara att fortsätta på samma spår ett par år. De flesta barn med mjölkproteinallergi växer ifrån det innan skolåldern, så ni kan ju testa igen när hon är runt 3 och se hur det går då. 
    Ja och jag tyckte det var ett tecken att spyan spruta alltid efter mjölken, men aldrig efter fast föda(?) . Nu är det slut med det också. 

BVC har ju dock sina åsikter om detta, men det är mitt barn och det är ju viktigast att barnet mår bra!
Svar på tråden Orsak till att man inte gör mjölk allergi test på bebis?