Anonym (Mössa) skrev 2022-05-21 10:18:22 följande:
Jag har fullständig förståelse att man inte alltid tänker på att livet kan bli på sätt som man inte räknat med. Men har man en väldigt tydlig tanke om hur man VILL ha det, så behöver man vara tydlig med detta "på riktigt". Med papper!
Enligt L så har föräldern sagt att testamente är skrivet till L's fördel. Stämmer det så finns alltså reglerande papper (m
en vem kollar på det nu, när föräldern fortfarande lever?), men inte över gåvor eller över tiden från demens till bortgång, eftersom ingen förutsåg behovet.
Det finns ingen anledning att slänga massa prylar ur en fastighet utan att prata med barnen, så här tänker jag personligen att barnet som inte "fick" hämta något uppenbarligen inte haft tillräckligt god kontakt med förvaltaren!
Det är möjligt att L haft för dålig kontakt med förvaltaren, men det ligger ju åt båda håll. L visste inte när saker skulle ske.
Jag köper inte alls din vän/vänninas historia, utan tror att det faktiskt finns underliggande orsaker till att det blivit som det blivit.
Det underliggande, så långt jag har fått berättat för mig är att S och L inte kommer överens samt att L hela tiden funnits där för föräldern, medan S inte gjort det.
Jag ser inga skäl till att tro att L skulle ljuga. L har varit ganska öppen med detta och han vet också att han själv inte är så smart.
Jag var med L dit förra sommaren när L lämnade mat och tvätt han hade fixat.
Han har lagt upp på Facebook när han är där och fikar, lunchar, går på promenader mm med föräldern (precis som han gör även med sin familj) samt när föräldern gick vilse (det var där de anade att det inte stod rätt till).
S har fram tills för ett år sedan mest lyst med sin frånvaro.