Förvaltare
Anonym (Mössa) skrev 2022-05-21 10:45:09 följande:
Alltså, det är DEMENSEN som gjort att föräldern tappat möjligheten att faktiskt ha en ordentlig vilja. Inte att förvaltaren kliver in som företrädare.
Självklart är det så, men viljan är uttryckt långt före det hon blev dement.
Det är den viljan förvaltaren har satt stopp för.
I mina ögon låter det mer och mer som att L var olämplig att företräda sin förälder och att det var tur att det kom in en förvaltare och ordnade upp försäljning av bostad och att pappan har någon som företräder honom, inte det framtida arvet!
Det är ingen som företräder förälderns vilja i dagsläget.
Vad det gäller behov så var det ju föräldern med L's hjälp som såg efter dem tidigare. Så att kalla L olämplig är magstarkt, men ur S's synvinkel är det nog så.
Hela grejen med att L inte fick komma och få något bohag och lösöre låter ytterst märkligt, eftersom detta oftast är den billigaste och smidigaste lösningen.
Satt L hemma och sov och missade att huset såldes? Och om hen nu hjälp till så himla mycket och haft så god kontakt, varför så pratade den inte ordentligt med sitt syskon och pappans förvaltare?
Som jag förstår var det S som ordnade med förvaltare och har hållit kontakt med denne. L har inte fått veta så mycket. När L frågar så får han svaret att huset är i stort sett tömt.
Huset är inte sålt än, men går ut på försäljning när som helst.
Det är tydligt utifrån hur du skriver Tom Araya att du tänker att L är drabbad av orättvisa och att pappans vilja inte respekterats, men har du tillräckligt god insyn för att egentligen ta hens parti?
Nja... jag får ju lita på vad L säger och jag ser ju själv vad han gör. Men jag har såklart inte full insyn som utomstående.