Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Kvar efter boende

Jemp skrev 2022-05-12 12:11:31 följande:

Ni har ju en del luft iom att du redan räknat in vab, oförutsedda händelser osv. Vissa poster går också att skära ner några hundralappar vid behov. 

Ingår a-kassa i nån av posterna? (Och hur mycket påverkas inkomsterna då?)
    Husdjuren? 
    Hobby, skönhet/hygien, kläder odyl till er vuxna? 

yes, unionen = akassa
  • Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2022-05-12 11:54:25 följande:

Varför undrar du? Ni vet ju hur mycket ni lägger på boendet nu och hur mycket ni sparar nu, så om ni ska ha samma inkomster när ni får det nya boendet och vill behålla samma utgiftsnivå för allt annat än boendet så är det väl bara att kolla ifall skillnaden i det ni sparar nu (x kr) och det ni vill kunna spara sedan (10000 kr) motsvarar skillnaden i boendekostnad? Dvs om ni t ex sparar 17000 nu och sedan vill spara 10000 så kan ni ha 7000 högre boendekostnad i nya boendet med samma övriga utgiftsnivå som nu, annars behöver ni öka era inkomster eller minska era utgifter på annat än boendet. 

Vi kan inte minska övriga utgifter så mycket. Förutom rörliga kostnader, därav min fråga. vi har inga onödiga räkningar, däremot har vi levt rätt frikostigt gällande rörliga kostnader 
  • Anonym (?)
    Anonym (Glidare) skrev 2022-05-12 14:01:13 följande:

En familj som inte borde ha barnbidrag..

Håller med Om att inte alla behöver barnbidrag. 
    barnbidraget sparar vi direkt till barnen så det är inte inräknat 

• Anonym (?)
    Anonym (Glidare) skrev 2022-05-12 14:25:13 följande:
    Alltså, det borde inte betalas ut något barnbidrag till er öht..Med en sån inkomst som ni verkar ha, så finns inget  behov av ett bidrag hos er.
    Jag håller med. Men i dagsläget är det inte inkomstbeprövat så då sparar vi det för barnens framtida bostäder

däremot känns det välkommet nu när kostnaderna ökar men innan har vi inte haft behov. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-12 15:06:42 följande:

Vi hade exempelvis en total kostnad för el på 16 000 kr för 2020. För 2021 var den på 35 000 kr. 

Så från 1333 kr/månad till 2917 kr/månad från ett år till ett annat. Samma antal kWh. 
    Räknar jag för i år så fasar jag för att vi kommer ha en ännu högre genomsnittlig månadskostnad 2022. :( 

Den typen av utgifter är inte så enkel att estimera. Vi använder samma energimängd eller till och med minskar den lite men vi har spotpris. 

ja fy, kan man bilda? 
  • Anonym (?)
    Mandelskorpan skrev 2022-05-12 14:39:44 följande:
    Mat låter högt. Även 3.000 på kläder låter väldigt högt, kan de inte ärva varandra? Sen saknar jag en post med barnens fritidsintressen? 1.000 på bensin låter å andra sidan väldigt lågt? Det är mindre än en tank? Var ligger busskort till barnen (eller får dom från skola?). Om inte barnen är pyttesmå nu (?) så är det ju kommande kostnader som ni bör tänka på.

Skolan/förskolan ligger nära så dit promenerar vi. vi tankar knappt en tank per månad då vi inte åker bil till jobbet. 

• Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2022-05-12 16:52:04 följande:

Kan bli tight, men det beror ju på hur man lever. 

Skulle säga att vi lever ganska normalt. Gjorde en kalkyl ovan. 
    Hur mycket har du/din familj kvar efter boende? Kom gärna med tips 
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2022-05-12 17:29:22 följande:
    Vi har separat ekonomi, eller mer en hybridvariant kanske man säger. Själv har jag ca 15 000 kr kvar till sparande efter att ALLT är betalt, även fickpengar.
    På det gemensamma har vi 7 000 kr kvar till mat. Använder aldrig upp det. 

Takck för att du delar med dig. du vill inte göra en uppställning av kostnader? vore intressant att se hur fler lägger upp ekonomin. Har ni barn? Tänker eftersom ni har separata konton Hur gör ni isf men kostnader som rör familjen? 

vi har höga inkomster då det är den höga boendekostnaden som påverkar. Dock är amorteringen relativt hög så det är ju iof positivt för framtiden.

