Anonym (Eksem) skrev 2022-05-25 20:22:45 följande:
Om bebisen är 8+ månader så ska hon ju ha ätit smakportioner ett tag ..man kan ju börja vid 3-4 mån med små små smakportioner för att runt 6 mån öka på till riktiga smakportioner?förutsatt att hon gillar det så är det värt att öka på till mer fulla portioner och ta bort ersättningen helt.
Gillar hon det så kan man ge havregrynsgröt med fruktmos ( man kan koka med frukt/ bär samtidigt som man kokar gröten ) var bara försiktig med saltet? gör man den lös behövs ingen mjölk till
Att det inte ens vill kolla låter konstigt? framför allt eftersom det är hyfsat vanligt bland små barn o ofta växer bort runt 3-4 års åldern .men ni kan ju alltid skriva en egenremiss till barnmedicin ..man måste inte alltid gå genom BVC ..
Sedan vad det gäller huden? om det nu skulle vara atopiska eksem så hjälper kortison kortsiktigt?men samtidigt gör det huden väldigt tunn och skör så det är jätteviktigt att smörja med feta krämer varje dag? essexkräm med karbamid , oljebad - där man inte torkar huden torr e utan bara duttar torrt ..gå utan blöja så mycket som möjligt om utslagen är där, bomulls kläder och tunt får absolut inte bli för varm , luftiga kläder inget som sitter åt
har ni inte redan gjort det så sluta med alla parfymerade tvättmedel/ sköljmedel ..Neutral brukar ofta vara det bästa märket på tvättmedel , använd duscholja istället för duschkräm ? sedan är det tyvärr så att skulle det vara atopiska eksem så är det oerhört svårt att få reda på orsaken..man får oftast prova sig fram o se vad som triggar det?
o eftersom det handlar om eksem så ser man inte alltid reaktionen på engång..det kan ta någon nå dagar ibland.
( jag har själv levt med just atopiskt eksem i 40+ år o har en låååång lista på livsmedel jag inte kan äta och vilka hygienprodukter jag kan använda och vilja material i kläder jag kan ha ..apropå det?ni tvättar självklart alla nya kläder när ni köpt dem..tar jag på mig ett nyinköpt plagg utan att först tvätta det så kommer klådan som på beställning ?
Atopiskt eksem kommer ofta i perioder?jag var jättedålig fram till 5-6 års åldern..sedan var det lugnt o i princip borta till tonåren då jag var tvungen att bada oljebad o sola för att få bukt med eksemen..efter det har jag kunnat hålla eksemen i schack genom att smörja o smörja ..numera använder jag apotek hjärtats mjukgörande hudkräm med karbamid för mycket torr hud ..oparfymerad såklart då även en parfym kan trigga eksemen )
Ja alltså egentligen skulle hon klara sig utan ersättning så, för hon är väldigt matglad och hon äter 4-5 måltider per dag fast föda (kött, grönsaker, frukt ja allt man får ge) och ordentliga portioner blir det!
Ibland har de vart lite svårt att klämma in ersättning för hon är mätt på annan mat, men BVC sa att de är viktigt att hon får minst 600ml per dygn (ibland blir de bara 400ml för hon är mätt helt enkelt.
Angående huden har vi dock fått bra råd och tips av hud läkare, dock är det bara hydrokortison som hjälper tyvärr..
Nya rådet var att tvätta henne i oljebadet med salva och efter smörja in ordentligt när huden fortfarande är blöt. Går bra ca 1-2 dagar men på dag 3 är vi på ruta 1 igen .. Vi har fått ordinerat 3+3 dagar först vanliga tjocka salvor 3 dagar, sen kortison 3 dagar osv osv. Men ja , hydrokortison är ju inte lösningen på lång sikt.. jag är rädd att hennes hus kommer bli för tunn.
Hon kan inte vara alls utan kläder, river upp direkt! Jag är ju orolig hur vi ska lösa detta på sommaren..
Men, det som jag tycker är konstigt (och bra) är att hon kliar sig inte alls med kläder på eller är inte missnöjd pga hude då, men så fort man tar av kläder börjar hon låta och kkliar som bare den!