Tom Araya skrev 2022-05-25 01:24:44 följande:
Varför är det lustigt uttryckt?
Om man säger att inventarierna ska slängas men sedan är ute på annons så har man ju ljugit.
Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
Om ens förälder är så dålig att den ställs under förvaltare så kontaktar man väl förvaltaren direkt och håller kontinuerlig kontakt?
L har direktkontakt med förvaltaren över mail. L har ju faktiskt lite annat att stå i än att snacka med förvaltaren hela tiden.Jag vet inte om L mottagit gåvor under förälderns demens och det vet inte du heller. Det fanns en tid före och det är inte så länge sedan.
Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
Förvaltarens uppdrag är ju främst att värna om personens ekonomi, att sälja inventarier för att få ut maximalt ekonomiskt låter inte särskilt konstigt. Det finns firmor som säljer hela dödsbon så ett företag som säljer hus inklusive inventarier på uppdrag av en förvaltare låter inte överdrivet märkligt. Som förvaltare ställs man nog ofta den situationen.
Lösöret skulle slängas/skänkas bort och L skulle inte få hämta någonting, det är det besked förvaltaren har lämnat.
Säger man så, men att sakerna ändå säljs, så luktar det lurendrejeri. Någon vill tjäna pengar på grejer som officiellt ligger på soptippen.
S har däremot fått hämta saker denne ville ha.
Ska försöka svara samlat. Att säga att någon som har ett officiellt uppdrag skulle ha Rätt att ljuga tycker jag personligen är ett väldigt udda sätt som du utrycker dig på. Men det är bara min åsikt. Du får givetvis uttrycka dig hur du vill.
För mig förefaller det mer sannolikt att din väninna inte har kollat upp detaljer än att en förvaltare skulle ljuga.
Vad har förvaltaren svarat angående de objekt som ligger ute till försäljning?
Det här med gåvorna då. Jag vet inte vilken erfarenhet du har av demenssjukdom, men mamma hade Alzheimers. Detta märktes ganska många år innan hon fick sin diagnos och blev så dålig att vård behövdes. Jag skulle säga att sjukdomen kom smygande under minst 3-4 år, även om vi trodde att hon mest hade fixa idéer och inte förstod att det var Alzheimers, vi har inget sånt i släkten sen innan. Vi förstod ju efter diagnosen var satt att mammas beteende var pga sjukdomen.
Vi var tre syskon, och jag motsvarar antagligen S i din historia - bodde långt bort och med familj. Men också den med starkast ekonomi och den som gått in och betalat betydande summor efter pappas bortgång. Vår mamma ville bo kvar i huset.
Jag hade blivit oerhört besviken på mina syskon om mamma hade givit bort gåvor av betydande värden till mina syskon utan att vi syskon diskuterat sinsemellan först. Det hade jag tyckt varit riktigt fult gjort, man utnyttjar inte en gammal människa för egna syften.
Om förälderns vilja var att L skulle ha allt så skulle föräldern ha ordnat detta långt innan och dessutom pratat med S om det. Må vara att man vill fördela arvet ojämnt, men man ska åtminstone prata med sina barn om det. Det är i alla fall min åsikt.