Anonym (XXX) skrev 2022-05-22 04:51:05 följande:
Fast oron kan ju ändå finnas där, att om jag inte gör som han vill, så får jag (eller mitt barn, om det är barnet som är patienten) sämre vård. Läkare har även makt över annat, t.ex. att skriva ut narkotikaklassade läkemedel (som patienten kan vara beroende av) eller att skriva ut det läkarintyg som han eller hon behöver för att få ta körkort, pilotlicens, dykarcert och liknande, eller bli anställd på vissa tjänster, eller få donerade könsceller och konstgjord befruktning, eller få adoptera barn.
Det får inte ens finnas en misstanke om att patienten får fördelar p.g.a. att hon (eller patientens mor) har sex med läkaren. Av samma skäl får inte vårdpersonal ta emot gåvor (mer än kanske en vetelängd till kaffet för hela avdelningen, eller en tjuga eller två till kaffekassan), eller låta sig skrivas in i patientens testamente som arvtagare.
Tänk även på att vi har många invandrare i Sverige nu, som kommer från länder där läkare har mycket mer makt än de har i Sverige, och där korruption är mer regel än undantag. De kan vara så rädda för läkaren att de inte vågar annat än ställa upp.
Han är skyldig att skriva ut det som behövs och göra sitt jobb. Även om de inte har sex. Och är det fel behandling som patienten vill ha så ska han inte skriva ut det. Det handlar inte om makt utan om vad som ska göras enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Så hur kan man göra antagandet att det är en beroendeställning som utgångspunkt, sex eller ej?