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2022-05-12 17:21:38 följande:

Vad man klarar sig på en månad beror ju helt på ens livsstil. 45 000 kan vara mycket för någon och lite för någon annan. Men självklart kan alla klara sig på det om man anpassar sig: matkonto, resor, sparande, kläder, inredning osv. I vår familj tjänar vi mycket, men har ändå inte speciellt mycket över pga dyrt leverne - vi sparar en del, men kunde bli mycket bättre på att spara och vara ekonomiska

Jo har väl varit samma här; vi tjänar mycket men har dyra vanor. Men nu när boendekostnaderna höj så får vi nog tänka till lite mer. 
  • Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2022-05-12 20:38:31 följande:
    Jag tänker att det var det jag faktiskt sa, 45 000 borde man klara sig på. Men hade min familj haft denna budget, skulle vi kanske fått sälja boendet i Spanien, inte rest så mycket, köpt billigare presenter, bara haft en bil, jag hade behövt jobba heltid etc. Självklart klarar man den budgeten, men om den är tillräcklig eller inte beror på vem man frågar
    Vi behöver bara en bil och har inget hus i Spanien ;) 
  • Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2022-05-13 12:22:38 följande:

Jag tror att din siffra 45000 blir lite missvisande för i den summan räknar du ju även in ett sparande på 10000 kr och 2000 som utgift för vab, så era utgifter är ju egentligen 22000 kr plus mat 10000 kr. De 22000 är nog rätt normalt men det finns kanske mån att dra ner lite på sådant som kläder, frisör, café/restaurang/mataffär/systembolaget. Spara mindre och resa mindre om det kniper. I mitt första svar trodde jag att ni skulle köpa ett annat boende men som jag tolkar dig nu så har ni redan ett boende och du är orolig för hur det blir  med anledning av höjda räntor, elpriser, bensinpriser och den allmänna inflationen på t ex mat? Svaret är väl att det i värsta fall blir tillbaka till Flygande Jakob och Hawaiikassler som under nittiotalskrisen eller mer moderna billiga linsgrytor och liknande

45 000 är ju efter boende. inte andra räkningar 
  • Anonym (?)
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-13 13:37:21 följande:

10.000 på mat - 4 personer? 
    Det låter mycket.

Vi är 6 personer (inga småbarn), och vi har ett matkonto på ca 7500 kr. Vi snålar inte, köper det vi vill ha men vi utnyttjar alla rabatter vi kan, äter inte ute speciellt ofta osv. 

Vi brukar föra över 8000 till ett matko men det räcker sällan, så oftast skjuter vi in någon 1000-lapp till. Men vi kan kanske se över den posten och storhandla oftare. 
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2022-05-13 14:24:29 följande:

Låter som ni har mycket pengar. Själv är vi en familj på två barn, två vuxna. matkonto på 3000 kr, äter aldrig ute. handlar inte nya kläder. Vi köper begagnat på blocket till barnen samt dom får ärva. vi har totalt 30 000 kr tillsammans. vi båda jobbar heltid. Skulle säga att ni har det väldigt Bra 

Tack för input. det är nog så att man snabbt vänjer sig vid en viss levnadsstandard. 
    Får ni 30 000 efter skatt tillsammans på två heltidslöner? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-05-14 00:08:02 följande:

Skryttråd much?
    Snälla, vad är det ens för fråga?
    Är du på riktigt så¨okunnig?
    Allvar, det är på riktigt kul att du har 45000 över efter att allt är betalt för du har ju förmodligen jobbat dig/er till det men du borde skämmas lite som ställer frågan.

Vill man skryta så skapar man väl inte en anonym tråd? 
    jag skapade tråden för att få input och perspektiv. Våra höga boendekostnader är inget att skryta om 

• Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2022-05-14 09:31:34 följande:
    Men varför ser ni inte över boendekostnaden då? Byt lånegivare /lägg om lånen, dra ner amorteringen, skaffa solpaneler, tilläggsisolera? Hyr ut gäststugan eller ett rum till en student? Hyr ut när ni själva är på semester?

Ni får ju välja på det eller lägga om livsstilen.
    självklart Har vi gjort vad vi kan. Mycket handlar det om hög amortering pga bor i Stockholm med höga Priser. Sen kombination med höjd ränta. Men om du har tips på en bank som inte höjer räntan får du gärna säga ;) att flytta är inget alternativ Så länge vi klarar oss. 
Svar på tråden Kvar efter boende