• Minnie36

Topp 5 finaste flicknamn?

Inspo-tråd! Skriv era topp fem allra finaste flicknamn till en nyfödd idag. Samt vad ni hade döpt två syskon till om det blivit flickor.  

• Svar på tråden Topp 5 finaste flicknamn?
  • Anonym (XXX)

Jag gillar tidlösa namn, så det spelar inte så stor roll för mig om flickorna fötts nyligen, eller för 20, 40 eller 60 år sedan. Jag gillar alltså namn som  passar i alla åldrar och alla tider! De är de mest hållbara.

Det är omöjligt att välja "de fem finaste", eftersom det finns så många olika stilar. Men om jag skulle få döpa två systrar nu, så är jag frestad att döpa dem till:

Flavia och Sybille

För att det är väldigt vackra, feminina, högklassiga, urgamla, europeiska, ovanliga och lite mystiska namn, som aldrig har varit inne bland White Trash och mest troligt aldrig kommer att bli. 

• Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-17 13:59:37 följande:

Jag gillar tidlösa namn, så det spelar inte så stor roll för mig om flickorna fötts nyligen, eller för 20, 40 eller 60 år sedan. Jag gillar alltså namn som  passar i alla åldrar och alla tider! De är de mest hållbara.

Det är omöjligt att välja "de fem finaste", eftersom det finns så många olika stilar. Men om jag skulle få döpa två systrar nu, så är jag frestad att döpa dem till:

Flavia och Sybille

För att det är väldigt vackra, feminina, högklassiga, urgamla, europeiska, ovanliga och lite mystiska namn, som aldrig har varit inne bland White Trash och mest troligt aldrig kommer att bli. 

Oj Flavia och Sybille har jag aldrig hört någon heta. Måste man vara så livrädd att råka ha ett namn som någon ?white thrash? familj valt? Kan tänka mig att t.ex det klassiska namnet Isabella gillas av alla olika samhällsklasser då jag hört syskon heta Isabella och Liam men även Isabella och Katarina. Men det är klart att om man väljer ett urgammalt namn som är låångt utanför top 100 listan så blir man väldigt ensam om det i alla samhällsklasser.  
  • LFF
    Minnie36 skrev 2022-05-17 12:51:32 följande:
    Aha blandas Freja och Frida lätt ihop, inte tänkt på det men det kan jag faktiskt tänka mig nu när du säger det! Fin lista, Elvira gillar jag skarpt! Vad heter tvillinggrabbarna?  
    Edvin (Bo Mattias) och Johannes (Frans Axel).

Japp, eftersom Frida är vanligare (fram tills 2000-talet i vart fall) så är det många gånger jag har fått heta Frida, speciellt som vi även hade en Frida i min klass. Är 70-talist så Freja var väldigt ovanligt då dessutom. 

Vi gillar gamla släktnamn, Anni kommer från sambons sida längre bak, Elvira var min farmors andranamn. Hedda som en anspelning på mitt namn och Linnea har jag alltid sagt att en dotter ska heta då det var min mormors mors favoritblomma. 

Nu blev det ju två killar istället så då fick vi börja om med rotandet i släktleden när vi skulle bestämma namn
  • Minnie36
    LFF skrev 2022-05-17 14:54:24 följande:
    Edvin (Bo Mattias) och Johannes (Frans Axel).

Japp, eftersom Frida är vanligare (fram tills 2000-talet i vart fall) så är det många gånger jag har fått heta Frida, speciellt som vi även hade en Frida i min klass. Är 70-talist så Freja var väldigt ovanligt då dessutom. 

Vi gillar gamla släktnamn, Anni kommer från sambons sida längre bak, Elvira var min farmors andranamn. Hedda som en anspelning på mitt namn och Linnea har jag alltid sagt att en dotter ska heta då det var min mormors mors favoritblomma. 

Nu blev det ju två killar istället så då fick vi börja om med rotandet i släktleden när vi skulle bestämma namn

Åh vad fina namn på killarna! 

Vad fint att alla namnen på din lista har en betydelse och anknytning. Då blir de extra vackra  

• Anonym (H)

Viola
    Elvira
    Juni
    Henrietta
    Ingrid

Två syskon: Liv och Juni

• Minnie36
    Anonym (H) skrev 2022-05-17 14:59:40 följande:

Viola
    Elvira
    Juni
    Henrietta
    Ingrid

Två syskon: Liv och Juni

Liv & Juni var ju hur gulligt som helst ihop! Gillar även Viola, Elvira och Ingrid. Bra smak! ;) 

Henrietta har jag svårt för dock. Men det är av personliga associationer. 

• Anonym (Olika)

Jag ändrar mig lite då och då men några favoriter är:

Vera

Viola

Iris

Sigrid

Sally

• Minnie36
    Anonym (Olika) skrev 2022-05-17 15:55:11 följande:

Jag ändrar mig lite då och då men några favoriter är:

Vera

Viola

Iris

Sigrid

Sally

Gillar alla väldigt mycket förutom Sally som jag har lite svårt för. Vad skulle du ge för namn till två systrar?  
  • Minnie36
    mari123 skrev 2022-05-17 16:13:49 följande:

Nile.och Emilie

Nile? Aldrig hört, det verkar vara ett mansnamn? Emilie är fint!
Svar på tråden Topp 5 finaste flicknamn?