• Anonym (?)

Kvar efter boende

45 000 kr i månaden efter boende är betalt, visst borde man klara sig på det?
    Vi är 4 i familjen Plus husdjur.

Dessa 45 000 ska räcka till "allt annat". Dvs mat, bil, sparande osv. 

• Svar på tråden Kvar efter boende
  • Anonym (K)

Kan bli tight, men det beror ju på hur man lever. 

• Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2022-05-12 16:52:04 följande:

Kan bli tight, men det beror ju på hur man lever. 

Skulle säga att vi lever ganska normalt. Gjorde en kalkyl ovan. 
    Hur mycket har du/din familj kvar efter boende? Kom gärna med tips 
  • Anonym (H)

Vad man klarar sig på en månad beror ju helt på ens livsstil. 45 000 kan vara mycket för någon och lite för någon annan. Men självklart kan alla klara sig på det om man anpassar sig: matkonto, resor, sparande, kläder, inredning osv. I vår familj tjänar vi mycket, men har ändå inte speciellt mycket över pga dyrt leverne - vi sparar en del, men kunde bli mycket bättre på att spara och vara ekonomiska

• Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-05-12 17:03:24 följande:
    Skulle säga att vi lever ganska normalt. Gjorde en kalkyl ovan. 
    Hur mycket har du/din familj kvar efter boende? Kom gärna med tips 
    Vi har separat ekonomi, eller mer en hybridvariant kanske man säger. Själv har jag ca 15 000 kr kvar till sparande efter att ALLT är betalt, även fickpengar.
    På det gemensamma har vi 7 000 kr kvar till mat. Använder aldrig upp det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2022-05-12 17:29:22 följande:
    Vi har separat ekonomi, eller mer en hybridvariant kanske man säger. Själv har jag ca 15 000 kr kvar till sparande efter att ALLT är betalt, även fickpengar.
    På det gemensamma har vi 7 000 kr kvar till mat. Använder aldrig upp det. 

Takck för att du delar med dig. du vill inte göra en uppställning av kostnader? vore intressant att se hur fler lägger upp ekonomin. Har ni barn? Tänker eftersom ni har separata konton Hur gör ni isf men kostnader som rör familjen? 

vi har höga inkomster då det är den höga boendekostnaden som påverkar. Dock är amorteringen relativt hög så det är ju iof positivt för framtiden.

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2022-05-12 17:21:38 följande:

Vad man klarar sig på en månad beror ju helt på ens livsstil. 45 000 kan vara mycket för någon och lite för någon annan. Men självklart kan alla klara sig på det om man anpassar sig: matkonto, resor, sparande, kläder, inredning osv. I vår familj tjänar vi mycket, men har ändå inte speciellt mycket över pga dyrt leverne - vi sparar en del, men kunde bli mycket bättre på att spara och vara ekonomiska

Jo har väl varit samma här; vi tjänar mycket men har dyra vanor. Men nu när boendekostnaderna höj så får vi nog tänka till lite mer. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (H) skrev 2022-05-12 17:21:38 följande:

Fast nja, rent generellt ÄR 45k utöver boende mycket pengar och en familj på två vuxna och två (?) små barn, kan enkelt klara sig på en sån summa utan att behöva snåla nämnvärt. Det är fakta.

Sen OM det blir knapert får man ju se över sina utgifter och se till att man faktiskt vänder mun efter matsäck. Att mena att det är lite pengar pga dyra vanor känns bara som ett annat sätt att säga att man inte har koll på sin ekonomi. 

• Anonym (H)
    Anonym (Alice) skrev 2022-05-12 19:04:08 följande:

Fast nja, rent generellt ÄR 45k utöver boende mycket pengar och en familj på två vuxna och två (?) små barn, kan enkelt klara sig på en sån summa utan att behöva snåla nämnvärt. Det är fakta.

Sen OM det blir knapert får man ju se över sina utgifter och se till att man faktiskt vänder mun efter matsäck. Att mena att det är lite pengar pga dyra vanor känns bara som ett annat sätt att säga att man inte har koll på sin ekonomi. 

Jag tänker att det var det jag faktiskt sa, 45 000 borde man klara sig på. Men hade min familj haft denna budget, skulle vi kanske fått sälja boendet i Spanien, inte rest så mycket, köpt billigare presenter, bara haft en bil, jag hade behövt jobba heltid etc. Självklart klarar man den budgeten, men om den är tillräcklig eller inte beror på vem man frågar
  • Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2022-05-12 20:38:31 följande:
    Jag tänker att det var det jag faktiskt sa, 45 000 borde man klara sig på. Men hade min familj haft denna budget, skulle vi kanske fått sälja boendet i Spanien, inte rest så mycket, köpt billigare presenter, bara haft en bil, jag hade behövt jobba heltid etc. Självklart klarar man den budgeten, men om den är tillräcklig eller inte beror på vem man frågar
    Vi behöver bara en bil och har inget hus i Spanien ;) 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (?) skrev 2022-05-12 15:57:28 följande:
    ja fy, kan man bilda? 
    Det blir dyrt med att binda nu om priserna blir ?normala? igen. Men just nu är jag lite osäker med krig och ett energisystem som ska bli grönt? Jag vet faktiskt inte om det skulle bli billigare på sikt eller ej. Svårt att sia om. 
Svar på tråden Kvar efter boende