Inlägg från: Anonym (MR klister) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MR klister)

För höga bidrag till arbetslösa?

Kort och gott, ja. 

• Anonym (MR klister)
    Anonym (Äpplen o päron) skrev 2022-05-21 18:05:58 följande:

Man måste ju skilja på folk som kan arbeta och vi som faktiskt inte kan,dvs vi sjukpensionärer. Ja, vi lever på bidrag, men alternativet att arbeta finns ju inte när man inte kan. Sjukersättning ska inte jämföras med socialbidrag. De som har det ska ställas krav på. 

Jag anser att det ska ställas krav på alla som tar emot pengar oavsett orsak. Sedan kan kraven se annorlunda ut men ingen motprestation, inga pengar. 
  • Anonym (MR klister)
    Aniiee skrev 2022-05-21 23:50:06 följande:
    Är det verligen rimligt när man har sjukersättning? Ge gärna exempel på motprestationen olika personer med sjukersättning ska göra utifrån olika sjukdomar/tillstånd.
    Det är ju självklart individuellt och alla kan inte utföra alla arbetsuppgifter men de flesta kan göra något. 
  • Anonym (MR klister)
    KillBill skrev 2022-05-22 09:37:04 följande:
    Precis så är det. Som vanligt vilseleder de moderata påverkansorganet Timbro oss väljare.  De sätter ihop ett fiktivt exempel med någon som har barnbidrag och får högt bostadsbidrag och jämför med exempel där man inte räknat med barnbidrag och bostadsbidrag. Det är så lågt. 
    Det beror ju på vad man väger in, jag tycker det är fel att få pengar utan någon som helst motprestation. Jag säger inte att alla kan jobba eller utföra alla arbetsuppgifter men jag anser att den stora majoriteten av de som får hela sin försörjning tillgodosedd av oss som jobbar ska bidra till samhället för att få dessa pengar. 
  • Anonym (MR klister)
    KillBill skrev 2022-05-22 09:58:48 följande:
    Artikeln är en bluff. Timbro förvillar och får det att låta som att 800 000 lever på socialbidrag men det är bara 92 000 helårsekvivaleter av de 800 000 som går till ekonomiskt bistånd.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/tabell-och-diagram/helarsekvivalenter/antalet-helarsekvivalenter/
    Antalet i sig uttalar jag mig inte om, däremot anser jag att utbetalningen i många/vissa fall är för hög. Har någon bekant som kan leva bättre på sina ''gratispengar'' än någon annan bekant med låglönejobb varav den bidragsberoende väljer att jämföra sig med min ekonomiska situation för att rättfärdiga sitt bidragsberoende. 
    ''Man blir inte rik på bidrag'' brukar hon säga....
    Vill tillägga att jag inte är rik, men studerat 7 år på högskola och universitet och en lön på runt 45' och inte fått något gratis mer än studiebidrag. 
  • Anonym (MR klister)
    KillBill skrev 2022-05-22 09:52:42 följande:
    Vilken motprestation vill du ställa på en cancersjuk med sjukersättning? Vilken motprestation vill du ställa på på människor med psykisk ohälsa som inte platsar på arbetsmarknaden?

Som jag skrivit så kan inte alla göra allt och vissa kan inte göra något alls men den absoluta majoriteten tror jag kan göra något om så bara lite.
    Motprestation på sjukdomarna ovan är busenkelt min far jobbade heltid med både cancer och psykisk ohälsa.

Men om vi nu leker med tanken att han mådde bättre än vad du förmodligen menar så tror jag absolut att han skulle kunnat hjälpa äldre med småsaker som anhöriga kanske inte skulle hinna med, gå och uttta enklare ärenden etc om inte den psykiska ohälsan var av den art att det inte funkade eller att man var rörelsehindrad pga sin cancer. 

Allt behöver inte handla om heltidsarbete på kontor, äldreboende eller what so ever men många kan göra något.
  • Anonym (MR klister)

Bättre att införa medborgarlön så att även vi som jobbar och sliter kan unna oss att antingen gå ner lite i tid eller känna att vi får lite mer i plånboken. 

Har alltid stört mig enormt på de som får pengar utan motprestation om de skulle kunnat jobba. 
    Dessa bör inte ha en krona....aldrig....någonsin...

• Anonym (MR klister)
    Tom Araya skrev 2022-07-09 21:07:02 följande:
    Vi har massor av människor i vårt samhälle som är anställda och uppbär lön utan krav på prestation för detta. 
    Korrekt, min arbetsplats har några. De bör självklart skiljas från sin anställning och sedan inte få en krona. 
  • Anonym (MR klister)
    Tom Araya skrev 2022-07-09 21:04:22 följande:
    För vilka pengar?
    Sjukpenning, bostadsbidrag, barnbidrag...?
    Om du är ar arbetslös, så för samtliga bidrag som inte en förvärvsarbetande får ta del av. 
Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?