Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Present till svärdotter

Nix, förvänta dig inget av dina svärföräldrar på det sättet. Du behöver inte ge dem något.

Det som är vanligt är att föräldrar hjälper sina barn. Dvs dina svärföräldrar kan gå in och hjälpa din man. Där kan hjälpen variera väldigt beroende på föräldrar och barn. Dvs tillgängliga resurser hos föräldrarna och behovet hos barnet.

Det är vanligt att föräldrar hjälper sina barn med insats till lägenhet/hus till exempel. Jag gjorde själv så med min äldsta son. Han fick 450tkr för att köpa lägenhet och lite startkapital till aktier. Han har jobb men tiden det skulle ha tagit att ta sig in på bostadsmarknaden är orimligt lång.

• Friger
    Sanna6688 skrev 2022-05-24 07:49:45 följande:
    Vanligt är det väl ändå inte att ge sina barn pengar till lägenhet. De flesta föräldrar till vuxna barn behöver sina pengar till sin framtida pension 

Själv fick jag inte ens hjälp till hyran när jag flyttade hemifrån, jag var då arbetslös led av svår ångest och levde på försörjningsstöd 
    Okej, jag säger inte emot dig. Det är vanligt i min bekantskapskrets. Jag trodde det var vanligt generellt.

Det är ju nästan omöjligt, eller i vart fall väldigt svårt att tjäna i hopp till den typen av pengar om du är ung. Lönen är lägre och du får ofta bo i andrahand eller dyra hyresrätter som gör det svårare att spara.

Trist att du hade det så... Är inte så enkelt att komma in rätt i arbetslivet efter skolan utan kontakter eller stöd som visar dig vägen.

Hoppas att det löste sig för dig?
Svar på tråden Present till svärdotter