Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

Present till svärdotter

Haha, enda gången jag fick pengar av min mamma efter jag flyttat hemifrån var när jag födde mitt första barn. Då fick jag 500 kr "att lägga undan och ha som kriskassa, om barnet t.ex blir sjukt och jag måste ta taxi till sjukhuset."

Så visst är det olika i olika familjer. Vill påpeka att min mamma hjälpte mig massor på andra sätt, genom att ställa upp som barnvakt och hon köpte saker till både mig och barnen. Men pengar fick jag inte, är jag vuxen får jag försörja mig själv tyckte hon.

Som svar på TS, så tycker nog jag det är självklart att ge en gåva till den nya svärdottern vid bröllop. Helst något personligt minne, ett smycke eller liknande. Jag kommer naturligtvis att ge en gåva till min blivande svärson om/när någon av mina döttrar gifter sig.

• Silverjenny
    Magical skrev 2022-05-24 11:55:59 följande:
    För mig låter det väldigt fint, men inget jag någonsin hört om att någon gjort. Man ger bröllopspresent till paret, väl? 
    Nej precis, en gemensam present till brudparet är tradition och jag vet inte hur vanligt det är att man ger en present särskilt till den som blir ingift i familjen. Men jag gillar att ge presenter och det är väl något att fira att man får en ny (svär) son eller dotter. Jag fick min svärmors vigselringar i gåva (!!!) nu är inte hon svensk utan marockan :) men jag blev så oerhört rörd och tacksam. Hon älskar mig verkligen som en dotter och de här ringarna är ett bevis för det, och ett minne av min underbara svärmor. (Jag och min man utbytte inga ringar när vi gifte oss så jag har inte dubbla vigselringar ska påpekas)
  • Silverjenny
    PrissySmögstedt skrev 2022-05-24 11:27:50 följande:

Ja det har vi och att du inte fick någon present betyder att de inte tycker om dig eller godkänner dig! Det är riktigt illa. I detta fallet i Sverige så ska du konfrontera dem och hota dem eftersom du har laglig rätt till present. Det är så vi gör! Lycka till!

Väldigt onödigt och drygt svar när en icke-svensk TS ställer en fråga om svenska traditioner. Det kan vara svårt att förstå ironi på ett nytt språk som man inte behärskar helt. Jag har anmält dig!
Svar på tråden Present till svärdotter