Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Antennuttag

Det ser ut som ett uttag för ett gammalt kaskadnät.

Dvs du borde ha ett annat uttag någonstans eller så har du ingen kabel-tv. Vet du att du ska ha ett kabel-tv-uttag?

• Friger
    sextiotalist skrev 2022-05-17 10:12:25 följande:
    Även kabeltv kan distribueras via antennkabel. 
    Kan inte minnas att jag sett något sådant i drift på.... Vet inte hur länge. Däremot brukar de sitta kvar i många lägenheter.

Normalt sett brukar det vara ett stjärnnät indraget, så kallat trippeluttag eller vad det heter. Även de är på utdöende. Gamla sitter kvar och används men man bygger väldigt lite nytt.

Kaskadnäten går i serie från lägenhet till lägenhet och slutar oftast uppe på vinden där de varit kopplade till någon gammal tv-antenn. Kan även vara parabol.

Stjärnnäten går en kabel från varje lägenhet ner till källaren där de kopplas samman i ett så kallat "h3"-skåp. Därifrån går det ut via koaxialkabel till angränsande områden för att sedan gå över till fiber vid någon punkt.

• Friger
    sextiotalist skrev 2022-05-17 10:22:27 följande:
    Förra lägenheten jag bodde i byggdes på 2000-talet, där fanns det uttag för antennkabel. Tror nog att det finns (i någon form) i de nyare, eftersom bostadsbolagets kabelTV levereras via antennkabel (Malmös största bostadsbolag tillägger jag)
    Jo, men det går att dra antennkabeln på olika sätt.

För länge sedan drog man kabeln i en serie, dvs en kabel där du hänger på alla uttag. De var kopplade till en tv-antenn för att du skulle få tv.

Sen gick man över till stjärnnät. Från en central kopplingspunkt har du en egen kabel till varje lägenhet. Här har du internet.

På 2000 -talet var det vanligt med antennuttag. Då var det stjärnnät som byggdes. Allt eftersom har det däremot blivit allt mindre sådant.

Jag har projekterat antenn-uttag bara för ett par år sedan. Men det blir ovanligare. Nu är det fiber och datauttag som gäller.

Svar på tråden Antennuttag