• Anonym (TS)

Vad är problemet med foodora?

Har kollegor som pratar om hur hemska människor är som använder sig av tjänster som foodora. Att personalen har slavliknande förhållanden och allt möjligt? 

Min erfarenhet är att majoriteten är utlandstalande, träffat flera fransmän som knappt kunnat engelska alls liksom. 

Blir nyfiken vad dessa personer skulle arbeta med istället? 

Om man inte har någon utbildning och inte kan svenska språket.

Känner inte att den här diskussionen finns i andra sammanhang heller. Typ det är okej att konsumera porr utan att som konsument inte behöva ta ansvar för hur porren producerats. Man kan köpa kläder som är sydda i fabriker till slavlöner?. Ingen säger att man aldrig ska gå på vissa butiker för det?.

Är det bättre att vara arbetslös än att ha ett jobb med dåliga arbetsvillkor? 

• Svar på tråden Vad är problemet med foodora?
  • Anonym (11)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-12 00:13:03 följande:
    Har kollegor som pratar om hur hemska människor är som använder sig av tjänster som foodora. Att personalen har slavliknande förhållanden och allt möjligt  Min erfarenhet är att majoriteten är utlandstalande, träffat flera fransmän som knappt kunnat engelska alls liksom.  Blir nyfiken vad dessa personer skulle arbeta med istället?  Om man inte har någon utbildning och inte kan svenska språket. Känner inte att den här diskussionen finns i andra sammanhang heller. Typ det är okej att konsumera porr utan att som konsument inte behöva ta ansvar för hur porren producerats. Man kan köpa kläder som är sydda i fabriker till slavlöner. Ingen säger att man aldrig ska gå på vissa butiker för det. Är det bättre att vara arbetslös än att ha ett jobb med dåliga arbetsvillkor? 

Valet ska inte behöva stå mellan att vara arbetslös eller ett jobb med dåliga arbetsvillkor. Bra kollektivavtal tjänar alla på i längden.
  • Anonym (Kluven)

Jag är kluven. Håller med ovanstående om att alla ska ha ett jobb med bra villkor givetvis. Samtidigt så är Foodora en jättebra möjlighet för många, speciellt de som inte talar svenska (och ibland knappt engelska). Vet en kille som är här som student från Indien som tycker Foodora är ett perfekt extrajobb ibland, och att det är det som gör att han kan gå ut och dricka öl med sina nya vänner etc. 

Tror det finns så otroligt många sidor av myntet. Men att folk slutar använda Foodora och köper direkt från restaurangerna istället tror jag ingen tjänar på. Och huruvida folk är villiga att betala mer för tjänster ställer jag mig också tveksam till.

• Anonym (.)

Slavliknande arbetsförhållanden är inte okej, oavsett språkkunskaper.

• Anonym (Belle)

Ingen som säger?
    Har du missat hela den debatten så vet jag inte vilken sten du kravlat ut ifrån. 
    Finns hur mycket som helst skrivet om de "frivilliga" regler som klädindustrin har skapat men där efterlevnaden och eventuella böter eller straff om de inte följs är typ obefintliga. Eller i varje fall har varit.
    Hållbarhet är ett brett begrepp som tolkas som "återvinning" och recycling av vissa men som också handlar om hållbarhet för individer, hållbarhet i samhället. Det är inte hållbart att nyttja människor i andra länder på det sättet som fortfarande ofta sker, vare sig det handlar om batterifabriker eller textilindustri.
    Eller porr för den delen.

Foodora och liknande är slavkontrakt där du inte vet när du börjar jobba hur många uppdrag du kommer hinna med eller hur dagen kommer se ut. Hemsk verksamhet som gynnar gemene man som sitter hemma och inte orkar och åka o hämta sin egen Mc Donalds mat....

• Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2022-05-12 05:21:01 följande:

Slavliknande arbetsförhållanden är inte okej, oavsett språkkunskaper.

Men är det konsumentens ansvar verkligen? är inte det en politisk fråga? lite som klimatfrågan. Är den en fråga som hänger på enskilda individer eller på ett strukturellt plan. Självklart förespråkar jag inte att människor ska bli slavar 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-12 07:47:41 följande:
    Men är det konsumentens ansvar verkligen? är inte det en politisk fråga? lite som klimatfrågan. Är den en fråga som hänger på enskilda individer eller på ett strukturellt plan. Självklart förespråkar jag inte att människor ska bli slavar 

Lagstiftning tar tid och hänger inte alltid med företeelser i samhället. Då får man tänka lite själv. 

Vad gäller kläd- och porrindustrin finns en utbredd duskussion sedan årtionden tillbaka om det problematiska i detta. För kläder finns Fairtrade-märkning som ska garantera ok arbrtsvillkor. Personligen köper jag i stort sett bara Fairtrade-märkta kläder. Vill inte ge några pengar till företagare som beter sig som svin. 

• Anonym (.)
    Det är i första hand en politisk fråga, men det går ju att angripa den från flera håll samtidigt. 
  • Bejje

Jag jobbar extra för Foodora.
    Drar vanligtvis in över 200 kr per timme,så tycker det är helt OK för att vara ett extrajobb.

Räknade lite på det och kom fram till att om jag skulle jobba heltid så skulle jag tjäna ca 34 000 kr månad.

Det tycker jag är rätt bra ändå.

• Anonym (TS)
    Bejje skrev 2023-09-29 23:32:36 följande:

Jag jobbar extra för Foodora.
    Drar vanligtvis in över 200 kr per timme,så tycker det är helt OK för att vara ett extrajobb.

Räknade lite på det och kom fram till att om jag skulle jobba heltid så skulle jag tjäna ca 34 000 kr månad.

Det tycker jag är rätt bra ändå.

gör du reklam för foodora nu? 
  • Bejje
    Anonym (TS) skrev 2023-09-30 00:13:03 följande:
    gör du reklam för foodora nu? 
    Nej det tycker jag inte.

Men anledningen att jag ens började var reklam som jag såg på sidor som sa i stil med "Make an extra income of an average of 160 kr /h"

Tyckte 160 kr timmen lät tillräckligt för mig som bara ville ha ett extrajobb.
    Visade sig att jag i så fall tillhör de bättre eftersom jag drar in över 200 kr per timme nästan varje pass.

Hade en dålig dag igår,så blev bara 185 per timme, men annars är det nästan alltid över 200 kr per timme.

Jag säger inte det för att göra reklam eller liknande. Jag kunde inte bry mig mindre om folk börjar jobba för Foodora eller inte. Faktum är att det bästa för mig är att folk inte gör det. Om vi är underbemannade så ökar ju chansen för mig att tjäna mer pengar.

Men för de som tänker på att börja jobba så ska man veta att det inte är någon pisslön bara man jobbar och inte håller på att slöa och slösa bort tid.
  • Anonym (amerikanisering)

Tycker att huvudproblemet med giggekonomiföretag som Foodora är att det är företag som huvudsakligen erbjuder pseudoanställningar till folk som inte har permanent uppehållstillstånd och att utsikten att senare kunna upptjäna tid till att få ett PUT reellt är en del av lönen till dessa människor som Foodora slipper betala. Giggekonomin göder skuggsamhället med allt vad det innebär. 

Utöver det är det också del av en amerikanisering av svenska arbetsmarknaden där en växande sektor av låglönejobb utan minsta anställningstrygghet skall servicera en alltmer bortskämd medelklass.

• Bejje

Kan säga så mycket som att jag gillar jobbet så mycket att jag hade sagt upp mig på mitt andra jobb och jobbat bara med Foodora heltid eller mer om det inte var för att jag får en hel del övertid och extra ersättning från mitt dagliga jobb.

Men jämför man grundlönen på mitt vanliga jobb, så går det tjäna lika mycket eller mer via Foodora på heltid.

Kanske skulle fundera på att jobba halvtid på vanliga jobbet och lite mer på Foodora.

Det är så fritt och så skönt att jobba med foodoora.
    Man åker runt i sin bil, lyssnar på bra musik,dricker någon god dryck och stiger ur lite då och då och lämnar lite mat. Så soft och så skönt jobb.

• Anonym (-)
    Bejje skrev 2023-09-30 13:55:26 följande:

Kan säga så mycket som att jag gillar jobbet så mycket att jag hade sagt upp mig på mitt andra jobb och jobbat bara med Foodora heltid eller mer om det inte var för att jag får en hel del övertid och extra ersättning från mitt dagliga jobb.

Men jämför man grundlönen på mitt vanliga jobb, så går det tjäna lika mycket eller mer via Foodora på heltid.

Kanske skulle fundera på att jobba halvtid på vanliga jobbet och lite mer på Foodora.

Det är så fritt och så skönt att jobba med foodoora.
    Man åker runt i sin bil, lyssnar på bra musik,dricker någon god dryck och stiger ur lite då och då och lämnar lite mat. Så soft och så skönt jobb.

Hur långa är arbetspassen?
  • klyban
    Försöker du säga du har inget ansvar över dina egna handlingar?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (S)

Varför bry sig?? Man köper en tjänst som erbjuds. Knappast MITT ansvar att kolla upp kollektivavtal, sjyssta arbetsförhållanden etc!
    Typ enda gången jag hållt med Magdalena Andersson, när folk tjafsar om hennes städhjälp. Hon (om ens hon!) har köpt en tjänst av ett företag, fan inte hennes ansvar att hålla reda på allt sen!! Har själv haft hemstäd sen rätt många år tillbaka. Betalar en (ganska hög) summa i månaden, och har märkt att det är stor ruljans på folk. Inte är det mitt ansvar att forska i allas anställningsavtal, kollektivavtal, vilka villkor alla har!
    Använder Foodora och köper kläder med gott samvete, tänker fan inte ta personligt ansvar för varenda kotte!

• Bejje
    Anonym (-) skrev 2023-10-05 15:40:52 följande:
    Hur långa är arbetspassen?
    Det beror på hur mycket man är villig att jobba. Eftersom jag själv har ett heltidsjobb, så brukar mina pass vara mellan 3-4timar.

Har dock hänt att jag haft dubbelpasst.expå en lördag och då kan det vara säg 3-4 timmar ena passet och 3-4 timmar andra passet, men en paus i mitten.
  • paul20976
    Anonym (11) skrev 2022-05-12 00:41:45 följande:

The choice should not have to be between being unemployed or a job with poor working conditions. Good collective agreements benefit everyone in the long run.

Din fråga handlar om en diskussion om användningen av matleveranstjänster som Foodora och påståenden om arbetsvillkoren för personalen som arbetar i sådana tjänster. Det är viktigt att notera att arbetsvillkoren kan variera mellan olika företag och regioner, och det finns alltid utrymme för förbättringar när det gäller arbetsrätt och arbetsvillkor. Vissa kritiker kan vara oroade över låga löner, bristande arbetsvillkor eller osäkra anställningar inom gig-ekonomin.

När det gäller din fråga om vad dessa personer skulle arbeta med istället, är det svårt att säga eftersom det finns många olika yrken och branscher där människor kan arbeta. En del kanske inte har andra alternativ på grund av olika omständigheter, medan andra kanske ser sig själva i olika yrken eller branscher där de har större möjligheter till arbetsvillkor och löner som de anser vara mer rättvisa. Zahnfleischtaschen

Svar på tråden Vad är problemet med foodora?